|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
14 October 2024, 16:12 | #21 | |
Jubilaris
|
De schriftgeleerden eutelen ondertussen onverstoorbaar voort..
Wat mahayanisten wel of niet geloven... Of het sravakayana nou wel of niet leidt tot arahantschap en het bodhisattvayana nou wel of niet tot het boeddhaschap. Of je Gampopa, de timmerman wel of niet hebt zien hameren op het combineren van de twee vleugels van methode (bodhicitta in actie, de paramita's ontwikkelen in de praktijk brengen) en wijsheid. Of je nou wel of niet geloofd dat dit niet anders is dan in de Pali Canon. Of de Pali Canon nou wel of niet van de theravadisten is. Of Mahayana nou wel of niet in conflict is met Theravada. Citaat:
|
|
15 October 2024, 12:46 | #22 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
|
||
15 October 2024, 12:54 | #23 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Mensen hebben de neiging te personifiëren vanuit hun eigen beperkte perceptie en visie als zijnde een mens. Dat Boeddha niet toestaat God als de schepper te vereren, kan gelegen zijn in deze personificatie, want God is geen persoon maar iets abstracts (existing in thought or as an idea but not having a physical or concrete existence) zoals Bewustzijn of Liefde. Behalve in het geloof als een 'ik' te bestaan is er verder niets de moeite waard verder te onderzoeken. 'Geloof' is de tegenhanger van 'weten', dus determineer je geloof en kom uit bij 'weten'. Wanneer wordt er nou eens ingezien dat het allemaal maar veranderlijke ideeën en gedachten zijn. Ik geloof in het martelaarschap van een koe, so what? Ik geef de monniken de raad zich niet met dat idee bezig te houden want je bezig houden met een idee van mij is volstrekt zinloos. ☺ |
|
31 October 2024, 12:04 | #24 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Ik vraag me toch in gemoede af wat de intentie van Boeddha zal zijn geweest. Is dat om alles en eenieder te eerbiedigen en neigingen te onderdrukken om geen lijden te ervaren of te veroorzaken. Kennen we deze verkramping niet die zo bekend is vanuit menige religie en kennen we de gevolgen dan niet meer van deze onderdrukking. Was de verlichting van Boeddha alleen verlichting van pijn? Een nobel streven hoor daar niet van, maar het is geen verlichting in de zin van advaita. Dorje heeft, vanuit het boeddhisme, een uitstapje gemaakt, is komen proeven van wat advaita heeft te bieden. Mixt nu de daarin weergegeven weg naar het absolute met zijn weg die zich blijft roeren in het relatieve. Gumt van de advaita leer datgene weg wat niet te pas komt in het boeddhisme. Wat er met Dorje aan de hand is moet zijn gelegen in de gedane investering die hij gedaan heeft in het onder de knie krijgen van de leer van het Boedhisme. Feitelijk gaat het om dezelfde investering die Darsho gedaan heeft in het onder de knie krijgen van 'de leer' van advaita. Je wilt als ego zijnde altijd een gedane investering te gelde maken. Dat kan ook gelegen zijn in de omstandigheid aanzien te verwerven door voor deskundig te worden aangezien. Er is geen kijken meer met open blik.
1 November 2024, 10:21 | #25 | |
Forumbaas
|
Citaat:
1 November 2024, 10:39 | #26 | ||||||||||
Jubilaris
|
Citaat:
15 November 2024, 12:24 | #27 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
Gisteren (eindelijk maar eens) naar 'wild, wild country' gekeken' waar te zien is dat dat gebeurde bij zo'n legende als Osho. De vraag is wat geloofd deze man nou feitelijk? Zou hij niet grandioos door de mand moeten zijn gevallen bij zijn volgelingen met zijn door woede verstrakte gezicht en zijn strijd om te winnen van Sheela. Om met al zijn gemanipuleer vervolgens aan het kortste eind te trekken. Winnaar is degene die zich van zijn last ontdoet en lichtelijk gestraft. Kan trouwens het hele circus in Oregon niet getypeerd worden met slechts een enkel gezegde 'wie een kuil graaft voor een ander valt daar zelf in'? Allemaal kleinmenselijkheid, een gerenommeerde Guru onwaardig. Maar waar Steve alsmaar in verstrikt raakt is de zelf begoocheling die hij meent te zien. Menen het Zelf te zijn maar zo'n kwalificatie niet kunnen waarmaken, waardoor zijn conclusie is dat ze zichzelf alleen maar voor de gek houden. Steve is van de inquisitie die deze misstanden aan de kaak stelt. Steve heeft niet in de gaten dat realisatie niet om anderen maar om hem zelf gaat.
16 November 2024, 10:59 | #28 | |||
Jubilaris
|
Wat is nou die mystische Boedhistische bevrijding die zo anders wil zijn dan de advaitische realisatie?
