|
Advaita Advaita is niet voor doetjes |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
18 November 2011, 15:03 | #41 |
Passed by
|
|
18 November 2011, 16:23 | #42 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Sterker nog, het is de doener waar de gedachtes uit verschijnen. Gedachtes zijn er niet voor niets, dat waar ze uit verschijnen, door ontstaan, heeft enkel de functie een bepaald praktisch nut. Gedachtes zijn dus altijd te herleiden, ze ontstaan niet zomaar uit het niets. Gedachtes zeggen altijd iets over de persoon. Ik heb b.v. nog nooit de gedachte gehad; 'oh wat heb ik trek in boerenkool' of 'wat een mooie rode jurk, die wil ik hebben', ik hou namelijk niet van boerenkool en van rood en jurken. Natuurlijk kunnen er boeken geschreven worden over wat onder het denken en gedachtes en de doener verstaan wordt, ik geloof dat een ieder hier, niet dezelfde betekenis, beleving aan die woorden geeft. Ik kan wel eens aanvoelen of binnen krijgen wat een ander zeggen wilt of voelt maar dat noem ik geen gedachten, denk ik. |
|
18 November 2011, 19:22 | #43 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Wat zij noch ik op dat moment "wisten", was dat er ONDER mijn na?viteit een diepgeworteld wantrouwen t.o.v. het leven (en andere mensen) leefde, waarvan ik mij niet bewust was (het was niet actief in mijn denken). Dat wantrouwen was immers ontstaan (is er "gekomen") door heel vroege "nare" ervaringen, die ik niet eens meer wilde/durfde "kennen" (= toelaten in mijn bewustzijn). Met alle gevolgen van dien... Wij hebben dus BEIDEN geleerd dat wantrouwen, hetzij bewust, hetzij onbewust, angst veroorzaakt en dat die angst allerlei rampen (van klein tot groot) in het (of tot) leven "roept". Enkele jaren geleden heeft mijn dochter het woord "faith" op haar pols laten tatoe?ren, als "reminder" (bij mij staat dat woord ondertussen in mijn hart gegrift)... |
|
18 November 2011, 19:28 | #44 |
Asprirant lid
|
Heb Faith altijd een mooie engelse meisjesnaam gevonden.
|
18 November 2011, 19:33 | #45 |
Asprirant lid
|
|
18 November 2011, 19:35 | #46 |
Asprirant lid
|
Neah.. dan blijven 'we' bezig ;)
|
18 November 2011, 22:19 | #47 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Hou dan wél van boerenkool en van rood en jurken!! |
|
18 November 2011, 22:36 | #48 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Ik ga vanavond naar de maan kijken!
18 November 2011, 22:57 | #49 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Die gefilterde waarneming zorgt ervoor dat er het gevoel is ergens vanaf te willen. Zo ontstaat er een doener (een ik) die ergens vanaf wil. De doener heeft zich zelf geschapen en wil wat doen aan de gefilterde waarneming. Dat terwijl het enkel een gefilterde waarmening is. Als je dat ziet/daarvan bewust bent dan ontstaat er geen doener en is er niet iets om vanaf te willen. |
|
19 November 2011, 08:47 | #50 | ||
Actuaris
|
Citaat:
Ongeveer drie kwartier geleden werd ik wakker met een drukkend gevoel in het onderlichaam. De eerste gedachte was, het broodje Kebab van gisteravond (of wat daar van over is) zoekt zich een weg naar buiten. Nu zou ik niets kunnen doen en dan doet mijn lichaam wel wat het zelf wenst te doen. Maar de plaats waar ik mij bevond, lekker warm in bed met mijn vrouw en onze poes daar tussen in was niet de meest geschikte plek om mijn lichaam zijn gang te laten gaan. Gelukkig bedacht ik mij op tijd dat we voor zulke situaties een ruimte hebben in huis met wat men noemt een zwevend toilet, waar mijn lijf dat kan doen wat het nu het liefste wil. Daarvoor moest ik wel iets doen, namelijk mijn warme bed verlaten en plaatsnemen op het gebrilde apparaat. Om een lang verhaal kort te maken: het is allemaal goed gekomen. Hoezo gefilterde waarneming, geen doener en niet iets om van af te willen? Citaat:
ooit "Hope" op mijn bil laten tatoe?ren. Wijziging aangebracht door Rob op 19 November 2011 om 09:29. |
||
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Advaita, het ko(s)misch plan deel 2.. | Nadje | Advaita | 10 | 9 June 2012 12:50 |