Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 January 2015, 16:09   #291
Theo
Actuaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als jij mij bent dan moedig je dus je zelf aan om aan het werk te gaan ?

Daar kan ik niets tegenin brengen.
Het is wel verstandig als ik aan het werk ga.
Dat geOH hier draait weer om de never ending ego spelletjes.
Theo is offline  
Oud 13 January 2015, 16:11   #292
Rob
Actuaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Sterkte. Of succes. Ik hoor graag de resultaten.
Rob is offline  
Oud 13 January 2015, 16:15   #293
Theo
Actuaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Sterkte. Of succes. Ik hoor graag de resultaten.
Kan je rekenen? Reken er dan maar niet op!
Theo is offline  
Oud 13 January 2015, 16:40   #294
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Laurens gaat er ten onrechte van uit dat als je een 'gedegen onderzoek' uitvoert dat het dan klaar is. Dat is niet zo, maar hij denkt van wel. Zijn verstandelijke kennis speelt hem parten. Rob idem. Zo bezien is het een voordeel dat jij minder weet.
Dan moet je me toch eens uitleggen hoe je hetgeen je hier zomaar klakkeloos beweert steekhoudend kunt onderbouwen. Mijn onderbouwing staat hieronder. Afgezien daarvan ben ik ook zeer benieuwd waarheen dat zelfonderzoek dat je aanbeveelt te doen dan wel zou moeten leiden. Niet dat het mij persoonlijk boeit nu ik de uitslag van mijn onderzoek ken maar wat de leden die hier met dat doel samenkomen wat jou betreft dan te wachten staat.

In het directe zien is het je onmiddellijk, dat wil zeggen 'zonder tussenkomst van' dus zonder middel van wat dan ook, meteen duidelijk 'wat' je bent. Zo is dat bekend uit de oude Indiase geschriften en advaita heeft, indien dat onmiddellijk zien niet plaats grijpt, daarvoor vervolgens een wijze van zelfonderzoek ontwikkeld. Dat was niet op een blauwe maandag, nee daar is eeuwen van verfijning overheen gegaan, dus je kunt stellen dat je met de weg van advaita gaan de meest directe weg te pakken hebt. Dus de weg die jij in je eentje gegaan bent zou in jouw optiek dan beter zijn dan de door en door beproefde weg van advaita die velen al gegaan zijn? Lijdt je niet aan schromelijke zelfoverschatting?

Dus wanneer je onmiddellijk ziet is het, althans naar advaita begrippen, gedaan en als je middels zelfonderzoek te weten bent gekomen 'wat' je bent is het eveneens gedaan. Meer dan weten 'wat' je bent is het niet, hoe onbereikbaar sommigen dat graag zouden willen maken, zoals Habbuthabnot graag doet. Maar eenvoudig is de weg evenmin.

Het gedaan zijn op zichzelf is de simpelheid ten top. Het is oftewel mogelijk onmiddellijk te 'weten wat je bent', of het is mogelijk dat 'weten wat je bent' middels zelfonderzoek te doen. De moeilijkheid is alleen dat je niet kunt loslaten wat je niet bent, echter naar wat je niet bent daarnaar kun je onderzoek doen. Evenwel dan wel een nietsontziend gedegen zelfonderzoek waarbij je niet het uitgangspunt van dat onderzoek, te weten het ego spaart.

Heb je dat onderzoek afgerond dan weet je dus wat je niet bent en dat is nou eenmaal dat ego dat je altijd maar hebt aangezien voor dat wat je bent. De stap naar wat je wel bent hoeft helemaal niet meer gezet te worden als je weet wat je niet bent. Het is daarna ook niet meer mogelijk in je oude huid terug te kruipen en te doen alsof je nog die egomanifestatie bent. Erken je jezelf in die egomanifestatie weet je dus per definitie al niet 'wat' je bent.

Of vertoon je je vervolgens na dat gedegen zelfonderzoek toch nog die egomanifestatie dan is je gedegen zelfonderzoek niet gelukt. Kennelijk heb je je uitgangspunt ego niet in dat onderzoek meegenomen en dat speelt je nu op. Ook dat is zo simpel als wat.

Oud 13 January 2015, 17:06   #295
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Euh, is het te veel gevraagd om op één of ander manier resultaat van Theo's goede werken aan te tonen?
Dat staat er niet dat er resultaten geboekt zijn. Van mijn eigen inspanningen ken ik die niet eens, laat staan die van Theo.

