|
Jan van Delden Jan van Delden (Den Haag, 1951) was de rechterhand van de Nederlandse leraar Wolter Keers. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
16 April 2014, 10:19 | #61 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Het zou gelezen kunnen worden als dat dualiteit voor de menselijkheid een noodzakelijke functie heeft. Al moet ik bekennen dat menselijkheid mij al niets zegt. |
|
16 April 2014, 11:11 | #62 | |
Missionaris
|
Citaat:
Ik heb niet de intentie te laten zien dat het ook anders kan, ik heb de intentie om je te laten doorzien wat je werkelijk bent. En ik begrijp dat je de woorden 'wegstrepen wat niet waar is' ziet als een verstandelijk 'maniertje' om aan de werkelijkheid te ontsnappen, maar dat is er de bedoeling niet van. Het is waarheidvinding waarin alles wat niet waar is geen aandacht meer krijgt en in de vergetelheid raakt, het maakt onderdeel uit van gedegen zelfonderzoek. Onderzoeken waarom er dat denken, of die manier van denken is, is meer van hetzelfde denken, dat betekend alsmaar verder gaan in het geloof van de waarheid er van. Je geeft er betekenis mee aan gebeurtenissen die dat helemaal niet hadden en zo krijg je een stroom van onware gedachten, gevoelens en uitingen. En al wil ik het helemaal niet hebben over het praktisch nut van weten 'wat' je bent (want als krijgen de reden is tot zelfonderzoek vergeet het dan liever maar), je hebt al dat geestelijke gesakker niet meer want je hebt in dat gedegen zelfonderzoek gezien en ook mogen ondervinden dat je dat gedoe in je hoofd helemaal niet bent. Dat geeft uiteraard rust maar wel op een ander manier dan er vrede mee hebben dat je nou eenmaal zo bent of afleren ergens boos om te worden. Het belangrijkste is dat dat 'jezelf' niet langer alle energie opvreet om het in stand te houden en verder ook niet in de weg zit om onbevangen te kunnen zien en op natuurlijk wijze intelligent te kunnen zijn. Maar als dat de aanzet is om gedegen zelfonderzoek te gaan doen vergeet het dan maar. Je motief moet zijn 'ten koste van alles willen weten wat je bent', zo niet dan wordt het niks. |
|
20 April 2014, 02:34 | #63 | |
Vicaris
|
Citaat:
Dat praat je jezelf aan. En het is jou daarvoor aangepraat. En je praat het de lezers van dit forum aan. Het is klinkklare onzin! Dat rare zgn. "NU" is een eigen leven gaan lijden, of leiden. Het was ooit bedoeld als hulpmiddel om de geest te kalmeren en de zintuigen met zachte hand onder discipline te brengen. Het is een fenomeen van deze tijd dat elk middel tot doel wordt verheven en vervolgens een eigen verward bestaan gaat lijden. Hoe treurig is dit alles. Terug naar de getuige. Als er geen getuige is, wie neemt dat simpele moment van nu dan waar?! Of is er soms ook geen waarnemer.....??! Is er soms niemand die iets ziet of doet? Ben je ook ten prooi gevallen aan de "alles-is-niks-heid...?! Tja, als je zelfs niet weet wat menselijkheid is, getuige je latere post dan is het hopeloos, en dat is het denk ik ook. Hab PS Ik geloof nooit een woord van hetgeen je schrijft. Alles is gefrutseld en geknutseld. Ja, probeer daar maar eens onderscheid in te maken....... |
|
20 April 2014, 12:17 | #64 | |
Vicaris
|
Citaat:
bovenstaande vind ik mooi gezien en een overdenking waardig. met excuses(!) dat ik voor de beurt spreek. en als kleine toegift omdat het pasen is en ik geen idee heb wat het betekent: één ei is geen ei twee ei is een half ei drie ei is een paasei waarmee ik jullie allen tegelijkertijd ook een gezellige pasen wil wensen |
|
20 April 2014, 12:31 | #65 | |
Vicaris
|
Citaat:
Jij spreekt nooit voor je beurt. Btw. ik heb een zwak voor eieren........ Hab |
|
21 April 2014, 07:51 | #66 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Laatst vatte je dat mooi samen in de uitspraak 'Jan liegt de waarheid'. In de werkelijkheid spreekt Jan naar eigen vermogen de waarheid en liegt Jan omtrent de complexiteit om de waarheid te benoemen. Hier doe je dat weer door te zeggen dat er geen moment nu is. In de werkelijkheid is er dat wel waar bewustheid verschijnt en verdwijnt. In de paradox van de laatste getuige is er geen continuüm, geen herstel en geen evenwicht. Wijst dat niet evenzeer op het ontkennen van menselijkheid? De werkelijkheid als het geheel van feiten laat zien dat het zijnde een verschijnen en verdwijnen is van bewustheid. Dat zijnde is niet alleen toeschouwer of beschouwer of deelnemer of slachtoffer of wat dan ook ... Hij of zij is op de valreep van het nu 'dat zijn' wat het evenwicht herstelt of verbreekt en opnieuw gezond maakt. Je kan niet zeggen dat zijnde is bewustzijn want het is dat omwille van vele feiten niet. |
|
21 April 2014, 19:30 | #67 | |
Sterrestof
|
Citaat:
Wat ook leuk is: kwantum-meganika: twee waarnemers kunnen het nooit exact eens worden over het schijnbaar zelfde fenomeen dat waargenomen wordt. Daar gaat de wetenschap... |
|
22 April 2014, 23:48 | #68 |
Actuaris
|
|
23 April 2014, 05:17 | #69 | |
Vicaris
|
Citaat:
.........uuuuhhhhhh......nou.........dat ligt eeen beetje gecompliceerder dan dat je het hier formuleert. Ik denk overigens dat het wijs is hier geen discussie te starten over de ins and outs of quantum mechanica. Wat ik als reactie hierop wel kan zeggen, is dat er geen sprake is van twee waarnemers maar slechts een waarnemer wiens waarneming de uitkomst van het experiment beinvloedt. (Heisenbergs onzekerheidsrelatie) Maw, het feit dat er wordt waargenomen verandert de werkelijkheid. Hab |
|
23 April 2014, 05:19 | #70 | |
Vicaris
|
Citaat:
Nee je kunt dat niet zeggen! Het nu kan geobserveerd worden. Hoe zouden we anders van haar bestaan weten? Bijgevolg kan het nu niet de observator zijn. Hab |
|