|
Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
7 March 2022, 13:43 | #401 |
Actuaris
|
Afscheidscadeau :
https://youtu.be/HT1DZMcnr5E |
9 March 2022, 07:30 | #402 |
Actuaris
|
|
12 March 2022, 00:07 | #403 | |
Actuaris
|
Citaat:
Hiermee kan dan ook alles wat geclaimd wordt door welk individu dan ook, direct naar het rijk van alle fabelen worden verwezen.
12 March 2022, 00:19 | #404 | |
Actuaris
|
Citaat:
13 March 2022, 19:38 | #405 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Oftewel door 'iemand' die 'niemand' weet te zijn. Contradictio in terminis.
13 March 2022, 19:41 | #406 |
Kasuaris
|
Even terzijde: ik kwam er recentelijk achter dat 'Nowee' een achternaam is.
Ik dacht altijd dat 'Nowee' een fonetische uitspraak van 'No way' (Dat wat zonder weg is) zou zijn.
13 March 2022, 20:10 | #407 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Als de zaadcel de 'zoeker' is en de eicel het 'gezochte' vindt de zoeker dan het gezochte? Nee! De zoeker is niet het gezochte. De zaadcel gaat op in de eicel en er ontstaat iets nieuws. De zoeker wordt deelachtig aan het gezochte en behoudt zijn eigenheid. Dat 'nieuwe' bestaat vol-ledig uit niets. De mens welke gewaar is van het 'zijn' wat er altijd al was. Het is oud en nieuw tegelijk. Niemand kan ontkennen dat hij niet 'is'. Ook in de onwetende staat beaamt men dat hij 'is'. Het nieuwe is het weet hebben van het daadwerkelijk 'zijn'. Het zichzelf gewaar zijn als zijnde niets. Waar het oude nog een vlucht voor de werkelijkheid was, is de vlucht ten einde gekomen.
13 March 2022, 20:25 | #408 |
Kasuaris
|
Enige uitleg waarom ik halsstarrig de term 'gewaarzijn' hanteer.
Gewaarzijn (besef hebben van zijn) ontstaat als men middels bewustzijn iets of iemand waarneemt, opmerkt. Gewaarzijn is een universele gebeurtenis welke zich in principe in ieder mens kan voltrekken. De vraag is alleen of jij je van dat 'zijn' gewaar bent? Vrijwel iedereen die je het vraagt zal zeggen dat men het lichaam gewaar is. Het lichaam gewaar zijn is ego-gewaarzijn: de afgescheiden entiteit gewaarzijn. Daadwerkelijk het 'zijn' gewaar 'zijn is juist niet het lichaam gewaar zijn, maar het 'zijn' gewaar zijn. Het 'oude' is lichaamsgewaarzijn, het nieuwe is nietsgewaarzijn. Er dient dus wat te gebeuren binnen het menselijk domein: in je zelf. En wat is dat dan? Het onthechten aan de lichamelijke status (ego). Ten diepste is het 'gewaarzijn' wat zich bewust is van jou als lichamelijke verschijning. Gewaarzijn en bewustzijn is absoluut niet hetzelfde. In 'gewaarzijn' ben je je bewust van 'iets' buiten jezelf. En wat is er dan buiten je zelf? Alles wat er verschijnt....en waarvan het oppervlakkig lijkt alsof je dat zelf bent. Je onthecht/ontdoet je dus feitelijk van je zelf. Dat is de contradictio.
13 March 2022, 20:28 | #409 |
Kasuaris
|
De kunst is dus om jezelf waar te nemen als was je een ander.
Maar dat heb ik hier al zo vaak geschreven. Niet met twee ogen zien, maar met één oog zien.... En waarom is dat? Alle anderen zie je als een ander. Daarom noem je hen ook anderen. Pas als je realiseert dat je zelf ook 'een ander' bent kun je het directe zien verwerven. Dan ben je één met de anderen. Vandaar ook het advies om niet te reflecteren op anderen. Ga niet proberen ego te zien bij anderen, want daarmee spreek je het 'ik' uit en houd je het ego juist in stand. Zolang je ego ziet bij anderen ben je zelf ook nog een ego....
13 March 2022, 20:33 | #410 |
Kasuaris
|
Ik ouwehoer weer te veel. En er is toch niemand hier die wat aan mijn geouwehoer heeft. Mag mijn accountnaam in 'woestijnroeper' veranderd worden, Laurens? Ajb? (Smeek, smeek)