|
We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
20 March 2012, 09:06 | #21 | |
Actuaris
|
Citaat:
Hoe zit dat met de dood dan, waarom is dat zo'n groot punt? We leven en na enige tijd gaan we dood. So what? Door er een punt van te maken, zijn we al dood voordat het moment daar is. Hoe komt het dat we niet voluit leven, hoe houden we onszelf van dat leven af? En: overleven is toch iets anders dan leven? |
|
20 March 2012, 10:03 | #22 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
En dan maar hopen dat het hierna beter zal gaan... Ik heb geen bewijzen gevonden. Ik moet mijn straf uitzitten zolang mijn overlevingsinstinct mij verhindert er uit te stappen. |
|
20 March 2012, 10:24 | #23 | |
Actuaris
|
Citaat:
Als ik jou was zou ik maar als de sodemieter een godvruchtig leven gaan leiden! En dat het leven tot nu toe een pijnlijke zaak is, daar komt hier dan meteen het relativerend vermogen om de hoek kijken. Volgens mij hebben we een leven als een luis op een zeer hoofd hier. Of had je liever als kindsoldaat, in de mijnen honderden meters onder de grond of op de vuilnisbelt zoekend naar iets van waarde, willen leven? Die pijnlijke zaak van ons is niet meer dan een luxe probleem die we kunnen koesteren bij centrale verwarming, stromend warm en koud water en electrisch licht. |
|
20 March 2012, 12:42 | #24 |
In memoriam
|
Vooral blijven hopen, maar weet....
Mooier dan nu zal het nooit gaan...... http://www.youtube.com/watch?v=1i_HZHMs9hY |
20 March 2012, 21:57 | #25 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
En dat misschien al vele jaren? Als dit zo mocht zijn verhindert je dat idd om te leven en sterf je zonder echt geleefd te hebben. Ooit of ergens moet die angst toch zijn ontstaan?
20 March 2012, 22:05 | #26 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Zoals je bewustzijn omschrijft is niet datgene wat ik bedoel. Je omschrijft het als de interactie van het lichaam met de wereld. Niettemin kun je volledig en bij bewustzijn...volledig in iets opgaan waarbij je totaal vergeet dat JIJ met iets bezig bent. Hier heb je zelfs de wereld niet voor nodig.. Ken je zulke momenten niet waarbij je jezelf en de omgeving (de wereld) volkomen vergeet? Het geheugen zoals alle functies van het brein blijven gelukkig intact tijdens de slaap. Maar wat heeft dat met Datgene te maken waardoor het kán functioneren? Als voorbeeld, neem een radio of TV-toestel. Het ding gaat kapot en mensen zweren dat er dus geen uitzendingen meer zijn. Intussen blijven de uitzending voortdurend "in the air", maar worden ze "slechts" niet meer ontvangen vanwege een defect aan het apparaat (geest/lichaammechanisme).
21 March 2012, 07:46 | #27 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Natuurlijk ken ik het fenomeen... het wordt heden ten dage 'flow' genoemd: opgaan in wat je aan het doen bent, met als gevolg zelfvergetelheid. Dat wil zeggen dat je tijdelijk geen angst en weerstand gewaar wordt! Daarom wordt het als aangenaam ervaren. Mensen zijn hier voortdurend mee bezig. Met iets dat 'afleiding' bezorgt, 'entertainment'. Maar het is maar een tijdelijke oplossing. Angst en weerstand keren altijd weer terug. Als er geen angst en weerstand waren zou je altijd in 'flow' zijn. |
|
21 March 2012, 22:10 | #28 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
En niet alleen de wereld verdwijnt bij die flow maar ook degene die iets waarneemt. Althans zo voelt het. Pas daarna herinner ik mij e.e.a. Je noemde het al: zelf-vergetelheid... Dus kun je misschien zeggen dat angst en weerstand samen hangt met de aanwezigheid van een iemand, die zich meent te moeten beschermen of iets bereiken. Denk je niet dat bij het "vergeten" van dit middelpunt (en dat gebeurt spontaan) het leven eigenlijk uiterst simpel is? Zo herinner ik me mijn kindertijd. Of bij afwezigheid van angst/weerstand, het laissez faire, het durven vertrouwen op het leven zoals het is en gaat. Nu kan ik dit helaas niet opzettelijk voor elkaar krijgen, anders zou iedereen dit wel even doen tenslotte. Het komt meer diep van binnenuit met veel vallen en opstaan en weer vallen. Tot ik er meer en meer achter kom dat de dingen toch gaan zoals ze gaan en er een soort opgeven plaatsvindt. Niet vanuit moedeloosheid o.i.d. Meer het voelen van een soort wezenlijke "goedheid" of "is-heid" van de dingen in het leven. Zelfs als het ogenschijnlijk niet zo "goed" is. Ik merk dat ik dit niet kan uitleggen.
21 March 2012, 23:42 | #29 |
In memoriam
|
Ik kan je anders prima volgen Diana. Sterker nog, ik vind dit één van je heldere bijdrages.
|
21 March 2012, 23:47 | #30 | |
Vicaris
|
Citaat:
Ik weet niet of ik angst en weerstand als "tegenhanger" van flow zie. Flow is volgens mij niet zozeer de aanwezigheid van iets, maar eerder de afwezigheid van angst en weerstand. |
|