|
Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
5 March 2011, 23:11 | #21 | |
Missionaris
|
Citaat:
Maar het is waar ar, dat 'ik' kwam 100 % uit de verf, het mocht er helemaal zijn (ten koste van anderen ook). Hij dwarsboomde zijn manifestatie en zijn expressie niet, terwijl sommigen sprakeloos, anderen hem pips maar niemand gelaten, hem met stijgende verbazing over hoe iets uit de hand kan lopen, opnam. Het spontane zijn werd geen enkel restrictie opgelegd, precies zoals je zegt ar toonde het zich in vol ornaat en bevuilde zich zoals het wilde. De man had geen benul wat hij is noch bleek hij bereid dat te onderzoeken. |
|
6 March 2011, 00:21 | #22 | |
Jubilaris
|
Citaat:
de een laat het om die reden vallen en een ander om een andere rede of aanleiding. wat zich uit waneer dat beschavings laagje wegvalt is een ongegeneerde expressie van alles waar restrictie op gelegt is....gedrag , emotie , mening , zienswijze , voors en tegens e.n.z. bij het merendeel der mensen smeult 'woede' meer dan de 'beschikbaarheid' die daar weer achter zit. dus als dat laagje beschaving wegvalt zal er gelang eigen aan het individu eerst een groteske uiting zijn van die woede....ongegeneerd, lachwekkend, relatieverend, onverschillig, grootmoedig, hooghartig, bombastisch, en....gelaten. dan daarna...kan 'beschikbaarheid' zich laten zien, daar hoeft geen benul van te zijn, noch is het nodig dat dat onderzocht word of werd.....om het met maria haar woorden te zeggen.....'beschikbaarheid' toont zich..waar mogelijk...dat heeft niemand in de hand, is dat wel zo...dan is het geen 'beschikbaarheid' meer. |
|
6 March 2011, 00:26 | #23 | |
Missionaris
|
Citaat:
Het is niet teveel gevraagd om moeite te doen te weten te komen wat je bent, als dat duidelijk is hoeft er niks afgeleerd. Het doet zich niet meer. |
|
6 March 2011, 01:01 | #24 | |
Jubilaris
|
Citaat:
de duur van 'duidelijkheid' is onvermijdelijk.....''helderheid'' is direct. |
|
6 March 2011, 01:22 | #25 |
Missionaris
|
|
6 March 2011, 01:38 | #26 | |
Jubilaris
|
Citaat:
(ik hoop dat je mijn vraag goed oppakt) het antwoord zou kunnen zijn...daarom ! waarom, daarom, hierom...'om' wat waar is...'om' wat daar is....'om' wat hier is. waarom ? ,daarom !....de 'waan' in een notendop. ''helderheid'' is altijd direct ..renoir, daar zit nooit iets tussen...alleen voor duidelijkheid zit er iets tussen...omdat duidelijkheid van de 'waan' is. Wijziging aangebracht door sagnaar op 7 March 2011 om 09:44. |
|
19 April 2011, 00:53 | #27 | ||
Missionaris
|
Citaat:
Citaat:
Toon zegt volkomen in overeenstemming met weten dat het 'niet om dit soort denken gaat', het is correct dat 'weten niets met denken te maken heeft maar een soort van intuïtief zien is wat het gebeuren aan inzet vraagt'. Het ellendige is alleen dat het forumtechnisch aan mogelijkheden en ook aan persoonlijke vaardigheid ontbreekt om het geziene, als zodanig, over te krijgen, terwijl het ook nog eens door de weerstand van de perceptuele onbereidheid heen moet. Jouw zien is een beperkt zien vanuit je perceptuele weerstand waar de 'ikmechanismen' volop werkzaam zijn. Ledigheid is de essentie en niet de oorzaak van jouw bestaan, want je bestaat niet in die hoedanigheid zoals je die jou kent. Je kunt jezelf niet op de schop nemen bezien vanuit ledigheid er is daar geen 'je' die een bestaan heeft. Dat waarin je geloofd, heeft een essentie van niksheid en is daarom een onuitputtelijke scheppingsmogelijkheid van waaruit alles kan bestaan. Menigeen voert het te ver zo'n gedachte niet te bestaan, maar alles is gedacht terwijl het niets afdoet aan het ervaren er te zijn. Dus waarom ervaar je weerstand bij willekeurig welk idee. Je