4 November 2011, 12:55 | #21 | |||||
Jubilaris
|
Dag Renoir,
Citaat:
Citaat:
Je vat hier heel mooi de vele wijzen van verlichting die naar het onthechten leiden. Of het nu een afgrond is, een swift, een springen, een vallen, een wachten, een gepaste afstand ? het eindigt in pure armoede van geest. In dat eindigen en onthechten is er overgang van het een in het ander. En ook dat is al teveel gezegd. Citaat:
Je hebt gelijk als je zegt dat er een belang speelt. Dat belang zie ik als de voorstelling dat het nodig is om ?onderwezen? te worden. Dat onderwijs is in handen gekomen van scholen die met regeltjes, lijn voor lijn, duidelijk het traject afbakenen. En dat is wat volgens mij de kunst van verlichting ?verpest?. Citaat:
Citaat:
Kan jij die basis, als behulpzame ander, als weten tonen? Nee, het is zoals je zegt, je ?beoogt? de aandacht erop te vestigen. Beogen is hier een terecht woord, want je wil zien doorgeven. Inderdaad, het is mij onmogelijk om te anticiperen aan die realisatie, die ongewone werkelijkheid. Ik ben er getuige van en leer achteraf die hypotheses te maken waarin dat zien getuigenis wordt. Om het tot woord te maken gebruik ik gaarne jou initiatief voor dit forum. Maar om het echt tot leven te maken wandel ik door de eenvoud van mijn bestaan. Dank voor je ?echte? woorden ? Looro |
|||||
4 November 2011, 13:57 | #22 | ||||||||||
Missionaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
5 November 2011, 01:20 | #23 | |||||
Asprirant lid
|
Citaat:
Ofwel eventueel overwegen dat je zélf misschien toch nog niet zo gerealiseerd bent als mogelijk is. De "verhalen" van zij die zich gerealiseerd noemden, hebben mij nooit zo "geboeid". De term op zich vind ik waarschijnlijk te beperkend WiNk "Gerealiseerd" is immers het VOLTOOID deelwoord van realiseren, en al ben ik nu een totaal ander iemand dan wie of wat ik geweest ben of op verschillende momenten in mijn leven décht te zijn, ik kan niet in de toekomst kijken. Ik heb inderdaad de indruk dat ik mij in het dagdagelijkse leven gewillig laat leiden door "het" weten (Universeel Bewustzijn) en niet door "mijn" weten (persoonlijk bewustzijn), al is dat "mijn weten" nog steeds integraal (als geheugen) aanwezig en soms ook werkzaam (zoals nu bijvoorbeeld, tijdens het "overbrengen" van wat al geweten is). Ik acht het echter heel goed mogelijk (je weet immers maar nooit h?) dat dit als onpersoonlijk aandoend Weten mij in een bepaalde richting "stuurt", met de voornaamste bedoeling MIJN weten (bewustzijn) te doen groeien, en niet voornamelijk (of alleen maar) het weten van iemand anders te "doen" groeien. HET weten dat via jouw (en mijn, en ieders) weten "werkt", kan gedeeld worden met anderen, maar het uitroepen tot "d? weg, d? waarheid, hét leven", m.a.w. als hét te volgen (want juiste) pad, getuigt m.i. juist van NIET-weten. Het grote "belang" dat het voor jou persoonlijk had/heeft, heeft in het leven van iemand anders misschien maar een klein belang... Dat kan JIJ niet weten, dat kan alleen de ander. Ik geef iedereen het recht en de vrijheid om het eigen pad (van bewustwording) te volgen, omdat ik niet anders kan dan erkennen dat er vele mogelijke (persoonsgebonden) paden zijn en dat niet iedereen hetzelfde dient te "ontdekken" van Al-Wat-(mogelijk)Is... De oneindigheid en onbegrensdheid daarvan willen "vatten" in een realisatie (eindigheid en begrensdheid) lijkt mij nu eenmaal onmogelijk... Jouw persoonlijke (levens)weg van "realisatie", datgene waar jij voor staat (wat voor mij dus