Citaat:
Dat je door de terminologie 'ik ben dat' vervolgens gaat veronderstellen dat het 'ik' niet daadwerkelijk is verdwenen is begrijpelijk, de constructie spreekt immers van een 'ik' dat iets zou zijn. Het spreekt vanzelf dat een gerealiseerde staat geen staat is van een op en afgaan. Realisatie is advaitische bezien eenmalig, en dan ook niet een langzame ontwikkeling, maar een gevolg van 'direct zien'. Direct zien is niet een constatering maar een ingrijpend intrinsiek gebeuren. Citaat:
Voorts, neigingen kunnen voorkomen uit de aard van een wezen. Wat zich niet meer zou moeten voordoen zijn de ego-neigingen, zoals een hang naar macht bijvoorbeeld of naamsbekendheid. Maar die zijn, eenmaal daarmee bekend, makkelijk te doorzien. Je hoeft daarvoor geen inquisitie in het leven te roepen. Citaat:
16 November 2024, 16:15 | #29 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Pas tien jaar later zou ik op Laurens' "Waarheidvinding" forum ontdekken dat Ramesh Balsekar een bekend figuur is die in verband wordt gebracht met "Neo-Advaita" waar ik nooit eerder van gehoord had. Enkele andere bekende figuren die vaak in verband worden gebracht met Neo-Advaita zijn: - Nisargadatta Maharaj: Hoewel hij niet expliciet als Neo-Advaita leraar wordt beschouwd, wordt hij vaak gezien als een belangrijke inspiratiebron voor de beweging. - Ramana Maharshi: Net als Nisargadatta, wordt ook Ramana Maharshi gezien als een belangrijke voorloper van Neo-Advaita. - Mooji: Een van de bekendste hedendaagse leraren in de Neo-Advaita traditie. - Eckhart Tolle: Hoewel hij niet altijd expliciet als Neo-Advaita leraar wordt bestempeld, zijn er duidelijke parallellen tussen zijn werk en de kernprincipes van Neo-Advaita. En dan zijn er nog Karl Renz, Tony Parsons & Jeff Foster etc. Voor mij is heel dat onderscheid maken tussen "echte" versus "neo" advaita je reinste flauwekul en ego-gezever maar wel heel vermakelijk.
16 November 2024, 16:18 | #30 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Je doet me trouwens denken aan de sanyasins van Osho in de film 'wild, wild country', allemaal (blind voor de omstandigheden) koste wat het kost toegewijd aan de meester blijven Neo advaitisten hebben zelf geen onderzoek gedaan en kraaien 'verstandelijk' diegenen na die dat onderzoek wel gedaan hebben. Het onderzoek werkelijk zelf doen maakt een wezenlijk verschil uit hoe je manifestatie in de wereld is en ook door anderen wordt gezien. Balsekar is daar een toonbeeld van en jij zelf ook. Je loopt te pochen op een forum en dat is niet eens om je woorden kracht bij te zetten. Je vertoont alles wat een egomanifestatie normaliter laat zien. Het slaat wild om zich heen en komt met argumentatie die onjuist is of er helemaal niet toe doet als het in het nauw wordt gedreven. Degenen die zelfonderzoek doen gaan niet te rade bij diegenen die juist jij zo toonaangevend vindt. Waarom zou je ook met de aanbeveling niks te hoeven doen. Is deze oneliner als boodschap soms niet duidelijk genoeg. Kan er nog meer uit de boodschap 'niks te hoeven doen' worden gemolken? Waarom dan nog diens boeken lezen of aan diens voeten zitten? Je raadpleegt kunstmatige intelligentsia om te weten of jouw mening daarmee overeenkomt. Maar AI zit er veelvuldig naast. Dat kan ook niet anders want een machine doet geen zelfonderzoek. Maar goed. Ook advaita heeft van oorsprong geen ander pad opgeleverd dan de leer te onderwijzen. Gerealiseerden zal dat niet hebben opgeleverd omdat het tot voor kort helemaal niet gebruikelijk was om het zelfonderzoek te betrekken op het kleine zelf. Met ego behept kan ik me gerealiseerd niet voorstellen. Zelfs nu doen nog weinig stromingen, die onder de noemer advaita vedanta opereren, dat onderzoek naar het kleine zelf. De status quo van ego wordt zelden in diskrediet gebracht en dat kan ook niet anders want ego gaat niet vrijwillig aan z'n ondergang meewerken. Het non dualisme mag zich dan weer wel in een bredere belangstelling verheugen en inmiddels ervaren velen al een andere kijk op de werkelijkheid. Ze lezen gretig de neo advaitisten zoal Parsons en Tolle hoe het ook anders kan. Op bewustwording is dan ook helemaal niks tegen. Ik kan het alleen maar toejuichen. Waar het niets mee te maken heeft echter is realisatie. Dat gaat véél verder. Ik verdedig advaita niet, ik heb het al lang als hulpmiddel achter me gelaten. Gebleken is dat het gaan van deze weg evenmin noodzakelijk is. Mij hoor je dan ook niet dwepen met grote roergangers zoals daar zijn Nisargadatta, Alexander Smit, Wolter Keers en dergelijken. Maar ook voor jou heeft het geen zin te blijven rondzeulen met idolen zoals je François en Balsekar. Waarom zou je aan heldenverering doen als je dat alles immers bent. Advaita is ook niet echt een begaanbare weg. Wat er als enige is overgebleven van al het verdiepen in de leer is de aanbeveling tot het doen van zelfonderzoek waaraan ik 'gedegen' heb toegevoegd. Meer hoef je niet te weten. Citaat: