Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 November 2013, 18:03   #611
Nadje
In memoriam

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Als er geen gekte en oordeel m.b.t. gekte in mij zit en ik niets van die buitenwereld wil en niet de behoefte heb hem te willen veranderen dan blijf ik constant lachend door die waanzinnige mensenwereld lopen.
Ik heb inderdaad soms de behoefte de buitenwereld te willen veranderen. Dat zal het zijn. Ik neem het mee. Thanks Aart.
Nadje is offline  
Oud 5 November 2013, 18:10   #612
Nadje
In memoriam

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik heb inderdaad soms de behoefte de buitenwereld te willen veranderen. Dat zal het zijn. Ik neem het mee. Thanks Aart.
Maar ja verbeter de wereld begin bij jezelf. Ik merk aan mezelf dat ik soms in dingen verstrikt raak, zoals nu. Want hoe zit het dan met zo binnen, zo buiten? Met mijn eigen onbewustheid, waarmee ik onbedoeld leed veroorzaak of veroorzaakt heb? Pfffff......dan komen er weer woorden als vergeving naar boven, ik trek de laatste dagen steeds hetzelfde kaartje dat ik zachter moet leren zijn naar mezelf en dan m.n. mbt. het verleden. Ik ben een perfectionist, stel hoge eisen aan mezelf en mijn omgeving....ja, ja...ik weet het allemaal wel.....blijkbaar is er behoefte om het helder te krijgen......ook dat is dan maar zo......sprak zij tot zichzelve, tot wie anders?
Nadje is offline  
Oud 5 November 2013, 19:54   #613
Rennie
Missionaris

Rennie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het een lastig punt. Ik heb er de halve nacht over wakker gelegen. Het is me niet helder hoe dat zit. Ik zou niet durven beweren dat de uiterlijke wereld geen afspiegeling is van de innerlijke. Ik kan mezelf niet los zien van de wereld. Ik ben er niet uit hoe het werkt. Misschien hoeft dat ook niet. Ik laat het maar even bezinken.
Ik zou het omgekeerde, wat ik overigens uit esoterische geschriften verneem en ook daarbuiten kennelijk door velen gedragen, niet durven beweren, het is mijn ervaring niet.

Voor mij is het leven zoals ook mijn droom is, onwerkelijk.
Ik kijk naar het droomscherm en beleef al slapende de hoofdfiguur en wanner die ergens aan moet ontsnappen ren ik bijna fysiek mee, te merken aan de losgewoelde dekens. Op dezelfde wijze zoals ik ook ontdek te moeten hebben geanticipeerd in de wereld.

Waarom het mij in eerste instantie ging is om jou en iedereen een hart onder de riem te steken dat het niet vreemd is dat je je kloten (c.q. kut) voelt bij het zien van zo'n ellendige wereld. En daar zou ik mbt de innerlijke afspiegeling meebouwer aan zijn ? No way.
Rennie is offline  
Oud 5 November 2013, 20:21   #614
Rennie
Missionaris

Rennie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ja verbeter de wereld begin bij jezelf. Ik merk aan mezelf dat ik soms in dingen verstrikt raak, zoals nu. Want hoe zit het dan met zo binnen, zo buiten? Met mijn eigen onbewustheid, waarmee ik onbedoeld leed veroorzaak of veroorzaakt heb? Pfffff......dan komen er weer woorden als vergeving naar boven, ik trek de laatste dagen steeds hetzelfde kaartje dat ik zachter moet leren zijn naar mezelf en dan m.n. mbt. het verleden. Ik ben een perfectionist, stel hoge eisen aan mezelf en mijn omgeving....ja, ja...ik weet het allemaal wel.....blijkbaar is er behoefte om het helder te krijgen......ook dat is dan maar zo......sprak zij tot zichzelve, tot wie anders?
Verbeter de wereld begin bij jezelf moet, zo lang je niet weet wat je bent, het egocentrische product van je bestaan zijn. Hoe kan iets waaruit de ellende ontstaan is ineens zonder intrinsieke verandering wél tot verbetering leiden ?

Er kan bij onbewustheid aan bewustwording gedaan worden waardoor de eerder gemaakte fout niet meer begaan wordt. Schuld en vergeving zijn armetierige zichzelf verheffende dooddoeners, steek liever je energie in bewustwording opdat je niet steeds in dezelfde missers verzeild raak.

