|
Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
4 November 2012, 09:50 | #331 | |
Actuaris
|
Citaat:
Misschien moet ik eerst vragen wat voor jou het onbegrijpelijk is ... Voor mijzelf sprekend is veel van wat ik in eerste instantie als onbegrijpelijk definieer met enige moeite hele goed te begrijpen. Maar dat vraagt wel aandacht, inspanning, inlevingsvermogen, vasthoudendheid. Daarbij realiseer ik mij dat het geheel van dat wat onbegrijpelijk is niet bevatten is. Daarvoor is mijn bevattingsvermogen simpelweg te beperkt. Maar van al het onbegrijpelijke is er veel van wat bij mij niet de behoefte tot begrijpen wakker maakt. Dat is wat ik noem het verschil in awareness, oftewel het verschil ik wat op de voorgrond treed en dat wat op de achtergrond blijft. Dat wat op de voorgrond treed, dat wat zich direct aan mij voordoet, dat wat vraagt om mijn aandacht en interesse, daar wil ik energie in steken en daarin vraagt het onbegrijpelijke om begrepen te worden. Ik schreef onlangs over kannibalisme bij agenten in Zuid Amerika en hoe dat onbegrijpelijke in eerste instantie mijn afschuw opriep. Ik ben niet in de gelegenheid om het te onderzoeken, omdat het te ver weg is. Maar dat wat op mijn pad komt kan ik onderzoeken. Zo zijn er daders van incest en agressie op mijn pad gekomen. De eerst reactie is ook dan afschuw. Maar neem ik de tijd om hen het verhaal te laten vertellen dan is mij zo helder hoe men tot hun daden heeft kunnen komen, sterker nog, dan is er een begrijpen dat hun daden in de hun gegeven omstandigheden volkomen begrijpelijk zijn. En nog sterker, dan is het niet uitgesloten dat ik in hun situatie exact het zelfde gedrag zou kunnen hebben vertonen. Daarmee praat ik geen daden goed, maar dat biedt mij de mogelijkheid om met mensen, wellicht voor het eerst in hun historie, te spreken over hoe het anders kan. |
|
4 November 2012, 12:37 | #332 | |
Jubilaris
|
Het onbegrijpelijke is voor mij 'alles' wat zich voordoet zoals het voorkomt.
Dan is zien 'niet zoveel anders' dan wat jij zegt na inspanning en inleving te bereiken om het tegengesteld gedrag te begrijpen. Maar toch is zien voor mij anders. Zien is geen begrijpen maar grijpen in het onbegrijpelijke. Het heeft te maken met 'hoe' iets voorkomt en 'wat' daarin voorkomt. Het begrijpen kijkt naar 'hoe' is dat kunnen gebeuren, het 'wat' is een zien van wat in dat voorkomen gedeeld wordt: niet de ellende of de compassie maar de betrokkenheid, het app?l op mijzelf om één geheel te vormen. Daarom is voor mij zien een direct weten omdat het beroep doet (uitlokt) op het geheel van alles wat is. In hoe iets voorkomt maak ik geen onderscheid tot het uitgewrongen is en ik er alles van begrijp; ik 'melk' het voorkomen om in een verbondenheid te belanden van directheid (zien). Het is zoiets als waar Ogenblik-sem hiermee de aandacht vraagt: Citaat:
Ik begrijp als je zegt: 'Looro waar gaat gij henen?'. Nergens Rob, ik ben nog altijd hier en kan het niet anders schrijven. |
|
4 November 2012, 13:18 | #333 | |
In memoriam
|
Citaat:
|
|
5 November 2012, 07:56 | #334 | |
Actuaris
|
Citaat:
|