8 August 2022, 11:31 | #441 |
Geen lid
|
Feitelijk klap je dan al uit de school door dit bij voorbaat te stellen in plaats van de gelegenheid te bieden dit middels een gedegen zelfonderzoek zelf te ont'dekken. Kortom dit nodigt slechts uit dat dan maar van je aan te nemen waardoor het, omdat het geen eigen ont'dekking is, niet beklijft.
|
8 August 2022, 12:14 | #442 | ||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In jouw beperkte zien (tegen te veel niet onderzochte gedachten) krijg je geen 'blik over de schutting', de mannen in de grot die altijd alleen de schaduwen op de muur hebben gezien en niet het werkelijke tafereel. Met volstrekt ongeloof over wat er uiteindelijk werkelijk gezien kan worden omdat altijd alleen de schaduwen gezien zijn, die voor werkelijk werden gehouden. |
||||
8 August 2022, 12:38 | #443 |
Kasuaris
|
Met 'ik ben' wordt niet het Cartesiaanse 'Ik denk dus ik ben' bedoelt. Dat moge duidelijk zijn. Ik schreef dat ook de universele ik ben beleving oftewel het 'zijn' gewaar zijn.
Ik moet hier wel benadrukken om dat niet van mij aan te nemen, het denken kan nooit de 'ik ben beleving' beleven. Waarmee ik dan weer in de zoveelste herhaling val. Het ego is het 'zelf' zoals het lichamelijk beleeft wordt. De 'ik ben beleving' valt buiten het beleven van het lichaam. Het is niet-lichamelijk. Het ego bestaat in deze wereld, de 'ik ben beleving' is niet present in deze wereld. Dat onderscheid weten is zelfkennis. Dan schrijf je ook niet op een forum dat de wereld niet bestaat. Maar het ego heeft geen weet van bovenstaande zaken, het ego staat niet in contact met het pneumatische zelf. Het pneumatische zelf is een geestelijke beleving. Welke op zijn beurt de mens inwijdt in de geheimen van het hart. Wat de mens op zijn beurt weer kan omzetten in een handeling. In die handeling 'spreekt' Waarheid in de mens. Uiteraard geen mentaal spreken. Nou ja, enfin. Jullie hebben nog een stukje te gaan mannen.
8 August 2022, 13:07 | #444 |
Actuaris
|
|
8 August 2022, 13:08 | #445 | ||||||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
In het ZIJN is op geen enkele wijze een 'ik' beleving te vinden of je zou het over zijn op bestaansrechtelijk niveau moeten hebben. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
8 August 2022, 13:08 | #446 |
Actuaris
|
|
8 August 2022, 13:12 | #447 | |
Actuaris
|
Citaat:
Ik kreeg niet uitgedrukt dat 'ik ben' zo veel meer was dan slecht twee woorden 'ik' en 'ben'... Nu weet ik dat het de uitdrukking is van dat de kenner en het gekende één zijn... wat ik voelde maar niet gezegd kreeg... |
|
8 August 2022, 13:17 | #448 | |
Actuaris
|
Citaat:
In feite ben ik al heel vroeg van oordeel geweest dat het beter zou zijn dat we nadachten met ons hart en beminden met ons verstand... Onwetend had ik de tweedeling in de mensheid innerlijk al opgelost... Waarschijnlijk ook daarom dat ik 'ik ben' heb kunnen zeggen... |
|
8 August 2022, 13:19 | #449 | |
Actuaris
|
Citaat:
Alles is één... en dat weet je als je 'ik ben' weet te zeggen... |
|
8 August 2022, 13:23 | #450 | |
Kasuaris
|
Citaat:
In die beleving is men de kenner. Maar dan ga je nooit zeggen dat 'het gekende' (de wereld) niet bestaat. Want dat maakt juist onderdeel uit van die eenheid. Aan uitspraken dat de wereld vermeend is zie ik dat degene die zo'n uitspraak doet mentaal (op verstandelijke wijze) die conclusie heeft getrokken. En omdat men binnen het denken blijft wordt er alleen maar een filosofietje gesponnen.
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Afbeelding heeft het verkeerde formaat | Lyme | Forum; regels, vragen, idee | 13 | 15 November 2011 07:41 |