27 March 2022, 22:00 | #21 | |
Actuaris
|
Citaat:
Als het om ware kennis gaat, dan is dat waardevol voor iedereen. Dat heeft weinig tot niks met het intellectuele van doen. Er is niet voor niets zoiets als satsang. |
|
28 March 2022, 00:39 | #22 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Het onderwerp is hier het boek (of meerdere boeken) van Neale Donald Walsch. Ik herhaal hier mijn standpunt. Een boek -welke dan ook- zegt meer over de lezer dan over het boek zelf. Bij de zoektocht hoort ook dat je zelf uitzoekt wie of wat jou verder kan helpen. Een boek wat voor mij is geschikt is, is dat voor een ander niet. Of andersom. Ware kennis staat bv ook in de bijbel. Maar de lezers zijn doorgaans gelovigen en juist omdat ze gelovigen zijn, zijn niet in staat om de geheime kennis te lezen. Ga ik het ze uitleggen, (exegese) dan ben ik al fout bezig. Ze moeten het zelf ontdekken. Als ik het ga uitleggen, dan help ik alleen mijzelf.
28 March 2022, 10:23 | #23 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Het aangehaalde stukje dat de aanleiding van dit draadje is gaat over dat niet herkennen van Waarheid. Het alsmaar volgens van de eigen perceptuele kennis en al het andere buiten sluiten. Citaat:
|
||
28 March 2022, 10:27 | #24 | |
Actuaris
|
Citaat:
Satsang kan voor de een gigantische ontdekking zijn en voor de ander geen waarde hebben. Dat is dan afhankelijk van de bezoeker. Of van de match van de bezoeker met de satsanggever. Waar je denkt 'dat god niet te vinden is op een satsang' kun je ontdekken dat dat een geloof / aanname is. God is alomtegenwoordig en overal te vinden voor wie haar zoekt. |
|
28 March 2022, 13:43 | #25 | |
Actuaris
|
Citaat:
Je zegt duidelijk dat het geloof het bestaan creëert; maar dat geldt niet alleen voor het 'ik'; dat geldt voor het bestaan als geheel... Dus, hoe je het ook wilt draaien en keren, met of zonder gedachtenonderzoek, met jouw hersenwereld, jouw gedachtenwereld kom je er niet... En dus als jij er van uit gaat, na degelijk gedachtenonderzoek, zoals jij dat noemt, dat 'ik' niet bestaat hebt dan de eerlijkheid om in te zien dat er niets, waarvan wij weet kunnen hebben, is dat bestaat en dat alles slechts voorbijgaande gedachtenperikelen zijn... Mijn enige les daaruit is dat geloven, denken, onderzoeken... geen enkele zin heeft... het draait enkel en alleen om ZIJN... En hoe je het dan weer en opnieuw draait en of keert, dat ZIJN, gezien mijn beperkt klein persoontje, dat ZIJN kan ik enkel en alleen, in ieder geval op de beste wijze, ervaren via mijn 'ik'... en daarmee door het afbouwen van mijn gekende 'ik'... En daar het door ons gekende 'ik' voor meer dan 99% bestaat uit gedachten... is mijn geleerde les, dat ik dat 'ik' zoveel en zoveel mogelijk moet ontdoen van alle hersenspinsels die errond hangen... En voor mij een weg daar naartoe is mij zoveel en zoveel mogelijk over te geven aan het instinctief zijn dat van aller eeuwigheid tot vandaag er is... |
|
28 March 2022, 18:47 | #26 | ||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Gedachten benodigen een ingrijpend onderzoek naar het waarheidsgehalte. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
28 March 2022, 21:07 | #27 |
Kasuaris
|
Nee, dat kan niet. Jij kan God nooit vinden. Je kunt alleen samen komen met God.
28 March 2022, 21:09 | #28 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Jij denkt nog dat Waarheid en bewustzijn hetzelfde is. Daarom versta ik jou ook niet. Als het wat dieper gaat gooi je alle termen op een grote hoop. Waarmee mij dan weer de lust vergaat om überhaupt nog op je te reageren......
28 March 2022, 21:14 | #29 | |
Kasuaris
|
Citaat:
De zgn God-ervaring (om het zou maar eens te noemen) is dan ook alleen mogelijk als men zich terugtrekt uit de gehele wereld. De God-ervaring is subject noch object.
29 March 2022, 09:28 | #30 |
Actuaris
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf | Heerda | Overige religie | 31 | 8 March 2012 22:51 |