|
Advaita Advaita is niet voor doetjes |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
17 November 2011, 13:24 | #21 |
Jubilaris
|
En in welke zijns toestand hij zich bevind bepaalt die gedachten en/of hij daar nog wel of geen waarde aan hecht.
|
17 November 2011, 13:29 | #22 |
Jubilaris
|
Wat bedoel je met 'n "zijnstoestand" Ulla?
Stemming? Iets anders? |
17 November 2011, 17:36 | #23 | ||
Asprirant lid
|
Citaat:
Citaat:
Intussen bedankt voor de links, maar begin er even niet aan. De kapster komt n.l. zo. O ja Vesselin, ik kan m'n Franse woordenboek niet zo snel vinden. Zou je zo vriendelijk willen zijn om de tekst een beetje te vertalen. Alleen deze zin komt echt goed binnen! Want in diepe droomloze slaap ben ik zeer vredig met of zonder flamme!KiSs Aspire vers la paix de ta nocturne flamme.
17 November 2011, 17:37 | #24 |
Asprirant lid
|
Wist je dat een mens ook een en al trilling is!
17 November 2011, 19:07 | #25 |
Asprirant lid
|
Wat zou er gebeuren als niemand nog angst had voor zijn eigen gedachten of die van iemand anders?
Wat als iedereen erin zou slagen om alleen nog maar te lachen met al wat er zoal gedacht wordt, zowel in het eigen brein als in dat van om het even wie? Wat als gedachten eens zouden beschouwd worden als "speelgoed" voor de geest? Toch een paar "goede" vragen om eens voor te schotelen aan het denken, vind je niet? |
17 November 2011, 19:12 | #26 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
En in welke zijns-toestand de gedachtewereld van een bepaald iemand zich bevindt, bepaalt de eigenlijke zijns-toestand van die (bewuste) mens. |
|
17 November 2011, 19:52 | #27 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Ik hoop dat je Engels leest.... hier de Engelse vertaling. Diana en Selena zijn namen voor de maan-godin. De dichter bezingt de maan: Diana, Selena, moon of lovely metal,
You reflect to us upon your desert face, In the eternal boredom of the stars' quietude, The regret of a sun whose loss we mourn. O moon, I covet your clarity, Insult to the vain turmoil of poor souls, And my heart, ever weary and ever restless, Aspires toward the peace of your nocturnal flame. Wijziging aangebracht door vesselin op 17 November 2011 om 21:50. |
|
17 November 2011, 20:28 | #28 |
Asprirant lid
|
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje
Daar gaat 't ook niet om. Waar 't om gaat is het aantonen dat "den mensch" leeft vanuit zijn denken. Heel zijn wereld is er een van DENKEN/GEDACHTEN. Ja en dan?.... Maar denken is veel meer dan woorden... het is in de eerste plaats het herkennen van dingen. Zonder dat zou ervaring zelfs niet mogelijk zijn. Wat valt er hier 'aan te tonen'? De wereld van de mens is er een van waarnemingen doen, via de zintuigen, opslag hiervan in het geheugen. Bij de mens ook de benoeming van het waargenomene via een of ander taal. Wel, dat zijn simpele feiten. Daar moeten we het mee doen. Heb jij een alternatief misschien? |
17 November 2011, 22:33 | #29 | ||
Asprirant lid
|
Citaat:
Waarnemen gebeurt echter ook via het instinct (wat elk individu als "voelen" ervaart); de daaromtrent verworven "kennis" wordt opgeslagen in het lichaam (verkramping door angst; ontspanning door vertrouwen). Daarnaast maakt waarnemen ook gebruik van de intuïtie (wat elk individu als "weten" ervaart); de daardoor verworven "kennis" ligt opgeslagen in de geest/ziel/bewustzijn. Citaat:
Inderdaad... |
||
18 November 2011, 04:08 | #30 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Instinct en intuïtie zijn woorden die ik niet graag gebruik. Vooral dan het woord intuïtie, omdat ongeveer iedereen daar zijn eigen betekenis aan geeft. (cfr. het grappige stukje hierover van J.H. Donner.) Het is zeker zo dat het lichaam denken-voelen onmiddellijk weergeeft. Ik zie gewaarwording-voelen-denken als een drie-eenheid. Ik kan me inderdaad geen gevoel voorstellen zonder een gewaarwording in het lichaam en zonder dat het denken er commentaar op geeft. De therapieën, die uitgaan van het bewust worden van lichamelijke spanningen en verkrampingen, bewijzen dit. Als mensen in de therapie tot ont-spanning, ont-kramping komen kunnen zich hartverscheurende taferelen voordoen als het onverwerkte verdriet en de steeds aanwezige 'onderhuidse' (het woord geeft het aan) angst komen 'bovendrijven'. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Advaita, het ko(s)misch plan deel 2.. | Nadje | Advaita | 10 | 9 June 2012 12:50 |