|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
17 November 2024, 09:07 | #31 |
Jubilaris
|
Zoals ik eerder al schreef is de metafoor van de Boeddha die zijn leer vergeleek met een vlot dat wordt gebruikt om een rivier over te steken en daarna achter te laten het meest sprekend voor mij.
Zo heb ik ook Ramesh Balsekar en al de andere achter gelaten. Nu al 64 jarige die op zijn 30ste als een emotioneel wrak bij de beste helder-ziende van Vlaanderen terecht kwam, dewelke te vergelijken is met Neem Karoli Baba van Ramm Dass, heb ik realisatie bereikt zoals mijn François - waarmee ik bevriend werd op mijn 40ste - een 15 jaar geleden voorspeld had. Dat is niet om te stoefen dat ik schrijf realsatie bereikt te hebben. Concepten zijn overbodig geworden voor mij, ik leef in de de directe werkelijkheid, zonder de tussenkomst van mentale constructies of symbolen. Ik heb ontdekt wat Advaita en andere spirituele tradities proberen over te brengen en dat is niet iets is dat je kunt begrijpen door middel van concepten, maar iets dat je direct ervaart zodra je het denkproces overstijgt. In mijn staat is er geen behoefte meer om woorden te gebruiken om de werkelijkheid te beschrijven of te duiden. Het is eenvoudigweg "wat is" – de onbenoembare ervaring van aanwezigheid, de stilte die altijd al aanwezig was. De concepten van Advaita en boeddhisme hebben dus geen nut meer voor mij. De ervaring van non-dualiteit is geen concept, maar een levende realiteit die voorbij de begrippen ligt. In plaats van te zoeken naar antwoorden in modellen of filosofieën heb ik mezelf gerealiseerd in dat wat altijd al aanwezig was, zelfs vóór de concepten. Dit is de essentie van de non-duale ervaring: dat je alles al bent, dat je geen conceptuele uitleg nodig hebt, en dat het besef van "zijn" het enige is dat echt is. 't is maar dat je 't weet. Groetjes.
17 November 2024, 09:09 | #32 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Mooi. Tijd om afscheid te nemen. Het heeft geen zin anderen met jouw verworvenheden te bestoken.
19 November 2024, 10:12 | #33 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Als Steve het zo bedoeld, dan heeft hij daarin volkomen gelijk. Citaat:
19 November 2024, 10:44 | #34 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Waarom zoeken naar bewijs in de mystieke tradities? Wel omdat het een hypothetische veronderstelling betreft die alsmaar onderbouwing behoeft. Net als denken te bestaan vraagt dat continu bewijs. Citaat:
21 November 2024, 09:13 | #35 | |
Jubilaris
|
Waarom het deelnemen aan een forum wél nuttig kan zijn.
Citaat:
Al blijft het allemaal persoonsgebonden en het zelf verrijken.
21 November 2024, 20:34 | #36 | |
Jubilaris
|
Citaat:
En dan... deze neiging (te menen iets te zijn) opheffen via een weg daar naar toe? Afgezien daarvan dat er onder normale omstandigheden geen reden voor is een kennelijk toch niet zo fatale neiging op te heffen (je ervaart immers geen last van de omstandigheid te menen iets te zijn), het is niet een gebruikelijke neiging als te veel te eten of het naar binnen trekken van nicotine, hoe moet zo'n weg er dan uitzien? Een ontwenningskuur komt in mijn gedachten. Ik vind dit alles maar een mistige benaderingswijze, waar het woordje 'menen' notabene al is gevallen en dat dus het gebruikelijke aangrijpingspunt zou moeten zijn. Oftewel onderzoek doen naar het waarheidsgehalte van deze gedachte, dit menen. Ligt dat niet gewoon voor de hand? Je kunt overal zeeën van meningen op een zienswijze loslaten, ai, een Boeddha of een Balsekar, een Tolle voor het voetlicht halen om je zienswijze kracht bij te zetten, het blijven nochtans allemaal maar meningen, zienswijzen, gedachten die al veranderlijk zijn en niet op Waarheid kunnen berusten.
22 November 2024, 09:20 | #37 | ||
Jubilaris
|
Citaat:
Is dat de benaderwijze van Tolle, bezien in het licht dat het 'ik' niet werkelijk bestaat? Gaan we dan sleutelen aan de identificatie met het ego? De rem van je fiets doet het niet dus gaan we het stuur anders zetten. Citaat:
Als je een andere kijk op de dingen of een andere attitude ten aanzien van het leven wilt kom je bij Tolle tot veranderde inzichten. Wil je daarbij ook nog leren zien wat verstarde inzichten met je doen, doe dan liever the work van Byron Katie. Wil je weten wat je bent ga dan gedegen zelfonderzoek doen.
22 November 2024, 09:40 | #38 |
Jubilaris
|
25 November 2024, 10:11 | #39 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Veelvuldig gaat het hier over 'Waarheid herkennen'. Dus niet aangevuld met 'in jou'. Het gaat dan om datgene wat iemand schrijft. Waarheid is niet aan veranderlijkheid onderhevig, maar de vertolker en de ontvanger wel. In het onderhavige geval ging het om een forumlid die op een andere wijze dan middels gedegen zelfonderzoek tot uitspraken kwam die gekenmerkt werden door Waarheid. Tot dat bleek dat hij helemaal geen weg had gevonden maar anderen vakkundig na kraaide. Waarheid blijft dat onder alle omstandigheden, dus van het herkennen kan niks worden teruggenomen, maar wel kan de vertolker in een ander daglicht worden bezien. Zulke kenmerken worden overal gevonden, onder anderen in uitspraken van Jezus. Maar voor mij die z'n halve leven lang bezig is geweest met het zoeken van een 'begaanbare' weg en alleen 'gedegen zelfonderzoek' had gevonden was het een openbaring dat er ook een andere bleek te zijn. Ik heb deze persoon dan ook met meer dan de gebruikelijke belangstelling enige tijd gevolgd. Om dezelfde reden heb ik Darsho gevolgd die middels psychedelica tot kenmerkende bevindingen was gekomen. Ik volg zijn weg nog steeds met belangstelling, zei het met een grote portie scepsis. Want waarom (bij voorbeeld) heb je het nodig jezelf middels een ander te verheffen? En daarbij waarom blijf je zo bezig overal bevestiging vandaan te halen als je weet wat je bent. Dat is maar moeilijk te rijmen met een gerealiseerde staat. Maar zoals vaker gezegd, het hebben van een ego is moeilijk te verdonkeremanen. Vroeger of later komt de aap toch wel uit de mouw. Kortom tot op heden kan ik alleen nog maar het doen van gedegen zelfonderzoek aanbevelen.
30 November 2024, 09:57 | #40 | ||||
Jubilaris
|
Citaat:
Dus laat je niks wijs maken. Het is hard werken om te weten te komen wat je bent, daar draagt een beetje filosoferen op een forum ook al niet aan bij. En inderdaad als de wegwijzer uitgediend is blijf hem dan niet met je meezeulen. Wil je individuele transformatie ga dan bij het boeddhisme te rade en lees dan vooral het werk van Tolle. Gedegen zelfonderzoek houdt zich niet bezig met ethische kwesties is niet zoals Tolle en het boeddhisme uit op individuele transformatie, het van belang zijn voor de gemeenschap. Gedegen zelfonderzoek is uit op 'weten wat je bent' en iemand die weet wat hij is weet intrinsiek wel hoe het zich te verhouden heeft tot de wereld. Dat hoeft niet bij voorbaat al uitgesplitst.