8 August 2022, 13:24 | #451 | |
Actuaris
|
Citaat:
Wat nu ook weer niet wil zeggen dat het verstand op zich slecht is; het is gewoon een evolutie-element waarbij alles van eenvoudig naar meer ingewikkeld evolueert en dat nog uit zijn kinderschoenen moet groeien... |
|
8 August 2022, 13:25 | #452 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Ik hecht meer waarde aan de uitspraken van Rumi dan aan de ontkenning er van.
8 August 2022, 13:26 | #453 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
8 August 2022, 13:47 | #454 | |
Actuaris
|
Citaat:
En als ik jou hier hoor praten over 'ik ben' waar het verstand niet bij kan en dat 'ik ben' die jou de geheimen van het hart openbaart... Hewel Bassie, dat verstand dat er niet bij kan is onze mannelijke helft (en vergeet niet dat ieder van ons een mannelijk deel en een vrouwelijk deel in zich heeft) die in de evolutie van de mensheid er alles aan gedaan heeft om het vrouwelijk deel (samen met het verdoemen van de sexualiteit die in de vrouwelijke wereld als heilig werd gezien) te onderdrukken en ondergeschikt te maken aan hunne mannelijke verstandelijke wijsheid... Een man zoekt altijd oplossingen en houdt niet van onzekerheid, onwetendheid, terwijl de creatie, het mysterie van het bestaan geen zekerheid biedt, waar de vrouwen, die met hun hart leven, zich wel thuis in voelen... Het mannelijk deel, losgelaten en ontdaan van het evenwicht vrouw-man zal de wereld vernietigen, en je kunt niet ontkennen dat ze daar al goed voor op weg zijn... De boodschap van Jezus, wat niet de boodschap van Jezus alleen was, maar de boodschap van Marie Magdalena, Marie, Anna en de vrouwenlijn die terug gaat naar de oudheid met hem was juist het herstellen van die innerlijke éénheid, de vereniging van het vrouwelijke en het mannelijke deel in zich... In heel dat verhaal zit mijn intuitie dat het verstand er wel degelijk voor iets, zelfs veel moet tussen zitten blijkt hier weer duidelijk aangetoond... |
|
8 August 2022, 13:50 | #455 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
8 August 2022, 13:52 | #456 |
Actuaris
|
|
8 August 2022, 15:08 | #457 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Waar 'de wereld (Subjectieve ogenschijnlijkheid) Wezenlijk verdwijnt, wordt zelfkennis overbodig.. omdat er dan een onmiddellijk 'Kennen' is. Diepe zelfkennis gedijt nog steeds op de principes van veranderlijkheid.(Dit,dat,dat,dit) Het Zijn is niet het Wezenlijke, het Zijn is de 'drager van het Wezenlijke.(ongeëvenaard potentieel) Het Zijn als 'ik ben' is nog steeds veranderlijkheid. Een Wezenlijk gerealiseerde is onmogelijk te herkennen. |
|
8 August 2022, 15:12 | #458 | |
Jubilaris
|
Citaat:
|
|
8 August 2022, 15:13 | #459 |
Kasuaris
|
Dan hebben we het niet over hetzelfde 'ik ben'.
8 August 2022, 15:16 | #460 |
Kasuaris
|
De Waarheid-beleving is alleen mogelijk als een mens zichzelf gelijk maakt aan Waarheid: het eerder besproken zijn van de 'eenling'.
(Waarheid-beleving is wat anders dan de ik-ben beleving) De 'eenling' in mij herkent de andere 'eenling' omdat het dezelfde 'eenling' is. Uiteraard is zoiets alleen in de praktijk vast te stellen. Kennelijk is jou dat niet overkomen. Het is een vreugdevolle ontmoeting in een wereld waar egoïsme overheerst.
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Afbeelding heeft het verkeerde formaat | Lyme | Forum; regels, vragen, idee | 13 | 15 November 2011 07:41 |