12 August 2022, 17:57 | #601 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Als jij die inzage niet hebt, dan zij dat zo. Wat Plato bedoelt met 'de schaduwen op de wand' is mij volstrekt helder. Wie het niet begrijpt wens ik veel succes.
12 August 2022, 19:41 | #602 | |
Geen lid
|
Citaat:
Als je dus nooit iets anders dan schaduwen hebt gezien van de huidige tijd loop je achter op de werkelijkheid, oftewel op krukken. Ik moet wel wijzen naar de mannen in de grot die jarenlang met de rug naar de ingang zitten en dat wat er zich daarbuiten afspeelt slechts als schaduw op de muur kennen. Welnu met jouw zicht op de schaduw heb je geen idee van het kleurrijke gebeuren dat er zich achter je rug afspeelt. De mannen in de grot zullen vol ongeloof reageren en net als jij ten stelligste blijven ontkennen dat het waar is wat ik hun over die buitensituatie vertel. |
|
12 August 2022, 19:45 | #603 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Roepen dat je de een of andere naam-geving bent, is natuurlijk niet houdbaar, en daarom eerder lachwekkend dan serieus. Zeggen dat je met Plato, Jezus, Lao Tze nog op krukken loopt, is m.i. bedoeld in de trand van 'Als je Boeddha vind, dood hem.. of dat het niet nodig is en zelfs misleidend kan zijn te leunen op de uitspraken van anderen, hoe zeer de figuren ook tot de verbeelding spreken, en uit teksten die uitgesproken zouden zijn, diep inzicht blijkt. |
|
12 August 2022, 19:56 | #604 | |
Geen lid
|
Citaat:
|
|
12 August 2022, 20:26 | #605 | |
Actuaris
|
Citaat:
In waarheid is elk hulpmiddel toegestaan overigens. Het oordeel over goed of slecht hulpmiddel is mogelijk een drempel.. ook dit forum. Dit ligt niet direct aan de organisator of de deelnemers, wel aan geloven in wat de 'enige juiste weg' is..
12 August 2022, 21:10 | #606 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Dat is het nadeel als je niet tegen de forumbaas in wenst te gaan, dan moet je ook zijn lachwekkende uitspraken gaan verdedigen. Als dat uit medelijden is , is het gênant maar wel begrijpelijk. Andere motivatie kan ik niet bedenken. Een verstandig mens die met zelfkennis bezig is, die gaat zich verdiepen in wat genoemde spirituele leermeesters gezegd hebben. Ze kunnen mij nog steeds boeien. Over Lao Tze heb ik een aantal leerzame avonden meegemaakt van een spreker met daadwerkelijke zelfkennis. Dat is wel andere koek dan dat GZO.
12 August 2022, 21:14 | #607 | |
Kasuaris
|
Citaat:
De weg verschijnt onder je voeten door de weg te gaan. Waar die weg eindigt valt niet te weten. Omdat het nu eenmaal buiten alle voorstellingen valt. Sterker : het is onnuttig om te weten waar de weg naar toe gaat. Alleen berekende mensen begeven zich in een of ander onderzoek om iets te bereiken. En zoals we weten kan 'dat' waar het om gaat niet bereikt worden.
12 August 2022, 21:19 | #608 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Veel uitspraken van Jezus begrijp je niet eens. Maar weer wel oordelen zoals gewoonlijk. Oh wacht, wat zei Jezus ook al weer over oordelen?
12 August 2022, 22:56 | #609 | |
Jubilaris
|
Citaat:
|
|
12 August 2022, 23:18 | #610 | |
Jubilaris
|
Citaat:
|
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Afbeelding heeft het verkeerde formaat | Lyme | Forum; regels, vragen, idee | 13 | 15 November 2011 07:41 |