een persoonlijk "verschijnsel" is, zelfs al maakt het deel uit van Bewustzijn) is binnen Leven gewoon één van de vele mogelijkheden... Het besef dat iedereen tegelijk leerling en leraar is, maakt dat de levenskracht éénvoudig kan stromen. Er is eenheid in je eigen (ge)weten, juist omdat je aanvaardt dat dit eigen weten (zelfs al ontspruit het uit dezelfde bron) niet voor iedereen eenzelfde geldingskracht heeft. Die kracht van eenvoud zie ik als brug tussen autoriteit/macht (= denken/ervan uitgaan ?lles te weten) en onderdanigheid (= denken/ervan uitgaan ni?ts te weten). Het "bouwen van bruggen" tussen de tegenstellingen is m.i. een eerste vereiste om tot een innerlijk evenwicht te komen. Het heft immers de (af)scheiding (de tegenstellingen) op... Citaat:
Citaat:
Citaat:
In het onderhouden worden door volgelingen kan evengoed een eigenbelang gezien worden (lekker makkelijk toch?), net zo goed als in het "verkondigen van een leer" een eigenbelang kan gezien worden (zoals het "hebben" van volgelingen bijvoorbeeld). Het is maar hoe je het "ziet" (herkent) zeker? Citaat:
Een leven m?t angst is niet te vergelijken met een leven zonder angst. Angst is d? beperking bij uitstek voor spontaan, natuurlijk leven. Ik kan je dus vanuit mijn ervaring (eerste hand) de informatie (tweedehands) geven dat de geaardheid om angstig te zijn inderdaad "in het niets" (van waaruit het trouwens ooit ontstond) kan verdwijnen. Of je met die informatie nu iets doet of niet, is all and only up to you... Ik wens jou hetzelfde toe als mezelf en iedereen Renoir. Met name : "Moge het "(in)zicht" zich alsmaar verdiepen en verruimen"... Wijziging aangebracht door Tine op 5 November 2011 om 01:38. |
|||||
5 November 2011, 05:17 | #24 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
5 November 2011, 11:52 | #25 | |
Missionaris
|
Citaat:
Och hoe ik mezelf of jou zie interesseert me geen biet, ik weet 'wat' ik ben dat is genoeg. Het lijkt soms dan wel of ik een proeve van bekwaamheid aan het afleggen ben maar dat is bepaald niet mijn doel. Wat ik zei is dat je moet leren te vertrouwen op je eigen inzicht en niet steeds moet afgaan wat anderen daarover te zeggen hebben. Hoe eenieder tot inzicht komt is niet dezelfde wijze waarop een ander daartoe is gekomen. Het zien van een belang is een hulpmiddel daarbij, iemand die een belang heeft dient niet jouw doel maar het zijne. Je hebt er dus, zo ogenschijnlijk, niets van begrepen. Het gaat juist allesbehalve over wiens 'persoonlijke' belang dan ook, er moet geen enkel belang te dienen zijn. Je bazelt weer verschrikkelijk 'ego'achtig hoor Tineke met je 'ik geef iedereen het recht en de vrijheid om het eigen pad te volgen'. Als je zegt te weten zou je 'weten' dat jij helemaal niks doet. Nog afgezien van het 'idee' dat je eenieder dat recht geeft, pakt iedereen zelf wel wat ie nodig heeft, je kunt nooit weten waar het langs gaat. Ook hierin doe je niks, oftewel je 'maakt' helemaal niets klaar dat een zelfwerkzaamheid word, dat wordt voor je gedaan. Het is daarom dat het geen zin heeft jezelf als voorbeeld te stellen, het ontwikkeld zich op z'n eigen wijze. Dus het was in het onderdeel van het duale zijn dat ik zei dat het een belangrijke indicator is of iemand in zijn handeling zit, oftewel of hij/zij een belang dient. Een belang is namelijk nogal makkelijk in te zien en zo selecteer je een heel arsenaal guru's uit waar je je niet mee hoeft in te laten. Ze dienen immers niet jouw doel maar het eigen belang. Je filosofeert er weer driftig op los hé Tineke, levenskracht die aan het stromen gaat, en dergelijken. Waarom, zo vraag ik me af, hou je het niet simpel. Inzicht verkrijgen is op zichzelf al moeilijk genoeg zonder dat je het nog eens verstrooit met allerhand nevenactiviteiten. Geldingskracht, onderdanigheid, bouwen van bruggen wat haal je er aan complexiteit in godsnaam allemaal weer bij ? |