Oud 13 January 2015, 17:09   #296
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Laurens schrijft altijd dat hij zijn onderzoek heeft afgerond.
Dat kan helemaal niet! Daar gaat hij niet over.
Maar dat 'zie' je nog niet zolang je zelf in die transformatie periode zit.
Waarom zou dat niet kunnen? Dat wat ik denkt te zijn kent qua geloof en aannames een einde dus kan daaraan ook een einde komen uit gebrek aan onderzoekstof. Je begint steeds vreemdere aannames als feiten op te werpen die je nergens staaft.

Citaat:
Dus iedere uitspraak er over is überhaupt zinloos.
Dit blijft zich maar herhalen en is al herhaaldelijk weerlegd.

Oud 13 January 2015, 17:15   #297
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Kan je rekenen? Reken er dan maar niet op!
Heel erg dit, je laat je sinds de ontmaskering van Laurens, wel héél vreemd aanschouwen.

Oud 13 January 2015, 17:25   #298
Nadje
In memoriam

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat geOH hier draait weer om de never ending ego spelletjes.
Bespeur ik hier enige frustratie? De Waarheid laat zich toch niet frustreren?
Nadje is offline  
Oud 13 January 2015, 17:33   #299
Nadje
In memoriam

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Heel erg dit, je laat je sinds de ontmaskering van Laurens, wel héél vreemd aanschouwen.
Misschien dat je de schellen eens van de ogen vallen?
Nadje is offline  
Oud 13 January 2015, 17:36   #300
Theo
Actuaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dan moet je me toch eens uitleggen hoe je hetgeen je hier zomaar klakkeloos beweert steekhoudend kunt onderbouwen. Mijn onderbouwing staat hieronder. Afgezien daarvan ben ik ook zeer benieuwd waarheen dat zelfonderzoek dat je aanbeveelt te doen dan wel zou moeten leiden. Niet dat het mij persoonlijk boeit nu ik de uitslag van mijn onderzoek ken maar wat de leden die hier met dat doel samenkomen wat jou betreft dan te wachten staat.

In het directe zien is het je onmiddellijk, dat wil zeggen 'zonder tussenkomst van' dus zonder middel van wat dan ook, meteen duidelijk 'wat' je bent. Zo is dat bekend uit de oude Indiase geschriften en advaita heeft, indien dat onmiddellijk zien niet plaats grijpt, daarvoor vervolgens een wijze van zelfonderzoek ontwikkeld. Dat was niet op een blauwe maandag, nee daar is eeuwen van verfijning overheen gegaan, dus je kunt stellen dat je met de weg van advaita gaan de meest directe weg te pakken hebt. Dus de weg die jij in je eentje gegaan bent zou in jouw optiek dan beter zijn dan de door en door beproefde weg van advaita die velen al gegaan zijn? Lijdt je niet aan schromelijke zelfoverschatting?
Er zijn geen betere of slechtere wegen. Het begint met zelfonderzoek, daarin sta ik geheel aan je zijde. Dat dient idd heel secuur te worden uitgevoerd.
Ik wil best van je aannemen dat advaita daar tools voor aanreikt.
Maar aangezien zelfonderzoek algemene trekken heeft, kunnen die niet veel afwijken van de wijze waarop ik mijn zelfonderzoek heb uitgevoerd.

Citaat:
Dus wanneer je onmiddellijk ziet is het, althans naar advaita begrippen, gedaan en als je middels zelfonderzoek te weten bent gekomen 'wat' je bent is het eveneens gedaan. Meer dan weten 'wat' je bent is het niet, hoe onbereikbaar sommigen dat graag zouden willen maken, zoals Habbuthabnot graag doet. Maar eenvoudig is de weg evenmin.
Ik begrijp best wat je bedoelt en daarom zeg je ook dat jij je zelfonderzoek hebt afgerond. Maar zoals jij het hier beschrijft, is slechts het halve verhaal. Dit is het mentale gedeelte wat ik transformatie noem. Hierna zou een proces van transfiguratie moeten volgen en die zie ik bij jou helemaal niet. Dit is het gedeelte wat jij niet zelf doet, het wordt zeg maar 'gedaan'.
In dit gedeelte is de doener er niet meer. En in dit gedeelte verandert de vorm. Aangezien dit ontbreekt blijft het een verstandelijk dingetje.
Theo is offline  
Discussie gesloten

Colofon