11 September 2015, 22:36 | #41 | |
Jubilaris
|
Citaat:
|
|
11 September 2015, 23:47 | #42 |
Actuaris
|
Dus je hanteert verschillende niveau's van gelijk?
|
12 September 2015, 02:03 | #43 |
Vicaris
|
Dat zei ik dus ook niet. Er is een verschil tussen de strijd opgeven en de strijd niet aangaan. Jij ziet jezelf niet als strijdende, maar het werkt niet zo dat als jij zegt dat jouw onderzoek is afgerond de discussie daarmee klaar is. Het opent de discussie juist. In dat opzicht ga je de strijd wel aan. Daarmee bedoel ik dus niet dat jij zelf strijd ervaart, maar dat je het andere ego de opening ertoe geeft. Als jij niet blijft herhalen dat jouw onderzoek afgerond is, maar je simpelweg geen reactie daarop geeft door te zeggen dat het er niet toe doet hoe ver jouw onderzoek gaat, dan heb je een opening om naar de andere persoon terug te gaan. Jouw onderzoek is dan gewoon niet im frage. Klaar. Geen uitleg. Gewoon niet interessant.
|
12 September 2015, 02:09 | #44 | |
Vicaris
|
Citaat:
|
|
12 September 2015, 04:42 | #45 |
Actuaris
|
Als ik je zou vragen of je liever koffie of thee wilt, dan kun je die vraag op elke willekeurig moment beantwoorden.
Wanneer je dan zegt 'dat die vraag veronderstelt dat er een ik is die wil', is er 'iets anders' met je aan de hand. Je bent een slimme man die technieken beheerst om in een gesprek om de hete brei heen te draaien en buiten schot te blijven. Deze slimheid die je inzet ten behoeve van je escapisme is je struikelblok. |
12 September 2015, 11:26 | #46 | |
Actuaris
|
Citaat:
Jij bent qua zelfkennis een man van de theorie, Rob. De geur van de praktijk hangt om jou (en Team advaita) niet heen. Dat neem ik je niet kwalijk. Want wat de praktijk (het leven) jou of mij aanbiedt, dat hebben we niet in de hand. Maar het resulteert wel in theoretisch geneuzel op dit forum van mensen die niet geworteld zijn in de praktijk. |
|
12 September 2015, 11:41 | #47 |
Geen lid
|
Het ligt niet in mijn aard iets te negeren, iets kan wél aan belangstelling verliezen. Dat ik dat gedaan heb en toegelicht verbaast me dan ook.
|
12 September 2015, 11:42 | #48 | |
Geen lid
|
Mijn gedachten blijven maar uit de lijn liggen en bij jou de aansluiting missen h?? Het is als stopper bedoeld dat ik zeg dat ik zelfonderzoek heb afgerond dan hoeven we het daar niet meer over te hebben en natuurlijk sluit het dan die discussie af. Het gaat daarbij om de energie die achter de vraag zit als deze al niet gericht is op werkelijk willen weten dan is het daar voor mij mee gedaan. Bij een andere energie kan mijn reactie totaal anders zijn, in deze valt niet te generaliseren.
Citaat:
|
|
12 September 2015, 11:54 | #49 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
12 September 2015, 11:58 | #50 |
Vicaris
|
De grond van het ogenschijnlijke ego.
De grond van het ogenschijnlijke ego bestaat uit de volgende sensaties; Vasthouden, weerstand (strijd)
Tegenhouden, eer gevoel 'persoonlijk' geweten (zwelgen). Op die subjectief psychologische grond is een interpretatie van gegevens, dat laat een soort layout zien, op die layout is weer interpretatie etc. De beleving van strijd/eer gevoel is subtiel op de achtergrond gaande als beleving, en kan zich slim, beleefd, beschaafd profileren binnen de contouren van de layout, er valt altijd iets te winnen of te verliezen, omdat er investering is van ogenschijnlijke 'eigen' energie. (ego) De beleving dat die energie 'eigen' is, is de waan van de 'ik' ervaring. Ego (Het gevoel van 'eigen') heeft geen werkelijkheid van zichzelf, het is een vermeende werkelijkheid die feitelijk niet bestaat. Als gezien (herkent) wordt dat er niet zo iets is als 'eigen' energie van 'iemand' dan kan er ook geen strijd of zwelgen meer zijn daarmee. Als het ogenschijnlijke 'eigen' gezien wordt als begoocheling/illusie dan blijft een verschoonde constatering van hoe 'wat is' zich verhoud over. Strijd of zwelgen is dan niet meer in het 'geding'. Wat dan blijft is een oprechtheid van constateren (Mee-Zien) die onmogelijk is voor de ogenschijnlijke ego beleving. Het gaat er dus niet direct om wat aangegeven wordt(layout)(Wat de voorkeur heeft voor ego) maar eerder van waaruit er gereageerd wordt op de layout, (De voorkeur bij gedegen zelfonderzoek) is dat vanuit 'eigen' of vanuit 'eigen'loos? dat verschil laat zich heel gauw zien in de layout (De manier van weergave van constatering(en). Het gegeven schietschijf te zijn verliest dan al z'n werkelijkheid, omdat er eenvoudig niemand is (eigen) die beschoten kan worden, en gedachten doen geen zeer, hooguit binnen de veronderstelling dat ze iets 'eigens' hebben. |