|
Gedegen zelfonderzoek Dáár gaat het hier over. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
21 March 2021, 13:14 | #31 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Er zit dus wel degelijk verschil tussen waarnemen en het waargenomene. Daarom is getuige van Waarheid noodzakelijk, in Waarheid staat namelijk het waarnemen en het waargenomene niet tegenover elkaar. Eenmaal notie genomen van Waarheid staat waarnemendheid volledig op zichzelf en is zich daar ook bewust van. Het (waarnemendheid) heeft geen behoefte aan iets buiten zichzelf. Toch blijven de beelden, vormen verschijnen. Deze (de beelden) staan buiten waarnemendheid, maar waarnemendheid is er één mee. Zo krijgt men na Waarheid dat men zelf bewustzijn/waarnemendheid is (stilstand) en de beelden trekken voorbij (het zien). Hetgeen ook invloed heeft op de actieve geest (het denken), deze blijft ook in het moment/stilstand. Onderwijl gaat het denken over toekomst en verleden uiteraard gewoon door.
21 March 2021, 13:26 | #32 |
Asprirant lid
|
De hele manifestie zie ik als een verschijning, IK ben de capaciteit om verschijnselen in te laten verschijnen. Zoals een blikje de capaciteit voor de inhoud maar niet de inhoud zelf is. De inhoud is veranderlijk bijvoorbeeld cola, sinas........identificatie met inhoud geeft conflict(en).
|
21 March 2021, 14:40 | #33 | |
Vicaris
|
Citaat:
Er is dus geen identificatie tussen een gedachte en een feit. Er is die eenheid van zijn: mijn lichaam en het denken dat ik dat lichaam ben. Het denken is de materiële (lichamelijke) uitdrukking van zijn. Het lichaam en het denken zijn van hetzelfde, namelijk eenheid, zijn. Ik begrijp dat dit verwarrend is als je het lichaam en het denken gaat onderscheiden als aparte categorieën. Dan is of het lichaam een te ontkennen object of is het denken een aansturend object van een veronderstelde werkelijkheid (een Waarheid). Lichaam en denken zijn geen aparte categorieën maar zijn een eenheid in zover het denken de materiële, concrete grondslag is van het lichaam. |
|
21 March 2021, 14:51 | #34 | |
Vicaris
|
Citaat:
Ditzelfde kan je doen met denken. Denken bestaat uit gedachten enzovoort. Hetzelfde kan je doen met gevoelens, verlangens, enzovoort. Besluit: Wat ik ben is één, is zijn. Ik ben geen verschijning maar een gerealiseerd zijn. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Geloven in God ... | Rob | Overige religie | 39 | 28 January 2013 00:34 |