12 May 2022, 10:48 | #321 | |||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
12 May 2022, 11:23 | #322 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Wat een mogelijkheid is dat de persoon over de grens van de dood heen gaat. Maar dan moet hij wel vasten ten aanzien van de wereld. Want de persoon is in de wereld en niet daar buiten. Dan kan ik schrijven dat gewaarzijn aan gene zijde staat van de wereld, maar ik dien niet op mijn woord geloofd te worden.
12 May 2022, 13:38 | #323 | ||
Kasuaris
|
Citaat:
Jij ziet daar 'hakketakken' in, maar dat is een subjectieve benadering. https://www.waarheidvinding.nl/showp...61&postcount=2 Citaat:
Iemand als Laurens is mijn leermeester geweest, maar op een andere manier dan hij denkt. Laurens benaderd de materie vanuit de theorie, ik probeer theoretisch te begrijpen van wat er in de praktijk heeft plaats gevonden. Zodoende weet ik ook dat er geen methode is om tot Waarheid te komen. Waarheid is een land zonder paden (Jiddu Krishnamurti) en daar ben ik het mee eens. Daarom spreek ik me regelmatig uit tegen bv meditatie, geloof, overtuigingen of andere suggesties. Om vervolgens tóch weer een methode aan te reiken: ontvankelijk zijn, zonder verwachtingen zijn. En dat gezegd hebbende weet ik dat de lezer daar maling aan heeft. De lezer (van dit bericht) wil een doel bereiken......en je kunt niet komen waar je al bent.
12 May 2022, 13:47 | #324 | |
Kasuaris
|
Citaat:
2. Als persoon/ego ben je per definitie afgescheiden van de andere personen/ego's. Naar eigen bevinden is er 'iets' noodzakelijk om uit die afgescheidenheid vandaan te geraken. Zo eenvoudig als je het hier schrijft ligt de kwestie niet. Ook een mentaal begrijpen van het begrip 'zien' helpt je niet verder. Intellectueel is het niet moeilijk om te begrijpen dat het 'zien' de vormen ziet. En als je het 'zien' bent kun je niet tegelijkertijd de vorm zijn. Ieder begrijpen kan alleen achteraf plaats hebben. Je kunt 'zien' alleen verklaren als je daadwerkelijk 'ziet' en van daar uit begrijpen wat 'zijn' voor betekenis heeft. En ook begrijpen wat 'eeuwigheid' betekent. In de normale betekenis betekent eeuwigheid 'tot in lengte der dagen'. De gerealiseerde betekenis is de afwezigheid van tijd.
12 May 2022, 13:50 | #325 |
Kasuaris
|
Aanvulling: je hebt het in het 2e gedeelte weer over 'geloven'.
Van 'geloven' afkomen werkt niet als in het tegendeel geloven. Bijvoorbeeld als iemand gelooft dat hij 'bestaat' dan werkt het niet om te geloven dat hij niet 'bestaat'. Dan neem je een ander tegengesteld geloof aan. Dat is slechts een mentale manoeuvre.
12 May 2022, 17:56 | #326 |
Jubilaris
|
12 May 2022, 19:48 | #327 | |
Geen lid
|
Citaat:
Je zegt een man van de praktijk te zijn en ik zou van de theorie zijn, het omgekeerde lijkt me hier het geval. Je redeneert nogal vaak ergens naar toe. Mijn praktijk is dat ik gedegen zelfonderzoek heb gedaan (om het woord afgerond maar niet te gebruiken dat als een rode lap op een stier werkt). |
|
13 May 2022, 00:11 | #328 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Het kost heel wat moed om het onderzoek zo ver door te trekken tot dat het de onderzoeker zelf ook niet ongemoeid laat, tot er realisatie is (en dat heeft niets met zien van vormen te maken) dat die niet werkelijk bestaat, en dan kost het niets meer, ook geen angst, geen verhalen en geen belevenissen. Ook niet dat er ergens nog uitgeraakt moet worden. Waar er uit moet geraakt worden is niets dat werkelijk bestaat, maar uit het geloof dat het (persoon, afscheiding, ...) werkelijk bestaat. Het ergens uit geraken is maar van tel als je in de eerste plaats geloofd dat er werkelijk een je is en dat die bovendien ergens in gevangen zit. Onderzoek dat gewoon in plaats van er van uit te blijven gaan en heel je zelfkennis-verhaal er op verder te bouwen Hetzelfde geldt over dat die 'je' aan wie Waarheid zich geopenbaard heeft: of die wel werkelijk bestaat? En of er dus wel iets is dat moet begrijpen of juist niet-begrijpen en leermeesters nodig heeft en mentaal begrip moet ontwikkelen? Dit alles houdt die 'je' juist eindeloos gaande. Er van uit blijven gaan in plaats van het te onderzoeken, is, wat vinden van waarheid betreft toch, een doodlopende straat. Maar soms moet je helemaal tot het einde van de straat om vast te stellen dat ie doodloopt, in dit geval dat de je die de straat dood wil lopen of er die dood mee over wil, hiermee juist vermijdt om zijn werkelijkheid te onderzoeken. Durf die 'je' eens te onderzoeken in plaats van er steeds maar weer prijzend en bejubelend rond te blijven dansen.
13 May 2022, 10:22 | #329 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Ik heb een praktisch onderzoek gedaan naar mijn begeerten. In dat praktisch onderzoek heb ik ontdekt dat de in mij levende begeerten degene doet ontstaan die begeert. -Begeerte naar geld, invloed, seks, goederen. -Maar ook begeerte dat het mijn medemens waar ik een hekel aan hebt het niet goed vergaat. Het is mij gebleken dat een strijd tegen begeertes zinloos is. Dan strijdt degene die begeerteloos wil zijn tegen degene die begeert. (Beiden ben ik dan zelf) Er zat niks anders op dan ook de begeertes te 'laten zijn'. In dat praktische proces kwam ik er achter dat ik mijn eigen gemoed tot object van waarneming kon nemen. Begeerte bleek een begeertelichaam te zijn. Dat lichaam is gestorven. Wat overbleef was één zien en één liefhebben wat zich voordoet in de persoon welke rond wandelt. Het doet zich voor in mij en als mij. Ben ik dan God of Waarheid? Nee, zeker niet. Dat éne zien en éne liefhebben kan zich alleen in 'tegenwoordigheid' afspelen. Daarin kan zich van alles voordoen, daar ben ik ontvankelijk voor. Geen enkele afronding is er dus aanwezig en ook geen begeerte naar afronding. Het is mij door dit praktische proces duidelijk dat een afronding alleen in de tijd kan plaats hebben. En 'tegenwoordigheid' bevindt zich nu juist niet in de tijd. Het is juist het begeren wat de mens gevangen houdt in de tijd. Ieder begeren naar iets anders dan 'ik' ligt namelijk buiten mij in een nog te vervullen toekomst of in een te restaureren verleden. Mijn gedachten werden in het verleden gedreven door begeerte, mijn gedachten worden in 'tegenwoordigheid' vervuld door leegte. In die leegte kan zich weer van alles voordoen.
13 May 2022, 10:30 | #330 | ||||
Kasuaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarheid openbaart zich in verééniging. Waaruit begrepen kan worden dat Waarheid niet-twee is. Er staat niks meer tegen over elkaar, nog niet eens degene die een ander liefheeft.....
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf | Heerda | Overige religie | 31 | 8 March 2012 22:51 |