Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 August 2022, 19:52   #471
Guido
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dan hebben we het niet over hetzelfde 'ik ben'.
Het kan niet anders zijn dan veranderlijk.. waar het een constatering betreft.
Het vaststellen daarentegen is heel iets anders, en vind aanleiding uit/in wat onveranderlijk is.
Guido is offline  
Oud 8 August 2022, 20:45   #472
marie
Actuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
De mogelijkheden om van alles en nog wat te 'ervaren in het gemoed, zijn legio..
De mogelijkheden om van alles te 'ervaren middels het intellect.. idem dito.
Meestal heeft het niks te maken met Zijn, maar alles met verbeelding.

Het is niet omdat de meeste mensen inderdaad in hun verbeelding blijven steken dat die gevoelens niet meer zouden bestaan...
Er is ook niets verkeerd met die gevoelens, zelfs als je in je verbeelding blijft steken, maar het is het inzien en erkennen dat je in je verbeelding bent blijven steken...
marie is offline  
Oud 8 August 2022, 21:12   #473
Guido
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Realisatie van het 'wezenlijke' kan niet anders dan middels Waarheid verlopen.
..

Citaat:
Dat is een onthechting van 'de wereld' (geen ontkennen dus) waarbij iedere hoop op een toekomst (in de wereld) opgegeven wordt.
..

Citaat:
Het is een crisis situatie van de geestelijke identiteit. Het ego wil namelijk in de toekomst existeren.
ja. en het 'ik heeft niks anders te bieden dan het verleden.. met recht een crisis situatie.

Citaat:
Het 'wezenlijke' existeert helemaal niet in de toekomst of in een tijdbeleving. Daarom is dit ook een buiten-lichamelijke beleving, want het is het lichaam wat in de tijd existeert.
De 'constatering dat er zoiets is als het lichaam, existeert in tijd/ruimte.. het lichaam zelf niet, dat is gewoon een bundeltje quarks.

Citaat:
De mens zuivert zichzelf in dit proces van de zintuigelijke wereld én zuivert zichzelf als geest.
De realisatie die te 'doen is.

Citaat:
Het lichamelijk ego is per definitie gericht op verleden en toekomst.
Er is geen lichamelijk ego.

Vasthouden, tegenhouden, grijpen.. ego van het gemoed. De vitalisering van het gemoed door de natuurlijke overlevingsdrang te betrekken op de zelf-beeld beleving.

Citaat:
Maar streef geen consensus na met mij. Als jij weet hebt van het 'wezenlijke' dan zij dat zo.
Wezenlijk heb ik nergens weet van, onwezenlijk ben ik in staat quotes uit te wisselen met jou.. among other things.
Guido is offline  
Oud 8 August 2022, 21:14   #474
Guido
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Het is niet omdat de meeste mensen inderdaad in hun verbeelding blijven steken dat die gevoelens niet meer zouden bestaan...
Er is ook niets verkeerd met die gevoelens, zelfs als je in je verbeelding blijft steken, maar het is het inzien en erkennen dat je in je verbeelding bent blijven steken...
..

Nogal een dobber.. voor de meeste.
Guido is offline  
Oud 8 August 2022, 21:21   #475
Bassie
Kasuaris

Standaard

Citaat:
..

De 'constatering dat er zoiets is als het lichaam, existeert in tijd/ruimte.. het lichaam zelf niet, dat is gewoon een bundeltje quarks.

Het lichaam is van stof gemaakt, niks ingewikkelds aan. Ik behoor niet tot de ontkenners van 'de wereld', dus ik volg daarin gewoon de wetenschap. Met evolutie enz enz.

