|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
23 September 2022, 13:58 | #21 | |
Kasuaris
|
Citaat:
En omdat ik bewust ben in de kennende leegte kan ik het omzetten in taal. Zodat mensen die ook bekend zijn met kennende leegte het begrijpen. Ik schrijf 'zijn' overigens niet in caps. Waarom jezelf zo belangrijk maken? Je bent niet eens aanwezig als persoon in 'zijn'.
23 September 2022, 14:22 | #22 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
23 September 2022, 14:28 | #23 | |
Actuaris
|
Citaat:
Zijn manifesteert zich in mij via mijn zelf, mijn 'ik'... Wil ik doordringen tot het ZIJN zal en kan ik dat alleen via mijn 'zelf'... Dat is mijn overtuiging... En dat is niet alleen voor mij zo, maar dat is voor alles dat is, zo... |
|
23 September 2022, 14:42 | #24 | ||||||||||
Geen lid
|
Citaat:
En dan leegte. Leegte impliceert de afwezigheid van iets. Toch herbergt leegte hier iets, namelijk iets wat 'kennende' is, voor mij dus een kenner, kortom kennende leegte kan dat wel? Ja en dan moet je tevergeefs zoeken naar iets wat er niet is. Sorry hoor maar is deze constructie 'kennende leegte' dan niet een beetje gezocht? Citaat:
Alleen waarom zou je zo'n omweg maken te constateren dat je kunt worden? Alleen om wezens te kunnen bestuderen? Wat is de reden dat je ineens wezens wilt gaan bestuderen? Gedragswetenschap? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat wordt anders als je onzin begint uit te kramen over ZIJN. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar waar ik hier almaar op hamer is dat je het eenvoudig moet houden, niet al gelijk mooie theorieën ontwikkelen en ventileren wanneer je in een onderzoekfase zit naar wat je bent. Daarna kun je gewoon weer losbranden, maar zelden gebruik je dan nog onzin om dat kenbaar te maken. |
||||||||||
23 September 2022, 15:21 | #25 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Allemaal perspectieven Laurens, die je hier ventileert, net als ieder mens dat doet. Reflectie. Reflectie. Reflectie. Geloof. Geloof. Geloof.. |
|
23 September 2022, 15:34 | #26 | |
Kasuaris
|
Citaat:
En daarnaast impliceert het iemand die denkt, iemand die voelt. Dat is een dualiteit: de denker en de gedachten.
23 September 2022, 15:38 | #27 | |
Kasuaris
|
Citaat:
23 September 2022, 15:46 | #28 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Wat is er dan wel aanwezig? Het kennen! En wat wordt er gekend? De wereld..... Dat jij er op vast loopt kan ik begrijpen, voor jou is de wereld vermeend, je kunt haar (de wereld) dus niet kennen. Kennende leegte kent behalve 'de wereld' ook zichzelf. En dan noem je het 'de kenner'. Vanuit kennende leegte wordt er ook begrepen dat 'deze wereld' er een is van kennen en gekend worden. Bassie is niet alleen 'de kenner' maar voor de anderen is Bassie kenobject (Dat wat je kent). Wie bovenstaande begrijpt, begrijpt ook dat je nooit bewustzijn kunt zijn......want bewustzijn is 'dat' wat kenner en kenobject verbindt.
23 September 2022, 15:49 | #29 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Het wordende is niet zo moeilijk om te weten, dat heeft kenmerken. Het 'zijn' heeft geen kenmerken.
23 September 2022, 15:53 | #30 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Je bent een typische idealist. Daar hebben we er al meer dan genoeg van. Het heeft nog nooit tot een betere wereld geresulteerd, wel tot onderdrukking. (Communisme) Idealisten komen nooit tot zelfkennis: hun willen ligt nog op 'de wereld'. Jezus zegt: vast aan de wereld. Dus dan wil je ook geen andere wereld dan de wereld welke zich aan je voordoet.
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Leegte | Rozenhart | Boeddhisme | 2 | 21 June 2010 19:45 |