|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
7 October 2022, 10:58 | #21 | |
Kasuaris
|
Citaat:
In het wordende 'ben' ik Nederlander en ik ben me er van bewust dat dat relatief is. Ik besta bij de gratie van 'buitenlanders'. Ik dank dus mijn bestaan als identiteit juist aan de ander! Zouden alle 'buitenlanders' op raadselachtige wijze verdwijnen, dan zouden de 'Nederlanders' elkaar gaan beoorlogen en uiteenvallen in Hollanders, Friezen enz. Iedere identiteit valt weg tegen zijn tegendeel net zo lang totdat je alleen je'zelf overhoudt zonder identiteit.....
7 October 2022, 12:02 | #22 | |||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
Dat blijf ie doen tot het geloof in 'iemand' en 'niemand' te zijn Werkelijk wegvallen is. En zolang dat niet weg is, gewoon weg, niet vervangen door te geloven dat het er niet is, dan kan 'dat het gewoon weg kan zijn' alleen maar gepercipieerd worden als een geloof. En dat blijft zo, tot het Werkelijk wegvalt. Citaat:
Dat is het juist, je blijft beiden terugkoppelen op wat je als "ik" zou zijn ("ik ben"), dat is gewoon een "ik" teveel. Zolang het geloof dat "ik" te zijn niet is weggevallen, kan dat ook niet anders.
7 October 2022, 12:49 | #23 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Kan dat zelf dat gecreëerd wordt en geloofd wordt als brug tussen het niet-betrekkelijke en het betrekkelijke in het schouwen dan niet gewoonweg ook buiten beschouwing gelaten worden of is dat een brug te weinig voor een zelfkennis vergarend ik?
7 October 2022, 15:35 | #24 | |
Actuaris
|
Citaat:
Ik ga een verhaaltje vertellen, erger nog een ervaring... In het midden van het jaar heb ik, na mij vreselijk ingespannen te hebben om toch te slagen, mijn universitaire studies moeten opgeven, want te zwaar voor mij... Een tijdje erna vertelde mijn moeder mij dat mijn oudere zus haar gezegd had..."Marie, wat kan die allemaal, het is echt iemand om jaloers op te zijn" Mijn ma was verontwaardig dat mijn zus op zo'n zwaar moment dat over mij durfde zeggen... Maar ik begreep mijn zus wel,want ik had iets, wat heel weinige mensen van zichzelf kunnen zeggen; nl. ik bezat mijzelf, mijn 'ik', ik was mijn beste vriend... En dat is een onnoemelijk grote kracht waarbij je kunt zeggen dat je nooit meer alleen zult zijn, dat in feite jij één bent met het Leven dat in jou leeft... Ik heb veel hierover nagedacht en dan vooral de laatste tijd... Ik heb, ben mijzelf, ik ben mijn beste vriend en wat een vrijheid mij dat geeft om gewoon te zijn en niet de hele tijd op zoek te moeten gaan naar wat ik wel zou zijn, of zoals Laurens zegt, 'wat ben ik'. Ik ben vrij in mijn interacties met mijn naaste; ik kan enorm goed luisteren naar wat ze zeggen en zij luisteren naar mij omdat zij die gemoedstoestand in mij voelen... Maar en daar wil ik nu toe komen... Wat is dan het verschil met alle andere mensen die hun 'ik' niet kennen... hewel dat zij totaal vervreemd zijn van zichzelf en dat ze hun hele leven verdoen met op zoek te gaan naar zichzelf, zelfs als ze dat met alle macht en middelen zullen tegenspreken en zelfs zichzelf en andere willen wijsmaken dat zij wel weten "wat ze zijn"... Poetin denkt dat hij een grote krak is, maar inwendig weet hij dat hij dat niet is en oh wee degene die er zo ook over denkt... alle hardheid, alle oorlogen, alle geweld in deze wereld is niet het gevolg van een te groot 'ik' maar juist van een verdrongen 'ik' vervangen door een schijnego gevormd door een verstand dat nog in zijn kinderschoenen staat en dat het intrinsieke 'ik' volledige gecorrumpeerd heeft. |
|
7 October 2022, 15:45 | #25 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Zo zie je maar dat er aan 'geloof' niet te ontkomen is.
7 October 2022, 15:47 | #26 |
Kasuaris
|
Realisatie (tot stand brengen) gaat geheel buiten ieder geloof om. In jouw geloof om het geloof te ontwijken heb je besloten om maar helemaal niks meer te geloven, maar dat is wederom weer een geloof zoals ik je al heb uitgelegd.
7 October 2022, 15:49 | #27 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
7 October 2022, 15:52 | #28 | |
Geen lid
|
Citaat:
Een krak is hier bij ons een mislukkeling. Oké ander verhaal. Alles wat zwak is behoeft een groot ego, oftewel een krachtige vorm van zelfbescherming. Het 'ik' dat heel zwak is behoeft een fanatieke bescherming. Een 'ik' behoeft daarnaast een continue bevestiging van zijn eigen kracht en een machtsbelust ik behoeft macht. |
|
7 October 2022, 15:56 | #29 | |
Geen lid
|
Citaat:
Wat ik echter propageer is onderzoek het waarheidsgehalte van dat alles. |
|
7 October 2022, 16:02 | #30 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Jij draait het steeds om: "jouw" subjectieve realisatie is die van het subject te zijn dat inderdaad een brug slaat tussen het subjectief zijn en het subjectief worden. Als er dan gewezen wordt op het feit dat deze realisatie nog steeds subjectief is, nog steeds uitgaat van een subject, een zelf, dan ga jij de diepere Realisatie dat je zelfs dat subject niet bent niet vatten en er dus iets van maken dat door iemand geloofd wordt. Dat is het enige wat je er maken van kan, iets anders ken je niet. Zo gaat dat. Daar is inderdaad niet aan te ontkomen zolang het "subject te zijn" nog niet Gerealiseerd is als ook nog een geloof. En dat verklaart waarom je dan al die niet-betrekkelijke termen blijf betrekken op jou als subject, op jou ik, op jouw "ik ben".