|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
27 January 2022, 13:05 | #21 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Dat is altijd een contradictie. Omdat het ego als eenheid nu eenmaal een plaats en tijd kent.
27 January 2022, 13:15 | #22 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Het is gewaarzijn wat zich bewust is van de tegenover hem liggende wereld. Daarmee komt gewaarzijn ook tot bewust zijn van zichzelf. Dat is een tweeledig functioneren. Wat kan vastgesteld door te verinnerlijken. Gewaarzijn is onpersoonlijk omdat het zichzelf blijft terwijl 'het' waarneemt. Gewaarzijn betrekt zichzelf niet bij de waarneming. Het is ego wat betrokken is bij de wereld en er relaties mee aan gaat. Of wilde je beweren dat je al je hele leven in je eentje op Rottumerplaat woont? (En zelfs daar zou je een relatie hebben met je omgeving) Het begrip 'bewustzijn' is feitelijk het gehele stelsel van waarnemer, licht en waargenomen object, vorm, verschijnsel. Deze 3 kunnen niet zonder elkaar bestaan. Gewaarzijn en waarnemer is in feite dezelfde positie in 'bewustzijn'. Zonder verschijnselen kan de waarnemer niets waarnemen en ook niet gewaar zijn van zichzelf. Met excuus dat ik weer op de stoel van de leraar plaats neem, maar het is soms tranentrekkend wat je schrijft, beste Laurens.
27 January 2022, 13:24 | #23 |
Actuaris
|
|
27 January 2022, 13:26 | #24 |
Kasuaris
|
Ik kan naar eer en geweten getuigen dat mijn ogen droog waren toen ik dat schreef! Laurens' zelfkennis boeit me maar matig. Hij is toch niet voor rede vatbaar, net zoals jij. Maar hij is een dankbare user om contrast mee te vormen met daadwerkelijke zelfkennis.
27 January 2022, 13:34 | #25 |
Kasuaris
|
Ik gebruik het begrip 'luisteren' niet. Ik begrijp wel wat er bedoeld wordt (in de stilte kun je beter horen). Maar luisteren veronderstelt een spreker en een toehoorder. (twee). Het 'luisteren' is niet aan woorden gebonden, het is een mededelende intimiteit waarbij men niet buiten zichzelf treedt. Verenigend.
Waarheid is mededeelzaam, maar kan uit zijn aard niet buiten zichzelf treden. Waarbij 'zichzelf' al onjuist is.
27 January 2022, 13:35 | #26 |
Actuaris
|
|
27 January 2022, 13:36 | #27 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Het 'zien daarentegen, is eenvoudig verhaal zonder begin noch eind, het kent de afbakening niet, wat juist weer voor ego een voorwaarde is om zich te kunnen profileren. Ego-inleving en ego-voorstelling. Een ramp m.b.t. bevinding.. maar het is niet anders. Feitelijk kunnen we nergens terecht met de onmiddellijkheid van bevinding, alleen middels zijn alle pogingen tot 'duiden. |
|
27 January 2022, 13:40 | #28 |
Kasuaris
|
Uiteraard, dat is ego eigen. Ik verwelkom ze als gasten omdat ze me wat te vertellen hebben.
27 January 2022, 13:49 | #29 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Dan ben je buiten jezelf , je bent dan gewaarzijn waarbij je absoluut in jezelf blijft (de zelfverhouding) en onderwijl het ego gade slaat met al zijn gedragingen, emoties en wat zich nog meer voor doet. Zie de 'tekening' welke ik eerder maakte. Jezelf (het ego) tot object van waarneming maken is een mogelijkheid. Dan speelt het ego zijn spel en gewaarzijn beziet zonder enig oordeel het ego. De waarneming (bijvoorbeeld een auto) ben je nooit zelf. Als je het ego tot object van waarneming maakt, dan ben je 'uit' het ego. Maar 'je' bent er nog steeds als in 'er zijn'.
27 January 2022, 14:30 | #30 |
Geen lid
|
Waarom volhard je zo in het noemen van ego waar ego niks anders is dan de beschermingsfactor van het kleine zelf (dat van zichzelf bewuste entiteitje). Ego is niet in staat tot zien.
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Over eenheid. | Nadje | Sri Nisargadatta | 7 | 2 November 2015 11:15 |