10 June 2022, 19:19 | #21 | |
Actuaris
|
Citaat:
Ik ben tot die vaststelling, tot dat inzicht gekomen door bijbelse teksten en andere op een diepgaande manier te lezen... Waarschijnlijk ook door verbanden te leggen die de meeste andere mensen niet leggen... Het is niet mijn gewoonte om klakkeloos iets aan te nemen van een ander en de vraag 'waarom zeggen ze dat' is dikwijls nog belangrijker dan wat ze gezegd hebben... En alles wat ik als waar beschouw blijft open en zelfs daar wordt nooit klakkeloos aan vastgehouden... Maar als inzichten mij steeds naar verdere en diepere nieuwe inzichten in de mensheid, in het goddelijke, in de evolutie enz. brengt... Wie ben ik dan om ze af te zweren...? |
|
10 June 2022, 19:24 | #22 | |
Actuaris
|
Citaat:
Laat die persoon voor wat hij is, zeker in je verstandswereld... Leef in plaats van te denken en vooral te controleren dat je denkt te leven... Leef |
|
10 June 2022, 22:30 | #23 |
Jubilaris
|
|
10 June 2022, 23:27 | #24 | |
Actuaris
|
Citaat:
Zoek de volheid van het ZIJN en vergeet al de rest... Blijf niet vastzitten in de leegte van ruimte/tijd; want zo lang dat jullie in jullie verstand blijven vastgeplakt zullen jullie die volheid niet kennen... Erger nog, zullen jullie die volheid van bestaan zelfs ontkennen en/of proberen hem zoveel mogelijk te nihileren en uit te schakelen... |
|
11 June 2022, 00:00 | #25 | |
Kasuaris
|
Citaat:
(Lastig dat taalgebruik, een woord als 'was' is al verleden tijd.) (En niets als 'iets' aan duiden klopt ook al niet)
11 June 2022, 00:15 | #26 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Zijn is leger dan een vacuüm. Dan wordt de mens bewogen door dat vacuüm. Alles komt voort uit leegte, Marie. Leegte is 'al-een' (alleen) Het 'zijn' kan wel het 'worden' voortbrengen. Andersom is onmogelijk. Voor dat al-een moet de mens door een'zaamheid. Alleen daadwerkelijke losers zijn in staat te verliezen. Voor de winnaars zijn de prijzen, die staan op het podium boven de anderen. Alles wat vorm heeft is vergankelijk. Dat is omdat vormen verschijnen vóór de leegte. Alleen in de leegte heeft de mens 'geestelijke' ogen die zien. Alleen vanuit de leegte kunnen gedachten verschijnen. Waarmee gedachten niks raadselachtigs meer hebben. Omdat vanuit de leegte 'zichtbaar' is dat de 'denker' (degene die denkt) onvindbaar is. En tóch zijn er gedachten.
11 June 2022, 00:21 | #27 |
Kasuaris
|
Omdat je mijn tekst soms anders begrijpt, hier staat niet: 'voordat'.
Vanuit leegte staan de vormen vóór 'mij'. Waarmee leegte en vorm samen vallen. De leegte onveranderlijk, de vormen steeds wisselend. Daarom is de wereld ook niet vermeend, dan zou de leegte niet samen kunnen vallen met de vormen van de wereld. Wie leeg is van zelf is vol van alles. Juist omdat leegte 'niets' is.
11 June 2022, 08:22 | #28 | |
Jubilaris
|
Citaat:
'niks, voor alles van de voorstelbaarheid, vorm, beweging, veranderlijkheid.. en 'niets wat nergens toe duid, ook niet 'niet-iets'. 'Was' en 'zal' doen er niet toe in de praktijk van 'dit. |
|
11 June 2022, 08:59 | #29 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
En 'leeg zijn van jezelf' is het ook niet. In de bewegelijkheid lijkt er een 'jezelf/Marie te zijn, een 'ik/Guido, maar die gegevens zijn op 'niks gebaseerd, en betekenen 'niets.. Het ontbreekt je aan 'niks, daarom ontbeer je 'niets. Omdat het jezelf aan 'niks ontbreekt kun je vol zijn van bestaan, de volheid van zijn.. 'nu. 'Niets heeft 'niks nodig, geen vol zijn noch leeg zijn. De volheid van zijn.. is een creatie van de rest. |
||
11 June 2022, 10:32 | #30 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Het 'weten wat je bent' schijnt hier belangrijk te zijn. Wel, ik ben geen bewustzijn, ik ben 'niets'. Voor mijzelf kan ik van daaruit het niet-belang van de persoon begrijpen. De persoon verschijnt als een zelf-illusie in de tijd. Tijd wat op zichzelf al een illusie is. En daarmee herhaal ik mijzelf: alleen het zien van het illusionaire karakter van de persoon die ik zelf ben neemt de macht weg van de persoon. Het zijn twee verschillende werkelijkheden, die kun je niet vangen in dezelfde taal. Mijn conceptuele denken werkt alleen in de illusie van zelf-zijn. Waarmee je (conceptueel) toch weer in een soort van 'mist' komt te zitten. Want de éne zelf-illusie heeft wel weet van het 'niets', bij een andere zelf-illusie heeft de persoon nog de macht.
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Moeten prive berichten prive blijven ? | Rennie | Forum; regels, vragen, idee | 107 | 15 April 2013 23:58 |