2 March 2022, 22:55 | #341 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
En waar die ontnuchterende constatering, (Bevinding) ook nog wegvalt als onwerkelijk, blijft 'dat over wat alle aanleiding tot verder, dieper, onderzoek uitsluit, onmogelijk en daardoor onnodig maakt.. Het komen en gaan is tot zich-zelf afgerond, dan komt en gaat het niet meer, onbewogen en onveranderlijk is er nog slechts Tegenwoordigheid, wat zijnde 'dat, nergens aan refereert. Bovenstaande noem ik dan ;De bevinding van onweerlegbare constateringen die 'dagen bij de praktijk van 'diep zelfonderzoek; Verwerkelijking. Citaat:
Ik schrijf uit 'zien , niet uit kijken.. in 'zien is geen mentor, leraar, guru, gids whatever, alleen in kijken zit de leraar, guru, gids, mentor.. autoriteit. |
||
3 March 2022, 01:04 | #342 |
Kasuaris
|
Dat wat we doorgaans 'werkelijkheid' noemen , daarmee bedoelen we dat wat voor mij is. Dat wat ik zie. Maar dat is niet de werkelijkheid. Het innige gewaar zijn van 'zijn is vele malen werkelijker. Juist omdat het volstrekt en alleen tot zichzelf verhoudt. Juist omdat het he-le-maal niets is.
Is dat innige gewaarzijn van 'zijn een ervaring? In zekere zin wel. Iets ervaren doe ik als de persoon. Maar dan ervaar ik wat er vóór mij is, dan ervaar ik 'de wereld'. De 'ervaring' van gewaarzijn is van een geheel andere orde. Het is ervaren van 'zelf' terwijl het geheel buiten dat wat vóór mij is zich voltrekt. Jezelf niet als een lichaam ervaren, maar als dat wat zichzelf gewaar is. Terwijl je je gewoon bewust bent ván de wereld vóór je.
3 March 2022, 01:16 | #343 |
Kasuaris
|
In dat stille gewaarzijn ben ik geheel buiten mijzelf en toch ben ik 'zelf'.
Ik neem mijzelf waar alsof ik een ander ben. Daarom is waarnemen voor mij altijd iets waarnemen buiten mijzelf. Ik bezie mijzelf (Bassie) als was ik een ander. Dat is namelijk de essentie van 'waarnemen', namelijk alles als iets of iemand anders zien. De verwarring is alleen dat door het waarnemen van een 'ander' je jezelf bestempelt tot 'ik'. Maar neem je 'ik' waar als een ander dan is alles en iedereen 'ander'. In gewaarzijn ontmoet je je wezenlijke zelf: je zelf gewaarzijn zónder bewustzijnsinhoud. Je bent zelf leeg en de 'inhoud' die zie je aan gene zijde. Je bént dan geledigd van bewustzijnsinhoud omdat je die inhoud zie! zie! zie!. Niks geen 'vermeende' bewustzijnsinhoud. Dan ken je de betekenis van 'zien' niet. Het zien an sich is de relatie tussen leegte en inhoud. Ik geef alleen maar woorden aan het woordloze en dat is omdat het stille, lege gewaarzijn net zo fascinerend is als Waarheid. Het overstijgt (letterlijk) geheel mijn leven als persoon. Simpel omdat de persoon -die evengoed geleefd moet- inhoud blijkt te zijn. Inhoud valt alleen te begrijpen vanuit leegte.....
3 March 2022, 08:46 | #344 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Ik zie het niet als beterweten, eerder zie ik er een enthousiasme in van jouw kant. |
|
3 March 2022, 08:53 | #345 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Maar praktisch 'beweeg je geen millimeter. |
|
3 March 2022, 09:25 | #346 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Maar verder geen reden tot twist, noch met Guido, noch met Bassie.
3 March 2022, 09:40 | #347 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|
3 March 2022, 09:41 | #348 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Het duiden komt niet van wat daar nog aan vooraf is, alleen de verwerkelijking is daar aan vooraf, en dat laat zich niet duiden! Wat zich laat duiden zijn de pogingen van 'ervaren. |
|
3 March 2022, 09:43 | #349 | |
Geen lid
|
Citaat:
Het is nogal evident dat er verschil is tussen aanwezigheid (oftewel gewoon Bewustzijn) en bestaan. Met het woord Bewustzijn komt de tegenstelling met bestaan ook beter tot zijn recht. Dan hoeft ook datgene wat je alsmaar doet, de noodzaak dat nader te expliceren, niet. Allemaal oude wijn in nieuwe zakken. Je tracht via een omweg hetzelfde te propageren. |
|
3 March 2022, 10:13 | #350 | |||||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat het precies doet is van geen enkel belang inzake zelfonderzoek. Het bewustzijn behoort het relatieve toe en Bewustzijn het absolute. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat overigens het verschil is is ook al eens gememoreerd met de vermelding van het doen van verschillende ervaringen van een zonsondergang door verschillende personen. |
|||||||||