|
Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
25 March 2021, 21:55 | #21 |
Kasuaris
|
Bewustzijn en besef is hetzelfde. Bewustzijn wil zeggen: besef hebben van ruimte en tijd. Maar bewustzijn zelf is niet aanwezig in de tijd of de ruimte.
25 March 2021, 22:02 | #22 |
Vicaris
|
Besef van ruimte-tijd is de werking van de hersenen. Dat vind plaats in ruimte-tijd. Bewustzijn met een grote letter B is géén ruimte tijd. Daarom zijn Bewustzijn en besef niet hetzelfde.
|
16 September 2021, 12:31 | #23 | |||||||
Geen lid
|
Puur en reflectief gewaarzijn
Citaat:
Deze introductie is nodig want de eerdere tekst van Nisargadatta komt niet binnen en moet ik leren begrijpen. In het volgen van gedachteconstructies ben ik namelijk al heel lang niet meer thuis. Hoe kun je weten wat de auteur wilde overbrengen zonder daarbij vaak gecompliceerde denkprocessen nodig te hebben is wat ik graag zou willen weten. Waarom bedient een Zelfgerealiseerde auteur zich niet van het intrinsiek weten dat bij ieder mens aanwezig is en waarop hij (ook al is dat verdekt) aangesproken kan worden, is mijn tweede wens te willen weten. Wij zouden ons zo natuurlijk en uitermate makkelijk in Waarheid kunnen verstaan. Nisargadatta zou, gezien datgene wat men hem toeschrijft, toch in Waarheid kunnen, zoniet moeten, zijn. Maar nee hij drukt zich uit in gedachtenconstructies en dat geeft mij zeer te denken. Citaat:
Jouw 'verwerken' als 'gewaarzijn' zijnde kan ik al helemaal niet plaatsen. Gewaarzijn is een gemeenplaatst, net zoiets als lucht, dat kan op zichzelf helemaal niks. Vandaar wellicht door Nisargadatta bij gebrek aan een andere beter bekend woord zoals Bewustzijn 'puur gewaarzijn' genoemd en dat dan in tegenstelling tot zelfbewustzijn dat hij 'reflectief gewaarzijn' noemt. Citaat:
De verwerking van zinnen gebeurt in de hersenen. Bewustzijn gaat daaraan vooraf. Citaat:
Ik kan me helemaal niets voorstellen dat voorbij Bewustzijn gaat omdat Bewustzijn overal aan vooraf gaat. Dus denk ik dat hier dan zelfbewustzijn mee bedoeld moet zijn. Opnieuw hierop gereflecteerd lijkt het nu dat met 'puur gewaarzijn' het genoemde Bewustzijn bedoeld moet zijn en ja en daarvan zou je eventueel kunnen zeggen dat dat voorbij gaat aan zelfbewustzijn. Dan klopt ook min of meer de rest wel zo'n beetje dat Bewustzijn geen reflecterend gewaarzijn of in mijn woorden zelfbewustzijn is. Jonge jonge wat een moeilijkheid om iets simpels uit te leggen denk ik dan. Maar jou 'verwerkend gewaarzijn' slaat daarmee nu wel als een tang op een varken. Kort samengevat kun je van je verdere uitleg zeggen dat er vóór al het andere (waaronder verwerken) al Bewustzijn is/was. Citaat:
Citaat:
Ik kan nog wel verder lezen maar het is me meer dan duidelijk dat er in de quote van Nisargadatta van iets overbekends sprake is, namelijk Bewustzijn en zelfbewustzijn. Daarna kom ik contradicties tegen en kom ik tot rectificeren. In het volgende blok heb je het namelijk weer over 'voorbij aan Bewustzijn' hetgeen niet kan, tenzij je hiermee zelfbewustzijn bedoelt. Citaat:
|
|||||||
16 September 2021, 14:18 | #24 | |||
Geen lid
|
Citaat:
Waar de een het heeft over Bewustzijn (Bassie) heeft de ander (Dorje) het over zelfbewustzijn. Hoewel ook niet helemaal correct als ik het volgende lees.. Citaat:
Dus het euvel is niet 'Bewustzijn' of Nisargadatta's 'puur gewaarzijn' of 'zelfbewustzijn', Nisargadatta's 'reflectief gewaarzijn' maar hoe ze door verschillende gebruikers gebruikt worden. |
|||
16 September 2021, 19:09 | #25 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
31 August 2024, 12:13 | #26 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Het komt overeen met het idee dat we figureren in een droom. Nou nog onderzoeken wat hetgeen is dat zich beschouwd als de waarnemer van dit alles. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Wat is Waarheid. | Rennie | Beginnend zelfonderzoek | 2 | 21 October 2024 15:39 |