7 February 2020, 11:20 | #61 | |||
Jubilaris
|
Citaat:
Het begint zelf een riedeltje te worden, dus ik ga stilaan afronden: hetgeen ik gewoon aanduid is dat 0 helemaal niet aangewezen wordt. Wat aangewezen wordt is dat 123456789 riedeltjes zijn, terwijl het aanwijzen hiervan -1, -2, -3 is, en niet 0. Zoals je zelf zo ongeveer toch zegt is dat het Gedegen zelfonderzoek eigenlijk niet aangewezen kan worden, het kan alleen maar gedaan worden. Het doen van gedegen zelfonderzoek is de riedeltjes ontmantelen, de 1, 2,3's, maar ook de -1, -2, -3's. In het gedegen zelfonderzoek kunnen deze opgeheven worden, en dat is een gedegen verwijzing naar 0. Er vraagt jou of iemand anders dan ook niet om je ervaringen met betrekking tot gedegen zelfonderzoek te delen, dat is het riedeltje dat er van gemaakt wordt om er dan weer van wal tegen te kunnen gaan (-1, -2), integendeel, daar is niemand door geboeid. Het gaat erom om te verwijzen naar de 0 en niet naar de -1 enz. (het schoppen tegen de 123456789). Het verwijzen naar de 0 kan maar door de -1 tot -9 enzovoort riedeltjes, met name afgerond zijn, onmiddellijkheid zonder voorwaarden, ander begin, te ontdoen van hun riedeltjes-rond-gezwets-en-verdedig-als-het-in-vraag-gesteld-wordt. Het zijn ook maar riedeltjes. Zo moeilijk is dat nu toch ook niet te zien? De 1, het geheel, is inderdaad ook een riedeltje, basis voor alle riedeltjes. Het is daarom maar bij wijze van spreken, bij wijze van de taal te gebruiken die één van jullie bezigt en zich daar comfortabel bij voelt. Citaat:
Citaat:
Let op, met de aanwijzing is niets verkeerd, het is prima. Waar het in riedelt is de richting, hetgeen er een riedeltje van maakt dat blind is voor zichzelf als riedeltje. En daardoor dringt het maar tot niemand door (of hebben jullie dit nog niet door?), noch tot de aanwijzer, noch tot aan wie de aanwijzing zich richt. En dat is nu net het zooitje. Het is als proberen iets aan te wijzen met een boomerang, het komt steeds terug naar die wat wijst, het wijst dus ego aan, niet 0, niet het doen van gedegen zelfonderzoek, maar het declameren van het te moeten doen. Als de 0 eens aangewezen zou worden, dat zou pas ander begin zijn.
7 February 2020, 12:19 | #62 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Het is het hele spel. Zie het als twee groepen mensen, met wapens (het ego) in handen. In dit geval, hier op het forum, begint het schieten op het moment dat iemand tegengesproken wordt. Het is continue ego tegen ego. Of beter gezegd, ego tegen zichzelf. Een fantastische kans om bij jezelf(bij mezelf) te kijken. Het voordeel is dat Het woord 'gedegen zelfonderzoek' een mantra geworden is, en men gebruikt dat deels uit overtuiging, maar ook om mee te spotten. Om sufferds te triggeren. Zo triggeren de sufferds die zichzelf afgerond noemen, ook hun eigen ego, en mogelijk kijken ze stiekem weleens naar. Iedereen leert wat ( ?),.. Het is dus een georganiseerde bende, en het kader is gzoz. Er zijn er maar twee opties? Mee doen of tegen vechten? Zoek het grijze gebied! |
|
7 February 2020, 15:06 | #63 | |||||
Jubilaris
|
Citaat:
Citaat:
Wanneer je echt serieus overweegt gedegen zelfonderzoek te gaan doen, dan overweeg je toch echt ook wel serieus hoe te voorkomen dat je in zo'n doodlopend straatje terecht komt dat je dan gaat houden voor de Duitse autobaan? De echt serieuze overweging gedegen zelfonderzoek te doen houdt in echt tot op het bot en gedegen de mechanismen van ego te willen blijven zien en er niet blind voor te worden, want was dat nu juist niet het "gedegen" van het onderzoek, toch? Hoe kan je hier blind voor worden? Door elke aanwijzing in een bepaalde richting om te buigen als een subjectieve beleving van weerstand tegen het gedegen zelfonderzoek, als ego dat zich bezig houdt met een "inspirerend" verhaal. Citaat:
Citaat:
Ik zie niemand die wil heersen over een ander, ik zie alleen dat er voldaan wordt aan een dwingende behoefte van ego en dat die behoefte, het afronden, nu net het verder onderzoek er naar buiten schot zet. Geef mij dan maar er een heel leven mee bezig te blijven (geen troost nodig, enkel ego is uit op troost), eerder dan jezelf te parkeren in de doodlopende afgeronde st(r)aat van dwingende behoefte van ego: bekwaamheid. Citaat:
