12 December 2021, 14:21 | #341 | ||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tegenover Marie verklaard als je moet naakt voor God verschijnen. Het is alsof jou eerst alles afgenomen moet worden aleer je notie krijg van hetgeen je bezit of verzamelt hebt. Je moet terug naar af om als Fenix uit de as te kunnen herrijzen. Bij Marie loopt het dan al dun in de broek. In de bijbel komt een verhaal voor dat Abraham zijn enige en intens geliefde zoon moet offeren. Hij weet niet dat het gaat om het afscheid nemen van alles wat je lief is (en dat moet hij ook niet weten anders komt het niet tot dat intens diep gevoelde hart verscheurend afscheid nemen). |
||||
12 December 2021, 14:23 | #342 |
Vicaris
|
|
12 December 2021, 17:16 | #343 | |||
Kasuaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ernst kan pas aan de orde zijn als we deze ernst op onszelf betrekken en de eindigheid welke gepaard gaat met het mens-zijn. Alleen dan kan onze eigen eindigheid het heden schenken.
12 December 2021, 17:19 | #344 |
Kasuaris
|
Eens. Waar ik op doelde is dat het 'jezelf' ongrijpbaar is, het opgeven van 'de wereld' is wel grijpbaar. Uiteindelijk worden zowel 'jezelf' als 'de wereld' opgegeven.
Grijpbaar dan wel ongrijpbaar bedoel ik in geestelijke zin.
12 December 2021, 18:19 | #345 | |||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
12 December 2021, 18:41 | #346 | ||
Kasuaris
|
Citaat:
Binnen het wordende wordt het 'ik' (zelf) vastgesteld aan de hand van 'de wereld'. (de zelf-wereld verhouding) Binnen dit forum ben jij voor mij 'de wereld' en vice versa. Het kan niet anders dan dat wij (Laurens en Bassie) hier in de zelf-wereld verhouding opereren. Zodoende betreden wij beiden binnen dit forum de ik/jij illusie waar ik en jij tot leven komen. Anders gezegd: met het uitspreken van het 'jij' (Laurens) schep ik tevens het 'ik' (Bassie). Ik betreed bewust de illusie. Als jouw opponent ben ik me bewust van het 'spiegeleffect', waarmee ik jou schep. Citaat:
Nope. Ik neem niet het geloof aan een 'ik' te zijn. Innerlijk blijft de zelf-verhouding in stand, ongeacht van jouw positie daarin. Uiterlijk neem ik de zelf-wereld verhouding aan ongeacht jouw positie daarin. Waarmee ik INNERLIJK bij mezelf blijf, maar UITERLIJK op bewuste wijze de illusie betreed.
12 December 2021, 18:48 | #347 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Ik laat het ? bij jou, Laurens. Het vraagteken gaat over wat we vanmiddag besproken hebben: het verlaten van deze wereld. Zelfkennis is niet louter een mentaal gebeuren waarin we elkaar bijpraten. Ik geef jou en een ieder die dit leest een hint. Dat de weg van @Boni niet de weg is, daar zijn we het over eens. (Ik besta niet...blablabla....dus ik kan en mag doen wat ik wil....blablabla...ik neem mijzelf niet serieus....blablabla....enz enz enz.) Zelfkennis is een ernstige zaak waarbij we het 'zelf' niet erg serieus nemen.
12 December 2021, 19:04 | #348 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|
12 December 2021, 19:05 | #349 | |
Actuaris
|
Citaat:
Oké, het ontdoen van alle dwaasheid, leugen, geloof, ongeloof... dat er rond hangt... Maar het zelf zelf ontkennen is jezelf afsnijden van het ZIJN. |
|
12 December 2021, 19:08 | #350 | |
Actuaris
|
Citaat:
Oké, het ontdoen van alle dwaasheid, leugen, geloof, ongeloof... dat er rond hangt... Maar het zelf zelf ontkennen is jezelf afsnijden van het ZIJN. En waar jij daarbij je 'ik' plaatst is jouw probleem; niet het mijne... |
|