4 November 2016, 17:24 | #361 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
4 November 2016, 18:47 | #362 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Een kreet kan ons als maatschappij beïnvloeden. Just do it! - Het is pakkend, en niet alleen dat, het nodigt uit om in het moment te zijn. Het is geen spiritueel moment, maar materieel. Ook zo met de meeste overtuigingen en filosofieën. Zelfs als ze op waarheid berusten, vaak imiteren wij klakkeloos wat ooit door een ander ontdekt is, en het wordt en hol iets. Levenloos... Ik zeg niet dat alles een leugen is, want er zijn momenten waarin wij los zijn van de hypnotiserende gedachten en gewoontes. Wij leven in een 'verslaafde' maatschappij, en het heeft ons ook zeker besmet, het kan niet anders. Er is iets meer voor nodig dan alleen bereidheid, want een toestand van 'verslaving' is triggie.. |
|
4 November 2016, 18:54 | #363 |
Kasuaris
|
Je dekt je helemaal in Kweetniet. Ik zie dat ik dat ook doe.
|
4 November 2016, 19:53 | #364 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Zeker interessant om te lezen. heb je een url voor het hele boek? |
|
4 November 2016, 20:13 | #365 |
Asprirant lid
|
@Mihaela: KLIK HIER.
|
4 November 2016, 20:33 | #366 |
Kasuaris
|
|
5 November 2016, 03:07 | #367 | |
Vicaris
|
Citaat:
|
|
5 November 2016, 14:38 | #368 |
Kasuaris
|
Hoi Katerie, ik ben nu het boek aan het lezen.
Misschien een idee om een nieuw draadje te openen, kunnen wij uitgebreid erover hebben, nadat ik een paar hoofdstukken gelezen heb. Tot nu toe is het uiteraard bekende materie. ( bladzijde 55), alsnog interesant om te lezen, en de oefeningen te doen. later... |
5 November 2016, 15:53 | #369 | |||||
Asprirant lid
|
Citaat:
Citaat:
Dat is wat Laurens aanbeveelt. Je weet wel, we moeten op dit forum zelfkennis/gedegen zelfonderzoek/dieper doorpakken eer aan doen. Hier moet (hard) gewerkt worden. Citaat:
'De dualistische verwarring ontstaat ten diepste door identificatie: het toekennen van een zelfstandige identiteit aan ervaringen in het oorspronkelijke gewaarzijn. We kennen een onafhankelijk bestaan toe aan onze ervaring van een ik-bewustzijn en vormen zo onze identiteit, die door boeddhisten ego genoemd wordt. En we kennen een onafhankelijk bestaan toe aan onze zintuiglijke ervaringen en vormen zo een schijnbaar objectieve werkelijkheid buiten en onafhankelijk van ons bewustzijn. Het belangrijkste instrument bij dit voortdurende identificatieproces is onze conceptuele geest: de voortdurende gedachtestroom over de werkelijkheid, nam tok, ideeën over objecten. Het ik-bewustzijn en de conceptuele gedachtestroom zijn vicieus: ze houden elkaar in stand. De befaamde uitspraak van de filosoof Descartes, ?Ik denk dus ik besta? (Latijn: Cogito ergo sum), is hier een mooie illustratie van. We kunnen dit herformuleren als: ?Ik denk, dus ik denk dat ik echt besta,? of nog duidelijker: ?Ik denk, dus ik tuimel in de dualistische valkuil van een echt bestaande 'ik' in een onafhankelijk bestaande wereld. Natuurlijk is de uitweg uit deze illusie niet gelegen in het ophouden met denken, maar in het loslaten van onze identificatie ermee, in het ophouden met geloven dat onze gedachten betrekking hebben op een echte werkelijkheid en op mijzelf als een echte entiteit in die werkelijkheid. Dat betekent overigens weer niet dat je moet gaan geloven dat je niet bestaat. De werkelijkheid ligt tussen ?echt bestaan? en ?niet bestaan? in. Ze kan daardoor niet begrepen worden door de dualistische geest. Ze kan alleen direct ervaren worden door het tijdloze vormloze oorspronkelijke gewaarzijn.' Uittreksel van: Jan Geurtz. 'Verslaafd aan denken'. Citaat:
Citaat:
Werken verdorie op dit forum, arbeit macht frei! |
|||||
5 November 2016, 16:13 | #370 |
Kasuaris
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Tony Parsons - Sharing His Passion. | Aart | Tony Parsons | 20 | 6 September 2012 01:26 |
"To Think Or Not To Think." | Aart | Eckhart Tolle | 1 | 26 August 2011 22:44 |