10 August 2022, 21:34 | #541 | |
Kasuaris
|
https://tarotandwine.eu/2019/06/23/p...aar-het-goede/
Citaat:
Kort gezegd beveelt Plato het niet-doen aan. Net zoals Jezus en Lao Tze in wezen het niet-doen propageerde. En dan niet gaan denken dat de doener al weg is. Zo simpel gaat dat niet. Als leerling kun je niet weten waar je naar toe werkt.
10 August 2022, 21:36 | #542 |
Actuaris
|
Wie zegt het??? Wie is er zo verwaand om te denken dat hij het recht heeft om anderen te oordelen en te veroordelen en dat zogezegd omdat hij een bepaald onderzoek zou afgerond hebben...
|
10 August 2022, 21:37 | #543 | |
Kasuaris
|
Citaat:
10 August 2022, 21:55 | #544 | |
Actuaris
|
Citaat:
Ik heb mijzelf steen voor steen afgebouwd; ik heb alles omgedraaid en omgedraaid en ben niet teruggeschrokken om ook het ongerijmde te onderzoeken... Steeds weer staat het controlesysteem aan en het ogenblik dat ik zou inzien dat er iets niet klopt wordt het terzijde gelaten... Ik ben zo vrij als een vogel in de lucht en niets of niemand bind mij of kan mij ervan weerhouden om mijn zoektocht naar waarheid stop te zetten... Ik ga mijn weg...en ik weet dat dat de enige weg is, de juiste weg... En hoe weet ik dat??? Omdat de resultaten er zijn... Welke resultaten??? De resultaten van steeds grotere ongehechtheid aan al wat werelds is, ook het 'ik'... de resultaten van steeds beter en beter inzien hoe de draden van het bestaan werken en in elkaar steken... En inderdaad de leidraad is het 'ik', maar niet omdat ik vasthoudt aan dat 'ik' maar juist omdat het, eens ontdaan van zijn vervalsing van door de eeuwen heen, de weg is... 'Ik' ben de weg, de waarheid en het Leven... Zonder je 'ik' kom je er nooit... En dat geldt niet alleen voor mij, maar dat geldt voor elk levend wezen... De voorwaarde is dat je integer, oprecht, waar en juist met jezelf omgaat... Liegen is erg, maar jezelf bedriegen is jezelf de verdoemenis in brengen... En vergeet niet; jij kunt niet geven aan anderen wat jezelf niet hebt of bent... Ik kan alleen liefde geven indien ikzelf liefde ben... Ik kan alleen de waarheid meedelen indien ikzelf waarheid ben... enz... |
|
10 August 2022, 22:08 | #545 | |
Actuaris
|
Citaat:
Hoe kan je je superieur opstellen als je weet dat de waarheid niet in het grootste, niet in het overdrevene, niet in de superlatief ligt maar juist in het nietige??? Maar wat soms wel moeilijk te vertalen is, is het geluksgevoel, zelfs het groeiend geluksgevoel van te weten, te voelen 'wat is'... Maar ik ben nog verre om te kunnen zeggen wat de Waarheid is... en ik denk zelfs dat ik dat nooit zal kunnen... en ik vraag mij zelf af of die zogezegde zoektocht niet eerder een afleiding dan een weg naar het Ware is... Waarom lachtte Bouddha??? Omdat hij verdomme had ingezien dat de hele wereld in hemzelf lag en dat hij enkel zichzelf moest ZIJN om het AL te evenaren... |
|
10 August 2022, 22:38 | #546 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Maar afijn, vul het maar in.. |
|
10 August 2022, 23:20 | #547 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Ik voel mij hierin niet gespleten, gedeeld, of dubbel, meervoudig, afgescheiden, of een psychologisch geval etc.. Het betreft eenvoudig 'Absentie.. er is geen 'doener. |
|
10 August 2022, 23:45 | #548 | |
Kasuaris
|
Citaat:
De doener is pas definitief weg als de je niet-doener ook kent door hem te zijn. Voorafgaand is er een periode waarin de gebrokenheid al afwezig is.
10 August 2022, 23:52 | #549 |
Actuaris
|
In de stilte
..
11 August 2022, 00:28 | #550 |
Jubilaris
|
De niet 'doener is lege entiteit.. een onafhankelijk evenwicht, eenmaal de niet 'doener is opgemerkt, wordt het voor de ogenschijnlijke 'doener makkelijker de strijd van evenwicht zoeken te verlaten, voor een 'toestand' van evenwicht Zijn. (Hem noch haar spelen niet meer mee in deze bevinding.)
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Afbeelding heeft het verkeerde formaat | Lyme | Forum; regels, vragen, idee | 13 | 15 November 2011 07:41 |