|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
27 June 2014, 11:58 | #31 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Verder is Boeddha de uitvinder van wat nu 'mindfullness' heet. Hij noemde het Vipassana, wat 'helder kijken' betekent. Je 'werkmeditatie' is daar waarschijnlijk een vorm van. Een artikel over de oorspronkelijke vipassana vind je hier. Wees niet bang om te reageren: Ik zal je in ieder geval niet opeten.
27 June 2014, 20:53 | #32 | |
Missionaris
|
Citaat:
|
|
28 June 2014, 07:57 | #33 |
Actuaris
|
|
28 June 2014, 21:04 | #34 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Vaarwel slechte wereld...
29 June 2014, 20:49 | #35 |
Asprirant lid
|
|
2 March 2015, 08:46 | #36 |
Asprirant lid
|
Je kunt een methode liefhebben zoals die van mindfulness, vipassana, zazen,... maar ben je ook vrij daar buitenom?
Moet je eerst aan een infuus, genaamd een of andere techniek? Dat je je veiliger en beter kunt voelen door bijvoorbeeld vipassana te beoefenen, zal ik hier niet bevechten. Maar is dat enkel je doel? We willen ons allemaal beter en veiliger voelen, daarom sluiten we een verzekering af, slikken we medicijnen, geloven we in de politie en politiek, eten en drinken we op tijd, en dergelijke. Maar wanneer het gaat om volledige innerlijke bevrijding, zal een techniek dan het antwoord zijn? Je gebruikt een beperking, omdat je tegen jezelf zegt iets te moeten doen, zoals een uur zitten op een dag en je dan verder houden aan de oefening. Je onderwerpt je geest en lichaam met als doel vrij te worden of te zijn op dat moment. Gaat aan vrijheid onderwerping vooraf? Als er geen sprake is van welke weg en techniek ook, wat gebeurt er dan in jouw geest? Dan is er inzicht hier en nu, zonder beperking. En als je je dan plotseling door iets of iemand rottig mocht voelen, is er meteen dat contact met het moment zelf. En wat zal er gebeuren met dat gevoel als er direct, gelijktijdig aandacht voor is, niet oppervlakkig, maar aandacht die zich door niets en niemand laat weerhouden om ergens in door te dringen? Zoals de zon aanwezig is hier op aarde en de aarde doet veranderen, zonder dan de zon zelf daar last van ondervindt. Maar het lijkt dat we denken dat als je aandacht geeft aan pijn, de pijn juist verergert. Maar dat kan als er sprake is van ik en het object pijn, in de plaats van dat je het waargenomene bent, erin doordringt. Als we aandacht cultiveren, zal het er niet altijd zijn. Als we aandacht ontdekken als onze wezenlijke natuur, heeft het geen begin en eind. |
2 March 2015, 11:45 | #37 | |
Actuaris
|
Citaat:
Voor mij geld in alle opzoekingen één basisregel; "mijn vrijheid stopt waar de vrijheid van een ander begint en omgekeerd" en met die regel in mijn achterhoofd kan ik ongedwongen en zonder vrees om mij of een ander onherroepelijke schade aan te brengen mijn Eigen levensweg zoeken en tot uitvoer brengen... Niets verhindert mij om de waarheden van derden te lezen, maar ik zal alleen iets van derden aanvaarden wanneer hun waarheden door Eigen onderzoek mijn waarheden zijn geworden; wanneer ik mij totaal herken in wat ze zeggen en anders blijven hun waarheden dode letter voor mij... |
|
2 March 2015, 15:02 | #38 |
Asprirant lid
|
Inderdaad onderzoek alles eerst voor jezelf, Marie.
En dan nog kan men te makkelijk naar zichzelf zijn, door zichzelf niet gelijktijdig waar te nemen als men kritisch naar een ander kijkt of diens opvattingen. |
2 March 2015, 16:30 | #39 |
Vicaris
|
..............................
Sorry het verkeerde draadje. |
2 March 2015, 18:01 | #40 |
Actuaris
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||