bestaan is niet eens mogelijk als onderwerp dus beperken we ons tot wat wel mogelijk is, de fictie van ons bestaan. Daar pas zijn we verdeeld omdat dat onder de werking valt van het ervaren dat gebaseerd is op de dualiteit. Deze verdeling is de essentie van het kunnen zien van verschil, het maakt ervaren tot een mogelijkheid. Ledigheid is de blijde herinnering aan de ware aard, de basis, de oorsprong, maar onthult het verlies aan individualiteit met een gelijktijdig opkomende angst voor de stilte, de dood. Het bereiken (c,q, willen hebben) van onverstoorbaarheid en onverdeeldheid gaat ten koste van ervaren en is niet streefwaardig. Volkomendheid is (eveneens) een menselijk streven en wat iemand leert is weer af te leren en of het een mindfuck van de jewelste is doet niet ter zake, het heeft allemaal nagenoeg niks met je ware aard te maken. Het denken doet wat het doet en het is aan jou om je er iets aan gelegen te laten zijn. |
||
20 April 2011, 00:52 | #28 | |
Jubilaris
|
Citaat:
wat jij allemaal schrijft heeft niets maar dan ook niets met ''helderheid'' te maken' maar alles met een bewuste manipulatie van duidelijkheid..... ''helderheid'' is altijd direct ..renoir, daar zit nooit iets tussen...alleen voor duidelijkheid zit er iets tussen...omdat duidelijkheid van de 'waan' is. het ligt er zo dik op renoir, idem dito bij toon.....je belang is zien/'weten'...juist omdat het zo moeiteloos is' is het zeer verleidelijk in die 'positie' te blijven. bij mij ontbreekt dat belang tot 'weten'/zien en te bestaan, toch besta ik, weet ik, en zie ik.......maar ik ben gedoemd te sterven. ''leven'' past niet in 'weten'/zien en bestaan...daarom sterft alles vroeg of laat, zonder uitzonderingen. je zegt dat alles gedacht is....daarmee plaats je'je eigenheid in een spiritueel autistische situatie, waar alleen nog een laven is aan 'ledigheid'', maar waar ''leven'' ontbreekt. je zult uiteraard je gedoetjes hebben (koken) maar ik ben er van overtuigd dat er iets is wat aan jou knaagt...waar je geen vinger van 'weten'/zien op kunt leggen...het 'merken' van ''leven'' zelf. maar maak je geen zorgen, voor mij ben jij.....volmaakt, gelijk alles en ieder dat is. om te 'weten'/zien is het een en het andere nodig. waar noch iets word geweten of gezien...is ''helderheid''. renoir...je schijnt er genoegen in te beleven hypocriet en huichelachtig te zijn..het spijt me, maar ik ben niet in staat om je dat plezier te ontnemen. hypocriet; anderen betichten van iets waar je zelf ook niet aan ontkomt. huichelachtig;een dubbele,3 dubbele en meer persoonlijke agenda's. |
|
20 April 2011, 11:43 | #29 | |
Missionaris
|
Citaat:
Dus datgene wat er van zichtbaar gemaakt is zijn woorden ontsproten aan het denken en dat dat niet altijd even helder en duidelijk is is evident. Daarom ook introduceerde jij hier, alsook elders, een soort koeterwaals direct ontsproten aan je helderheid. Daarvan nam je aan dat dat onmiddelijk, dus zonder tussenkomst van de perceptie, zou moeten indalen. Althans bij een ontvanger die in dezelfde helderheid verkeerd. Je conclussie bij niet gebleken ontvangst was dan ook dat iemand niet verkeerde in helderheid. Je was, en bent kennelijk nog steeds, de maat der dingen. Toon geeft aan dat je daarmee niet in weten, hetzelfde als het woordenloze directe zien, maar in het denken zit en ik onderschrijf dat. Niet moeilijk ook want dat kan niet anders dan zo zijn omdat je gebruik maakt van je uitdrukkingsvaardigheid als intermediair van dat weten, van dat zien. Kortom er is geen noodzaak te verduidelijken wat helderheid is, om te concluderen dat datgene dat er tussenzit de waan is van je denken. Het is niet de waan maar de helderheid