5 February 2022, 16:03 | #21 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Bewust 'zijn van het bewustzijn is iets anders dan bewust 'zijn van een object/verschijnsel. Eerder in de tekst gebruikt de schrijver wel 'gewaarzijn'. Als maar duidelijk is dat op de positie van de waarnemer er sprake is van een tweeledigheid. 1. Bewustzijn van een verschijnsel, object, de wereld. 2. Bewustzijn van 'zichzelf': gewaarzijn.
5 February 2022, 20:39 | #22 |
Geen lid
|
|
5 February 2022, 20:42 | #23 |
Geen lid
|
|
5 February 2022, 21:20 | #24 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Waarheid is voor mij, ook gemakshalve, synoniem aan Bewustzijn. Het onderscheid maken is een, volstrekt onnodige, theoretische kwestie. Voor jou een theoretische kwestie, omdat je alleen theorie beheerst.
6 February 2022, 00:35 | #25 | |
Geen lid
|
Citaat:
Jij bent degene van de theorie, ik van de praktijk (gedegen zelfonderzoek is praktisch). |
|
6 February 2022, 00:40 | #26 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Ik ga voor Sankara.
6 February 2022, 14:18 | #27 | ||||||||
Geen lid
|
Citaat:
Gedegen zelfonderzoek wijst uit dat er geen individueel zelf is. Ik en de vader zijn een betekend dat we allebei Bewustzijn zijn. Citaat:
Ook het persoonlijke zelf valt weg, toen maar zelfs tegenwoordig nog is vaak gebruikelijk om de persoon (de entameerder van het onderzoek) buiten het onderzoek te houden. Dus wat overblijft noemt Åšaá¹…kara Universeel Zelf en ik noem dat Waarheid en voor mijn part noem je het Zelf (door het wegvallen van persoonlijk zelf is het niet nodig het nog universeel Zelf te noemen) of Bewustzijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met gedachtenonderzoek kun je de drie levensvragen van Åšaá¹…kara, wie ben ik (1), wat is de wereld (2), wat is mijn relatie tot de wereld (3) gevoeglijk overslaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De letterlijke teksten van Åšaá¹…kara zijn nogal gedateerd, alleen voormalig lid Habuthabnot nam ze nog serieus en als zijnde werkbaar. Een forum was daarvoor in zijn optiek ongeschikt, hij zou je wel persoonlijk begeleiden. |
||||||||
6 February 2022, 15:20 | #28 | |||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het ego hoeft zeker niet ontkent te worden dat is je ook nooit voorgehouden. Je moet de bedekking van weten waarheid/bewustzijn te zijn ont'dekken, van bedekking ontdoen. Die bedekking bestaat ten ene male uit de aanname een 'ik' of 'ego' te zijn. Wanneer je je als een 'ik' maar meer herkenbaar nog, als 'ego' gedraagt kun je onmogelijk weten bewustzijn te zijn. Citaat:
Citaat:
|
|||||||
6 February 2022, 15:47 | #29 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
6 February 2022, 15:59 | #30 |
Geen lid
|