|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
22 June 2010, 19:08 | #31 |
In memoriam
|
|
22 June 2010, 20:34 | #32 |
Asprirant lid
|
|
22 June 2010, 21:03 | #33 |
In memoriam
|
|
23 June 2010, 01:24 | #34 | |
Missionaris
|
Citaat:
Dan kun je met kennis van zaken spreken en hoef je je niet te verschuilen achter een onderzoek van iemand door te zeggen 'binnen advaita wordt beweerd' of 'binnen boeddhisme wordt wel gezegd'. Het is geen theoretische kennis of wetenschap. Deze dingen moet je zelf ont-dekken, c.q. ervaren. Dus wanneer Boeddha zegt dat de wereld illusie is kan hij spreken vanuit weten. Maar als Boeddha zegt dat lijden een deel is van ons leven praat ie uit kennis. Lijden is afkomstig uit een manier van denken en daarvan zijn onwetendheid en verlangen een minimaal onderdeeltje en zeker niet dé oorzaak. Als je de dingen stelt, zoals jij zegt dat Boeddha dat zei, dan spoor je mensen toch aan het lijden te ledigen door veel kennis op te doen en zo min mogelijk te verlangen. Maar daarmee kom je van een koude kermis thuis want daarmee is het zelf nog lang niet uitgeblust. Wat ik zie dat Boeddha zegt is zeker wijs, het verbeterd je levenskwaliteit en dat van anderen wanneer je zijn advies opvolgt maar het toont geen blijk van een gerealiseerde visie. Dat 'geen zelf' en 'leegte' dat 'staat voor onthechting' slaat de plank mis. In zijn tijd was hij de tijd ver voorruit. Dit waren spectaculaire ont'dekkingen, maar kennis evalueert. Ik krijg de indruk dat Boeddhisme een mensvriendelijke goedbedoelde levensvisie is om het leven aangenaam en dragelijk te maken voor ons zelf en voor anderen, door aan te leren gedrag. Het staat nogal haaks op advaita dat er vanuit gaat dat je dat allemaal niet bent. |
|
23 June 2010, 14:24 | #35 |
Asprirant lid
|
|
23 June 2010, 14:52 | #36 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Bijvoorbeeld: Eet niet te veel of te weinig. Verder... Alle levende wezens hebben gevoel, weten wat lijden is, dus toon respect in je manier van leven. Er bestaat een antwoord op ons lijden. Hij vraagt zijn leer niet op geloof basis te beoefenen maar te onderzoeken op waarheid. |
|
23 June 2010, 17:36 | #37 | |
Missionaris
|
Citaat:
Een rode bloem neemt in wezen alle kleuren in zich op, alleen geen rood en dat wordt dus teruggekaatst, waardoor de bloem rood lijkt. Maar heel zuiver glas bijv. laat zich niet zien, omdat het niets terugkaatst, het neemt alles op. Rood is alleen iets anders dan een grijstint, iets dat we kleur noemen, dat we hebben leren onderscheiden als rood. Daar bestaan afspraken over. Zoiets dergelijks is er ook gaande met het ervaren vanuit het Zelf. De ervaring is schoon, wordt niet teruggekaatst vanuit indentificatie met een persoon, de reflectie is dus van iedere smet gezuiverd. In het andere geval zien we zoiets als aangeleerde gedachten. Er is geen absoluut 'statement' te doen omdat we nooit iets absoluuts waarnemen. Er is alleen onderscheiding doordat de ervaarder en de ervaring zich aan elkaar voordoen. De lucht is alleen maar blauw voor wezens die visueel de reflectie van wat lucht niet absorbeert (geleerd hebben te) herkennen als blauw. |
|
24 June 2010, 01:17 | #38 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Vandaag haalde ik een zieke parkiet uit de vogelren. Hij werd belaagd door een andere soortgenoot maar kon zich amper verweren omdat hij verzwakt was. Ik heb em apart gezet en op mijn hand gehouden en langzaam merkte ik dat alle kracht uit zijn lijfje ging. Hij liet zn koppie zakken en de ademhaling werd zwakker en zwakker totdat hij stopte met a.h. toen was hij dood...Is dat lijden? of een natuurlijk proces? projecteer ik 'een parkiet' in een proces dat geen begin en eind kent, en vind ik het daarom toch zielig, denkend dat er iets, een beestje doodgaat? Ananta |
|
24 June 2010, 09:55 | #39 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Vroeger dacht men bij mensen, dat baby's geen pijn konden ervaren... |
|
24 June 2010, 11:32 | #40 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Gooi alle mensen voor onbepaalde tijd in de oceaan, maakt niet uit wie en hoe jong of oud. Denk je dat de een zal verdrinken en de ander niet? Het maakt niet uit hoe ze over het water zullen denken... Of dat ze het lekker vinden of niet. Et cetera. Het water kan blijkbaar divers worden ervaren maar iedereen zal uiteindelijk gewoon verdrinken en dat is dan weer niet subjectief. |
|