14 August 2022, 12:54 | #661 | ||||||
Geen lid
|
Citaat:
- Ik was niet taalkundig aan het knobelen, ik zette wat puntjes op de i omdat het nogal precies luistert. Erkennen is iets totaal anders dan herkennen. - De kern van de zaak kwam onmiddellijk daarna aan bod. - Het draait hier alleen maar om waarheidvinding. - Er is geen sprake van opsluiting, je kunt hier achter de schermen gewoon je zegje doen zonder de ware zoekers daarmee lastig te vallen. Op andere fora gooien ze je er gewoon af wanneer je je niet houdt aan de forumdoelstelling. - Ik herken geen riedeltje van mij afkomstig dat waarheid alleen buiten hen om zou kunnen worden gevonden. - Je daarna gegeven visie is uit de duim gezogen, gedegen zelfonderzoek wijst uit er bestaat geen 'ik' ook geen gezuiverd ik. Je bent een zwamneus en onderzoekt niks van je aannames. Mijn advies in deze zou zijn: Contempleer een half uur op het aanbod en negeer alles wat er onmiddellijk wil reageren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wie het bij het rechte eind heeft is alleen een subjectief beleefde waarheid en van geen enkel belang. Daar gaat het hier helemaal niet over. Het valt alleen maar weer sterk op dat je aan je verhaal over Boeddha hecht om daarover zo veel uit te wijden en je gelijk te krijgen. Het is kennelijk zo dat je er weer een verhaal aan hebt opgehangen dat erg belangrijk voor je is. Genoeg om daarvoor in de verdediging te gaan (je weet wel dat wat je telkens in mijn handelen ziet maar het is van jou, het is je projectie, ik heb niks om te verdedigen). Citaat:
Waar de mensheid naar toe gaat is weer een geheel ander verhaal. Alle tekenen wijzen er op dat de mens de aarde al volledig heeft uitgeroofd en dat het vervolg daarvan het einde van de mensheid betekend. Wat valt daar nou positief over te denken. Dat staat ons gewoon te wachten omdat niemand bereid is op persoonlijke titel het tij te keren. Is dat erg, welnee de mensheid is nou niet bepaalt een zegen. De aarde red zich wel weer en er ontstaat vast wel weer ergens opnieuw leven. |
||||||
14 August 2022, 13:19 | #662 | ||
Geen lid
|
Citaat:
Citaat:
Weet je wat nou juist een puur ingegeven egodaad is? Berouw tonen, dat gaat voor ego altijd gepaard met een doel namelijk omstanders weer op je hand te krijgen. Een knieval zien doet ego goed, dan kan het weer compassie voelen. Die ontboezeming van Guido echter zie ik niet als zodanig. |
||
14 August 2022, 13:24 | #663 | |
Geen lid
|
Citaat:
Maar het autisme spectrum is erg groot, je hoeft niet alle kenmerken te bezitten. Het kan goed dat er mee bedoelt is de suggestie te wekken dat de inhoud een inferieur gehalte betreft, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Het valt voor een ongeoefend oog nog niet mee om ego aspiraties te herkennen. Je kijkt vaak tegen je eigen ego aspiraties aan en projecteert deze vervolgens op anderen. Zoiets kan dan weer niet ontstaan wanneer je vrij bent van ego. |
|
14 August 2022, 13:45 | #664 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Ik stelde slechts Guido als voorbeeld, wat jij zou kunnen navolgen. Maar nu stel je dat een knieval een daad van het ego is. Behalve dan weer bij Guido. Jaja....het heeft er natuurlijk niks mee te maken dat Guido jou nu niet langer tegenspreekt , ook als je onzin uitkraamt. Heb je al door dat je je dagelijks helemaal klem praat?
14 August 2022, 13:48 | #665 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Een exclusieve voorstelling van zaken in deze, is een vertaling van constatering, niet van 'vaststelling. Het 'eenling Zijn' is het eerste en tegelijk laatste gegeven voor ieder mens. Het 'eenling Zijn' is de vaststelling van de grot.. als de heldere schaduwen op de wand dóórzien zijn. Het 'eenling Zijn' is nog steeds een ruimtelijke bevinding, die weliswaar 'bevrijd' van de voorstellingen, maar tegelijkertijd bevestigt zich nog ergens 'in' te bevinden. De constatering van een onmeetbare ruimtelijkheid (De grot) waar een bepaling als 'locatie' niet meer toepasbaar is, omdat de schaduwen op de wand daarin niet meer een ondersteuning kunnen zijn. 'Kennis kan zich dan al gauw vertalen als zijnde.. exclusief, subjectief ingekleurd inwijding gedoe etc etc. Al duizenden jaren het spook van .. 'toeëigenen'. |
|
14 August 2022, 13:53 | #666 | |
Actuaris
|
Citaat:
Vandaar Jezus gezegde dat we ons moesten terugtrekken uit het leven en het niet-doener zijn... |
|
14 August 2022, 13:57 | #667 | |
Geen lid
|
Citaat:
Het is voor mij wel grappig om je gedachtewereld te zien. Hoe vermakelijk die gevolgtrekkingen ook zijn het gaat hier om het onderzoeken van je eigen gedachten en niet om de mijne (dus niet om die van een ander dan jou zelf). |
|
14 August 2022, 14:01 | #668 | |
Actuaris
|
Citaat:
|
|
14 August 2022, 15:12 | #669 | |
Kasuaris
|
Citaat:
- De schaduwen op de wand worden niet doorzien maar gezien. Het is de ontologische wende van schaduw-zijn naar niets-zijn. In dat 'gezien' worden de schaduwen dan ook niet tot vermeend verklaard. - In de grot is locatie nog altijd van toepassing. Het zijn immers de schaduwen welke in de ruimte (grot) verschijnen. In het directe zien, is er ook het zien dat de objecten in de ruimte verschijnen. Het is juist de grot die de schaduwen locatie geeft. - Kennis (van de leegte) hoeft niet toegeëigend , kennis wordt opgedaan en dat heeft dan weer wel een exclusiviteit. Ik heb wel die kennis, mijn vrouw heeft kennis niet. Het aan mijn vrouw gaan vertellen is zinloos. - Had je de allegorie daadwerkelijk begrepen dan had je begrepen dat het in de allegorie er om gaat om de grot in zijn geheel dient te verlaten. De grot staat voor de zintuigelijk/intellectuele wereld zoals we die dagelijks waarnemen. Beginnende onderzoekers zoals Laurens die de wereld (de grot) tot vermeend verklaren zitten nog overduidelijk in het zintuigelijk/intellectuele domein. Dan is een opmerking dat je met Plato nog op krukken loopt ronduit lachwekkend. Laurens is nog niet eens aan een rolstoel toe.....
14 August 2022, 15:16 | #670 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Lao Tze zei de leerling om te niet-doen. En Jezus zei de leerling om niet te oordelen, niet met een maat te meten. Deze 3 zaken komen in feite op hetzelfde neer. Dat is geen terugtrekking uit het leven, maar een terugtrekking uit de wereld. Vasten aan de wereld. Geen begeertes (willen) hebben aan de wereld.
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Afbeelding heeft het verkeerde formaat | Lyme | Forum; regels, vragen, idee | 13 | 15 November 2011 07:41 |