|
Advaita Advaita is niet voor doetjes |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
4 February 2021, 00:46 | #21 |
Kasuaris
|
Ik vind ego een moeilijk begrip. Ego betekent niks anders dan de centrale ik-persoon. Ik gebruik het woordje 'ik' dagelijks vele malen. Mijn voorkeur gaat uit naar het gebruik van het woord 'persoon', dat omvat alles en ik heb er een beeld bij. Vooral dat laatste maakt het gemakkelijk om mijzelf als persoon/beeld te 'zien'.
Het is zo'n beetje het verschil tussen centrum en "van een afstandje". |
4 February 2021, 00:49 | #22 |
Actuaris
|
Thomas Evangelie cq Nag Hammadi bieden vele mooie quotes cq inzichten, net als vele andere richtingwijzers. Het blijken uiteindelijk toch allemaal waardevolle richtingwijzers. Uiteindelijk moeten we het zelf doen, maar menselijk als we zijn, gebruiken we altijd richtingwijzers.... ooit is ergens het wiel uitgevonden, de kunst om het wiel ronder te maken is nog niet gelukt ;)
|
4 February 2021, 00:51 | #23 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
4 February 2021, 01:10 | #24 | |
Vicaris
|
Citaat:
Het mysterie van het leven heeft m.i. niet op alle vragen antwoord. |
|
4 February 2021, 01:15 | #25 |
Actuaris
|
|
4 February 2021, 01:17 | #26 |
Vicaris
|
|
4 February 2021, 09:52 | #27 | |
Vicaris
|
Citaat:
Alles wat verschijnt is er in veelvuldigheid. De wereld is er in veelvuldigheid omdat het ene niet als het andere kan bestaan. Ik kan niet bestaan als Sam en Sam kan niet bestaan als Nowee. De wezens zijn niet alleen verschillend, zij zijn ook gelijkend. Sam en Nowee zijn niet alleen afzonderlijk, wij kunnen ook een eenheid vormen en deel uitmaken van iets. Bv. samen deel uitmaken van een forum. De vraag is of wij 'echt' verschillend zijn of zijn wij verschillend uit hetzelfde. De mens is een levensvorm zoals er vele andere zijn. Zijn al die andere zaken en vormen ook van hetzelfde gemaakt. De wetenschappen tonen aan dat wij uit hetzelfde verschillend zijn. De verschillen worden enkel veroorzaakt door de aantallen en de combinatie van kleinste deeltjes. De onstoffelijke zaken bestaan uit ideeën en betekenissen. Zij behoren als activiteit (denken, voelen, willen) aan de activiteit van de stoffelijke zaken. Door de activiteit van de hersenen kunnen wij denken en door te denken zijn wij bewust van het lichaam en de wereld. De twee (het stoffelijke en het onstoffelijke) zijn één zaak. Er is geen dualiteit. Wij kennen het stoffelijke en onstoffelijke als een eenheid doordat het er is. Het lichaam is er en het denken, de ideeën zijn er. 'Er zijn' is de eenheid, de ondeelbare eenheid van elk verschijnen. Er is geen goddelijke wezenskern bedolven onder vele lagen. Er is geen niet-twee. Er is zijn. Anna schrijft ergens 'Het is'. Ja, het is in de zin van 'het is zijn'. Sam, jij zegt iets anders als je zegt dat er dualiteit is. Daarin spreek je je zelf tegen omdat zijn er alleen als zijn kan zijn. Dualiteit is een idee niet ontstaan uit een wijze van kijken maar uit een wijze van denken over wat je ziet. N. |
|
4 February 2021, 11:23 | #28 |
Kasuaris
|
|
4 February 2021, 11:46 | #29 | ||||||||||
Vicaris
|
Citaat:
Als verschijningsvorm zijn we verschillend. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De ander is altijd een gelijke. In de verbinding met die ander kun je op onoverbrugbare verschillen stuiten als de verschillen onoverbrugbaar lijken te worden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wijziging aangebracht door Anna op 4 February 2021 om 12:09. |
||||||||||
4 February 2021, 13:04 | #30 | ||
Vicaris
|
Citaat:
Ik stel mij voor dat waar het om bewustzijn en zelfonderzoek gaat, het om kennis gaat, om weten wat je hebt. Ik vind nog steeds veel zeggingskracht in een uitspraak die aan Confucius wordt toegekend: Citaat:
N. |
||
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Het Thomas Evangelie | diane | Overige religie | 598 | 25 September 2013 21:36 |
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf | Heerda | Overige religie | 31 | 8 March 2012 22:51 |
Mijn visie op het Evangelie | Nathan | Overige religie | 148 | 6 September 2011 12:27 |
Evangelie naar Maria Magdalena | Rennie | Overige religie | 43 | 2 September 2011 18:49 |