|
5 November 2011, 16:29 | #26 |
Asprirant lid
|
|
6 November 2011, 13:35 | #27 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
En het kan me geen r..t schelen. Soms is er wat gefilosofeer waarbij ik (ja, moet even normaal praten hoor), me ervan bewust ben dat het in wezen flauwekul is. Nee, het gaat niet om "beter m'n best doen"! Die fase is godzijdank voorbij. Er is wat Spielerei met gedachten, overwegingen. Maar neem het niet te serieus! Schrijven is een van de weinige dingen waarmee Geest zich via mij kennelijk amuseert/speelt.. Ik kan natuurlijk ook het huis eens gaan schoonmaken..WiNk
6 November 2011, 14:09 | #28 | ||||||
Asprirant lid
|
Citaat:
Citaat:
Ik ben blij dat ik jaren de moeite heb genomen de diverse leringen met elkaar te vergelijken. Anders had ik nu wsl. in een of andere enge secte gezeten! Idd ik ben mijn eigen referentiekader voorzover daar "eigenheid" in zit natuurlijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor mij waren het gewoon hulpmiddelen, richtingaanwijzers. In feite precies hetzelfde als wat jij hier doet toch? Citaat:
Ik heb de "mij" dus gevraagd hoe het zat. Alleen om jou terwille te zijn..soms kies ik voor vriendelijkheid. Slechts nieuws: de "mij" wist het niet! Zo nu ga ik echt m'n boterhammetjes eten. De rest kan wel even wachten. Hartelijke groet!
6 November 2011, 16:40 | #29 | |||||
Asprirant lid
|
Citaat:
Maar die shift is niet iets wat de "jij" kan bewerkstelligen. Want net zo min als er uiteindelijk een afgrond blijkt te zijn is er evenmin een "ik" die zou kunnen verdwijnen. Het is misschien meer een kwestie van het gevoel totaal verslagen te zijn, geen kant meer op te kunnen en idd alle hoop laten varen. Dat kan overgave genoemd worden en dan kán het gebeuren dat er "iets" in werking treedt waar niemand enige macht over heeft. Citaat:
Citaat:
Mee eens dat veel situaties na realisatie het emotionele belang verliezen om nog enige neiging te hebben "er iets aan te doen" of onder te kunnen lijden. W.b.t. kindmechanismes, deze zijn de basis van de meeste zo niet alle angsten en kunnen een aanzienlijke belemmering vormen om tot enig inzicht van het ego-mechanisme te kunnen komen. Zolang men nog in gevecht is met zichzelf en de wereld lijkt het me verstandig om daar eerst enig inzicht in te krijgen voorenaleer men zich in het verlangen naar realisatie stort. Dit kan een vermijdingstactiek zijn om zich aan de kwetsbaarheid van in leven zijn te onttrekken. Citaat:
Daar hoef jij je dus geen zorgen over te maken.. Ik kan natuurlijk niet weten wat Gods bedoelingen zijn. Ik kan hoogstens luisteren naar iets in mezelf wat om aandacht vraagt. En zeker kan ik dit niet voor een ander bepalen. Citaat:
Vandaar mijn onderschrift. Memento mori. Hartelijke groet!
6 November 2011, 16:49 | #30 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Blij dit te lezen hoor! Behalve natuurlijk dat Tineke "ego-achtig" bazelt etc...
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Eckhart Tolle: All thought is ... | Aart | Eckhart Tolle | 11 | 3 November 2011 15:16 |
Meister Eckhart | Rennie | Overige religie | 13 | 2 February 2011 16:48 |