28 February 2022, 21:33 | #291 | |||||
Kasuaris
|
https://www.advaita.nl/begrippen/atman/
Drie vormen van beperking Citaat:
Citaat:
Ego is een beperking. Als je weet 'wat' je bent (het bewuste wezen) dan weet je ook dat ego noodzakelijk is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Atman als een overtuiging kun je vergeten, daar heb je alleen maar jezelf mee.....
28 February 2022, 21:44 | #292 |
Kasuaris
|
Atman is een ander woord voor 'zelf'. Je kunt dan ook alleen weten wat Atman is door het zelf te zijn. Moeilijker gaat het niet worden wat dit betreft. Dan laat je je ook door niemand meer onder tafel kletsen.
Een ander soort 'zelf' dan ego. Met het ego speel je je rol in het verhaal. Daarom is het zinnig om die twee goed te onderscheiden. Ego kun je denken, je kunt jezelf denken als een 'ik'. Zinloos om dat te ontkennen of tegen te houden, want dan zou je ook moeten stoppen met denken. Dan kun je ook niet meer op een forum schrijven. Dat wat op een forum schrijft is een ego. Bassie is een andere ego als Laurens of Guido. Of zij nu ego ontkennen of niet, om met Laurens of Guido wat te wisselen moet ik wel een ego zijn. Ego is op verschillende wijze een zelf zijn. Atman is op dezelfde wijze een zelf zijn. Er kan geen enkel verschil van opvatting zijn over Atman, want Atman in Guido, Laurens of Marie is exact hetzelfde als bij mij. Alleen neemt Atman bij Laurens een ander ego waar dan bij Bassie. Maar dat waarnemen (licht) is hetzelfde en daarmee is de wijze van waarnemen ook hetzelfde. Waarheid openbaart zich op geheime wijze, daar kan de mens naar zoeken of mee bezig zijn. Waarheid op haar beurt weer openbaart Atman: het zelf wat zichzelf gewaar is. Op het moment dat Atman zich openbaart, openbaart zich ook bewustzijn.
28 February 2022, 22:05 | #293 | |
Kasuaris
|
https://www.ensie.nl/martin-meulenberg/atman
Citaat:
Atman en Brahman zijn identiek aan elkaar. Maar het atman in mij is weer een ander atman dan in jou, maar omdat 'leegte' in mij niet anders kan zijn dan bij jou is het identiek en daarmee ook identiek aan Brahman. Feitelijk komen in Brahman alle zielen bij elkaar. Brahman is de alomvattende ziel waar je deelachtig aan kunt zijn als 'atman'. Atman is dus zowel individueel als universeel. Dat kun je verstandelijk nooit begrijpen, dat valt alleen te begrijpen vanuit atman....
28 February 2022, 22:09 | #294 |
Kasuaris
|
Volgens de Advaita Vedanta kan de ziel (atman) opnieuw incarneren.
Dus wanhoop niet als je oud bent en nog wat aan het priegelen bent met deze materie. Dan probeer je het in de volgende carnatie gewoon nog eens een keer. Ik weet niet of reïncarnatie waar is, ik heb er geen bewijzen van. Het kan me niet zo veel schelen ook. Wat ik wel weet is dat er bepaalde innerlijke kennis altijd al aanwezig was. Hetgeen er op lijkt te wijzen dat ik niet de eerste keer ben op aarde.
28 February 2022, 23:24 | #295 |
Geen lid
|
Bij Shankara kom je dat niet tegen. In India worstelde men veel minder met de weerstand van ego. Bij gedegen zelfonderzoek is dat de eerste hindernis die je tegenkomt en het ego staat dientengevolge hier dan ook wel degelijk in de belangstelling voor onderzoek.
|
28 February 2022, 23:30 | #296 |
Geen lid
|
Dat zou het niet zijn indien ik geen forum had met een intentie tot het begeleiden van het doen van gedegen zelfonderzoek. Als je bedenkt dat gedegen zelfonderzoek bestaat uit gedachten onderzoek op waarheid dan kun je je ook vast wel indenken dat ik met gekrulde tenen bezie welke gedachten er alsmaar niet onderzocht de revue passeren.
|
28 February 2022, 23:44 | #297 | |||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kijk eens waar je overal elders tracht ook aan autoriteit te ontkomen. |
|||
28 February 2022, 23:57 | #298 | |
Jubilaris
|
Citaat:
hier en daar ontkom je er bijna niet aan het onnodige in een betoog mee te nemen of te gebruiken, dat heeft ook te maken met een bepaalde kundigheid hiermee.. het verwoorden, dat gaat de een makkelijker af dan de ander. Het voornaamste criteria hierbij is uiteraard de 'helderheid en 'duidelijkheid' van de verwerkelijking zelf. Wijziging aangebracht door Guido op 1 March 2022 om 08:38. |
|
1 March 2022, 10:24 | #299 | |||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
1 March 2022, 11:06 | #300 | ||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Inderdaad je hebt jezelf be'dacht en dat dat het geval is is inderdaad zinloos te ontkennen. Dus bedacht betekend je bent dat 'zelf', 'ik' of 'ego' niet, het spruit voort uit het denken en dat is met gedachtenonderzoek vast te stellen. Is het je al eens gelukt te stoppen met denken? Als je niet meer denkt ben je niet. Het is het geloof in het bestaan van 'ik' dat de move maakt te schrijven. Daarin wordt je vervolgens bevestigd door reacties die je krijgt. We roepen elkaar op. Het is echter 'ik' die de move maakt, ego is alleen maar het 'ik' beschermende deel. Citaat:
Op wat voor een wijzen je een zelf bent doet er helemaal niet toe. De relatie met ãtmã is niet te leggen omdat ãtmã onbewogen is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||