Wees bovenal lief voor jezelf dan mag perfectionisme er wel als toetje bij.
Rennie is offline  
Oud 5 November 2013, 22:06   #615
Sterre
Asprirant lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Is dat niet juist wat Ghandi min of meer ook bedoelt? Op die manier veranderen egos de wereld door zelfonderzoek i.p.v. naar de ander te wijzen.
Het kan haast niet anders dan dat Ghandi dat bedoelt heeft Ulla. Hij was pacifist en wist dat de wereld genoeg bood voor ieders behoefte (en niet voor ieders hebzucht) en leefde daar ook naar.
En ook al was hij een feilbaar mens, hij liet zien wat hij graag wilde voor de wereld: (te)vrede(nheid).
Sterre is offline  
Oud 5 November 2013, 22:09   #616
Nadje
In memoriam

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Waarom het mij in eerste instantie ging is om jou en iedereen een hart onder de riem te steken dat het niet vreemd is dat je je kloten (c.q. kut) voelt bij het zien van zo'n ellendige wereld. En daar zou ik mbt de innerlijke afspiegeling meebouwer aan zijn ? No way.
Voor mij begint het al met de vraag hoe ellendig of de wereld nu werkelijk is? Als de wereld al niet werkelijk is, hoe werkelijk is dan de ellende? Vloeit in zekere zin niet alle ellende in de basis voort uit een behoefte aan (ver)oordelen en verdelen in goed en fout en vergelijking e.d.? En in deze wereld is daar nu eenmaal niet aan te ontkomen, aan de (ogenschijnlijke) tegengestelden. De wereld bestaat bij de gratie van dualiteit. We leven allemaal in onze eigen wereld. We bezien de wereld door onze eigen filters. Maar als dat geweten is, is ook geweten dat we zelf kunnen kiezen voor hoe we willen dat onze wereld eruit ziet en in welke wereld wij voor onszelf willen leven door dat (voor) te leven. In die zin bouwen we toch onze eigen wereld? En waarom wandelen we dan niet allemaal vrolijk fluitend en glimlachend door deze wereld, zoals Aart? Omdat alles, nach wie vor, gewoon doorgaat? Tot het misschien vanzelf verandert? Who knows?
Nadje is offline  
Oud 5 November 2013, 22:13   #617
Sterre
Asprirant lid

Standaard

Citaat:

........ niemand van ons stervelingen kan de hele wereld in zijn geheel redden in een keer. We kunnen compassie voelen en iets doen voor iemand in onze nabijheid. Al zou iedere sterveling één goede daad verrichten voor één iemand in nood in zijn/haar nabijheid.....
Zonder verwachtingen en steeds in het NU
Met geduld en vol vertrouwen
Stapje voor stapje, beetje bij beetje
Beginnen bij mezelf
Lief(de) voor mezelf en lief(de) voor iemand die het nodig heeft .....

Nadje en Renoir, ik wens jullie beiden toe wat jullie jezelf en de wereld toewensen.
Sterre is offline  
Oud 5 November 2013, 22:19   #618
Nadje
In memoriam

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Zonder verwachtingen en steeds in het NU
Met geduld en vol vertrouwen
Stapje voor stapje, beetje bij beetje
Beginnen bij mezelf
Lief(de) voor mezelf en lief(de) voor iemand die het nodig heeft .....

Nadje en Renoir, ik wens jullie beiden toe wat jullie jezelf en de wereld toewensen.
Ik wens jou hetzelfde.
Nadje is offline  
Oud 5 November 2013, 22:22   #619
Nadje
In memoriam

Nadje's schermafbeelding

Standaard

En voor straks lekker slapen. Ik lig er vroeg in vanavond, want zoals gezegd de halve nacht liggen malen, met dank aan Rennie.
Nadje is offline  
Oud 5 November 2013, 22:23   #620
Sterre
Asprirant lid

Standaard

Citaat:
Ik wens jou hetzelfde.
Dat maakt me blij, dankjewel Nadje!

.... een knuffel voor jou, als je hem hebben wilt natuurlijk...

En in ieder geval een hele goede nacht gewenst waardoor je goed uitgerust aan een nieuwe dag kunt beginnen :)
Sterre is offline  
Discussie gesloten

Colofon