die je onmogelijk kan bevallen. Het is dan ook dezelfde waan die komt met 'manipulatie van duidelijkheid' en wel omdat helderheid geen enkel argument heeft om het geziene vorm te geven. Dat doet het denken. Natuurlijk kun je niemand ontnemen wat ie ziet, zelfs niet datgene wat hij 'denk' te zien. Echter je veronderstelling uit mijn woorden dat ik me aan het leven zou kunnen onttrekken is een verkeerde. De veronderstelling 'genoegen te beleven aan hypocriet en huichelachtig zijn' is bepaald geen zien maar een voortbrengsel van het denken. Ondertussen Ar wordt gewoon 'gezien', zoals of er al dan niet in de woorden een 'ik' schuilt. Weten geeft geen betekens aan een 'ik', zelfs niet aan een 'ik' dat zegt er geen te zijn en zegt geen 'belang te hechten aan weten/zien'. Dat 'zien' komt argumenterend in de welles nietes sfeer dus gebruik ik woorden als dat 'de gedragen pool intrinsiek in verwachting is van de controversiele pool', waarvan je de conclussie vervolgens makkelijk zelf kan trekken. Veel meer dan 'weten' is er niet over zeggen want Bewustzijn speelt in tegenstelling tot denken niet het spelletjes om iets of iemand te slim af te zijn. Dus ja inderdaad, zoals gezegd, alles wat er ten tonele verschijnt zijn gedachten, niettemin zijn er volop gedachten die de ledigheid vullen en de aanleiding vormen tot gebeurtenissen. Het bestempelen als autistisch is dat wat er gebeurt toeschrijven aan een script waarlangs het verondersteldt wordt zich te ontvouwen, echter niets in het leven is wat het lijkt. |
|
20 April 2011, 12:56 | #30 | |
Missionaris
|
Ar ik lees je op het andere forum. Je doe me in je redenatie sterk aan Nathan denken in het steeds maar andere woorden en begrippen vinden voor hetgeen inmiddels al volstrekt duidelijk is.
De inmiddels uitgestorven generatie advaita leraren deden niets ander dan telkens met andere woorden wijzen op hetgeen waaraan ze probeerden uitdrukking te geven, i.c. zoiets als de maan. In ieder geval was het subject van de verwijzing de maan, maar bij jou is behalve de verwijzing naar 'jouzelf' iedere verdere verwijzing van jouw hand onduidelijk. Wat kan er behalve verschansing in je denkbeelden je andere reden zijn om alsmaar te blijven stoeien en redetwisten over datgene dat niet te weten noch te zien is. Er is en blijft hoe je het ook wendt of keert weten en zien, want daarvan geef je bij voortduring blijk. Alleen over de interpretatie ervan is veel stoei- en trekwerk mogelijk. Welk gedachte ondersteun je met het stellen dat je niet kunt weten of zien dat ledigheid alles is, welke visie denk je daarmee te kunnen openbaren ? Er is vol-ledigheid sec en allles wat daaruit voortvloeit beweegt zich op het terrein van de subjectieve en op ervaring gestoelde denkbeelden. Je kunt de afwezigheid van een schilderij zien door de donkere lichtafdruk op de muur, de aanwezigheid is minder makkelijk te constateren want er is daarvoor geen bewijs. Uit welk belang ga je je puur en alleen toeleggen op de wetenschap van de aanwezigheid van het schilderij, wat moet dat dienen ? En het grappige daarbij is dat de 'on'waarheid dat ledigheid niet met woorden aan te raken is de werkelijkheid bij voortduring aan het loochenstraffen is. Het is onzegbaar veel interssanter om je bezig te houden met de ondermijning dan de houdbaarheid van je aannames en het telkenmale nieuwe argumenten vinden. Maar goed Toon heeft, kennelijk tegen je verwachting in gereageerd, en wederom treffend. Citaat:
Ik stel voor het op 'kijken'' te houden. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
De verlichte visie van Sagnaar | sagnaar | Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden | 548 | 24 June 2017 12:05 |