Ook in spirituele zin bestaat de tijd. Anders zouden oorzaak en gevolg niet kunnen bestaan, polariteiten niet enz enz. Een onderzoeker die daar geen weet van heeft, heeft geen onderzoek gedaan.
Oud 8 August 2022, 23:32   #476
Guido
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Het lichaam is van stof gemaakt, niks ingewikkelds aan. Ik behoor niet tot de ontkenners van 'de wereld', dus ik volg daarin gewoon de wetenschap. Met evolutie enz enz.
Het lichaam is te zien, maar het raamwerk waar de atomen zich toe schikken zodat het vorm wordt.. niet.
Wetenschap baseert alle uitkomsten op trail and error van de vorm hoedanigheid en eigenschappen. Een zeer summier blikveld. Het raamwerk
(Om het zo maar even te noemen) is aan compleet andere wetmatigheden onderhevig dan die de vorm constateringen verklaren.. Ik vind de officieel en theoretisch wetenschappelijke verklaring van van alles en nog wat uitermate dubieus, en onjuist. Maar ik hoef er niks mee en ik kan er niks mee, dus ik laat dat met rust.. net als 'gelovigen'.

''Opmerken'' is het toverwoord bij dit alles.

Citaat:
Ook in spirituele zin bestaat de tijd. Anders zouden oorzaak en gevolg niet kunnen bestaan, polariteiten niet enz enz. Een onderzoeker die daar geen weet van heeft, heeft geen onderzoek gedaan.
Vorm, tijd en ruimte gevolgtrekkingen.
Guido is offline  
Oud 9 August 2022, 09:28   #477
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Oh jawel Laurens, dat heeft er alles mee te maken, want de miserie, het verliezen van het aards paradijs is begonnen met het groeiend verstand waarmee de mens veranderde in een dier dat dacht te zijn in plaats van gewoon te zijn...
Wat nu ook weer niet wil zeggen dat het verstand op zich slecht is; het is gewoon een evolutie-element waarbij alles van eenvoudig naar meer ingewikkeld evolueert en dat nog uit zijn kinderschoenen moet groeien...
Het gaat er hier over dat je je gedachten onderzoekt op waarheid, wat je voor het voetlicht werpt zijn alsmaar meer gedachten. Daarbij is het gefilosofeer, zoals ook dit, op een bestaansrechtelijke niveau en ben je daarmee op geen enkele wijze op weg om te weten te komen 'wat' je bent.
Wat heeft een verhaal over het verliezen van het aards paradijs en de groei van de misère door het verstand nou te maken met wat jij bent? Slechts maar wat randverschijnselen.

Citaat:
Alles wat in de wereld 'bestaat' is draagvlak voor het wezenlijke. De wereld geeft locatie aan het 'zijn'. Wie beweert dat de wereld niet bestaat beweert dat het 'zijn' geen draagvlak heeft in het lichaam. Dat is klinkklare wartaal.
Citaat:
Wow, we zitten hier op dezelfde golflengte zou ik zeggen...
Dat zitten jullie zeker, alsmaar stoeien in de materie van het bestaansrechtelijke.

Citaat:
Oké, Bassie, ik had en heb het moeilijk met de idee van het 'heilig huwelijk' maar, of ik het nu wil of niet, de voorgeschiedenis en de geschiedenis van de mensheid hier op aarde duidt erop dat er heel wat waarheid in die thesis zit...
En als ik jou hier hoor praten over 'ik ben' waar het verstand niet bij kan en dat 'ik ben' die jou de geheimen van het hart openbaart...
Dat is niet de waarheid waar het hier over zou moeten gaan. Dit is te elimineren waarheid.

Citaat:
Aan dit stukje zie ik dat het met je zelfkennis droevig is gesteld, Laurens. Als geestelijke beleving ken jij alleen maar gedachten. Gedachten zijn bij het ego naar buiten gericht. Het pneumatische zelf kan alleen functioneren als men vast aan de wereld en zich naar het innerlijk richt.

Het is een vernemen, ontvankelijk zijn, zonder verwachtingen zijn. Maar dat zijn zaken welke het ego (jij dus) niet kent, niet begrijpt. Afdoet als nodeloos gecompliceerd.
Dit heeft toch helemaal niks met gedegen zelfonderzoek te maken.

