|
Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
3 July 2010, 09:37 | #41 |
Asprirant lid
|
Geluk kan als boodschap worden uitgebuit, zoals je alles kunt uitbuiten.
Maar je kunt ook normaal je werk doen. Als je niets te verkondigen hebt, verkondig dan niets. Sommige mensen, sommige zoekers hebben daar moeite mee, zijn er altijd op uit het werk van anderen af te kraken, liefst vernietigen ze het werk van anderen. Er zijn maar weinig mensen die werkelijk nederig of bescheiden kunnen zijn (dit heeft niets te maken met het volgen van een autoriteit), Rob. |
3 July 2010, 11:35 | #42 | |
Actuaris
|
Citaat:
Het is mijn allergie tegen dominees, de enige beroepsgroep die er hun vak van hebben gemaakt om te praten over dat waar geen zinnig woord over te zeggen valt. En verder is mijn vraag wat jou beweegt om het zelfde te doen. Maar je zit weer in de modus dat je geen antwoord wilt geven op een vraag die jou betreft, dus dan laten we het er maar bij. |
|
3 July 2010, 11:41 | #43 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Maar dat is helaas niet de eerste keer. Je doet me altijd weer denken aan die zogenaamde jury die nieuwkomers op een podium die hun act doen afkraken, zonder daar zelf ooit gestaan te hebben. Het vraagt moed om werkelijk je eigen inzicht bloot te geven in de plaats je enkel met andermans inzichten bezig te houden, zoals in de vorm van een jury. |
|
3 July 2010, 12:21 | #44 | |
Missionaris
|
Citaat:
Dat is de aard van inzichten en dat is prima zo, ze moeten ook continu veranderen, het is niet de bedoeling dat een inzicht houvast biedt. En dat laatste is wat je er zo ogenschijnlijk mee wilt bereiken, een inzicht dat een vaststaand karakter heeft gekregen. En logischerwijze krijg je dan vervolgens ook een jury die je inzichten probeert te ontkrachten. |
|
3 July 2010, 13:11 | #45 | ||
Asprirant lid
|
Ook weer in het veld?
Citaat:
Citaat:
Ja, ik weet het... De beste stuurlui staan aan wal. |
||
4 July 2010, 15:36 | #46 | |
Actuaris
|
Citaat:
Als iets "waar" is, dan is het ontdaan van persoonlijk belang. Dan kun je het neerzetten en 'staat het uit zichzelf'. Dan kun je er naar kijken, zonder belang en gekwetsheid. Maar niet getreurd: wat het nu op kan leveren is (het inzicht) dat er blijkbaar een persoonlijke betrokkenheid / belang is bij de inzichten. En als je wilt zouden we het daar over kunnen hebben. |
|
4 July 2010, 18:03 | #47 |
Asprirant lid
|
Vind het wel een goeie... nadenken over het persoonlijk belang van inzichten.
Ik baal er wel eens van dat ik soms spontaan 'roep' dat ik z? gelukkig ben en dat het eigenlijk z? simpel is om dat te zijn. Dat het werkelijk stil kan zijn in mijn hoofd. Omdat ik nooit over kan brengen hoe dat werkelijk voor mij voelt, laat staan dat ik een ander kan vertellen hoe dat te bereiken.. alsof ie dat al bereiken moet. Maar ik kan het blijkbaar met tijden niet laten. Alsof het moet stromen, waarbij ik niet eens kan duiden wat dat 'het' dan is. Zou zomaar kunnen dat ik daar ook een persoonlijk belang bij heb. Al kan ik nu even niet bedenken welk belang dat dan is. KiSs |
4 July 2010, 21:39 | #48 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Ik ben wat ik waarneem. Ik ben mijn inzicht. Maar bij jou openbaart alles in een neutraal nietszeggend bewustzijn. |
|
4 July 2010, 21:39 | #49 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
|
|
4 July 2010, 22:44 | #50 | |
Actuaris
|
Citaat:
Dat bewustzijn, dat is wat ik ben. Alle toevoegingen, ook 'neutraal' en 'nietszeggend' zijn invullingen. Bewustzijn heeft geen eigenschappen. Alleen al om een mogelijke eigenschap te bedenken, is bewustzijn voorwaardelijk. Het gaat aan alles wat je kunt (wilt) bedenken inclusief waarnemingen en inzichten vooraf. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Over een boer, een paard en een zoon ... | Rob | Boeddhisme | 2 | 25 November 2014 01:17 |