Citaat:
De mogelijkheden om van alles en nog wat te 'ervaren in het gemoed, zijn legio..
De mogelijkheden om van alles te 'ervaren middels het intellect.. idem dito.
Meestal heeft het niks te maken met Zijn, maar alles met verbeelding.
Zoiets wordt niet gezien, teveel bezig met het aanzien van de eigen gedachten.

Oud 9 August 2022, 09:41   #478
Laurens
Geen lid

Standaard

Citaat:
Dan zou wat ik daar zeg, bij jou dus wel beklijven..
Het is niet voor mij dat ik spreek.

Oud 9 August 2022, 11:09   #479
marie
Actuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het gaat er hier over dat je je gedachten onderzoekt op waarheid, wat je voor het voetlicht werpt zijn alsmaar meer gedachten. Daarbij is het gefilosofeer, zoals ook dit, op een bestaansrechtelijke niveau en ben je daarmee op geen enkele wijze op weg om te weten te komen 'wat' je bent.
Wat heeft een verhaal over het verliezen van het aards paradijs en de groei van de misère door het verstand nou te maken met wat jij bent? Slechts maar wat randverschijnselen.

Dat zitten jullie zeker, alsmaar stoeien in de materie van het bestaansrechtelijke.

Dat is niet de waarheid waar het hier over zou moeten gaan. Dit is te elimineren waarheid.

Dit heeft toch helemaal niks met gedegen zelfonderzoek te maken.

Zoiets wordt niet gezien, teveel bezig met het aanzien van de eigen gedachten.
Gedachten onderzoeken???
Laurens van waar komen die gedachten??? Waarom heb ik gedachten??? Oei, zou het niet beter zijn om het verstand dat aan de oorzaak ligt van al die gedachten te onderzoeken... Zou het niet beter zijn de oorzaak te onderzoeken in plaats van zijn tijd te voordoen met zijn afgeleide producten aan de tand te voelen en, erger nog, een onderzoek te doen... juist volgens de regels van wat ? Oh ja, dat verstand, dat aan de oorzaak ligt van alle problemen???
Wie is het die is blijven steken in vooraf bepaalde aannamens (= geloof) en weigert dat te onderzoeken???

Bovendien, gedachten vliegen en men kan het één en zijn tegendeel bewijzen... Daarbij is dat wat in de stof gerealiseerd is heel wat minder etherisch dan die hele dwaze gedachtenmolen...

Onderzoek je verstand en zijn werking zodat je het positief kunt gebruiken en je niet verloren loopt in zijn kinderlijke onkunde die zichzelf voor heerser houdt, welke door al te velen slaafs gevolgd wordt...
marie is offline  
Oud 9 August 2022, 11:19   #480
marie
Actuaris

Standaard

Citaat:
ja. en het 'ik heeft niks anders te bieden dan het verleden.. met recht een crisis situatie.

De realisatie die te 'doen is.

Er is geen lichamelijk ego.

Vasthouden, tegenhouden, grijpen.. ego van het gemoed. De vitalisering van het gemoed door de natuurlijke overlevingsdrang te betrekken op de zelf-beeld beleving.

Wezenlijk heb ik nergens weet van, onwezenlijk ben ik in staat quotes uit te wisselen met jou.. among other things.
Het probleem is niet het 'ik'; het probleem is het verstand dat het 'ik' totaal vervormd heeft...
Het verstand kent enkel het verleden; niet het 'ik'...
Het verstand kan niet buiten zijn eigen regels, wet-gevolg, in de toekomst kijken... en daarom dat het 'ego' misvormd door het verstand de onzekerheid niet verdraagt en nog liever alles vernietigd om zo zekerheid te hebben dan het bestaans-misterie zijn gang te laten gaan...
marie is offline  
Discussie gesloten

Colofon