Hoe kan je dit voorkomen? Door niet toe te geven aan die dwingende behoefte, door nooit gedegen zelfonderzoek te parkeren (afronden), maar het gedegen zelfonderzoek juist open te houden, het DOEN van gedegen zelfonderzoek waarin de doener wegvalt, maar niet het doen. Dit is dus helemaal geen achterdocht/argwaan tegen het doen van gedegen zelfonderzoek, enkel een gezonde achterdocht/argwaan voor dat het willen afronden ervan de dwingend-behoeftige-slang is die zo in zijn eigen staart bijt. De "afronding" zit dan niet in het ergens niet meer bezig mee te blijven, enkel ego's houden zich ergens mee bezig. De afronding zit hem dan in een natuurlijke waakzaamheid over de grillen van ego, en de achterdeurtjes die het blijft vinden. Het DOEN van gedegen onderzoek zonder doener. Een waakzaamheid die zich toont als ego belang weer opkomt (wat het steevast blijft doen, kijk maar om je heen, al is dat heel eenvoudig vast te stellen bij de ander, maar niet zo eenvoudig bij jezelf) en de kans niet meer krijgt om zich te laten verhullen als bekwaamheid, maar het gewoon weer wordt gezien , aangewezen en in het beste geval ook ontkracht. Maar dat... heeft toch wel tijd nodig, zoals Fer aangaf en daar is niets mis mee, dit is niet in tegenstelling tot het tijdloze/ruimteloze DOEN zonder doener, alleen lijkt het maar zo. Zullen we afronden?
7 February 2020, 15:37 | #64 | |||||
Jubilaris
|
Hoi Mihaela, ja, dat is het, zelfs dit hier, jouw reactie en weer mijn reactie. En natuurlijk hebben we er dan ook allemaal aan deel.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niemand ontspringt de dans, en iedereen danst vooral met zichzelf, zo ook ik hier, maar het is maar door te dansen dat je zicht kan krijgen op je eigen dans en de valkuilen van dit zicht krijgen erop. Daarom: fijn dat je ook mee danst!
7 February 2020, 17:02 | #65 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Het is toch overduidelijk! Wat triggert het bij jou? Wat beweegt mij om dit gesprek te voeren? Wat betreft mij op mijn gemak stellen. Dorje, het is overduidelijk dat jij nog steeds onderhevig bent aan de mechanismen. Trouwens, wie is daar niet aan onderhevig? Ik ben er niet vrij van! Het is de menselijke reis. Ik denk dat alleen met de laatste adem uitblazen, het ego volledig vrij is.. Dorje, kan jij iets benoemen wat nu bj jou 'lichter/transparanter' is dan tijdens ons laatst gesprek? |
|
7 February 2020, 17:48 | #66 | |
Jubilaris
|
Het voelt gewoon niet zo oprecht aan. En vooral er zit geen evolutie in. Het blijft steeds hetzelfde liedje en ja dat beweegt mij dan om nog maar eens in de dans te springen en te zien waar we nu weer uitkomen.
Citaat:
Geen idee, ik weet niets meer van een laatste gesprek. Maar ik denk ook niet dat er iets lichter of transparanter is. Bij jou wel?
7 February 2020, 20:21 | #67 | ||||||||
Geen lid
|
Citaat:
Wat ik hier vanaf het begin al probeer duidelijk te maken en de reden waarom ik dit forum heb opgestart is dat er een laag bovenop ligt waarvan je al vanaf je geboorte overtuigd bent geraakt dat te zijn. Het is een gedurende je bestaan langzaamaan opgeblazen ballonnetje dat nauwelijks iets voorstelt en zo broos dat het bij de geringste beroering uit elkaar knalt en dat daarom met hand en tand verdedigd moet worden. Dat is wat ego's overal in de wereld met elkaar vol overgave doen namelijk, ballonnetje in stand houden en beschermen. Dus je bent er al maar moet nog datgene ont'dekken wat je niet bent. Vandaar gedegen zelfonderzoek, te weten neti neti oftewel 'niet dit/niet dat' oftewel elimineren wat je denkt te zijn of zelfs maar denkt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Troost is een gewone menselijke behoefte en heeft weinig met ego uit te staan. Bovendien is ego absoluut niet te verfoeien, het is een prachtig fenomeen waarvoor ik bewondering heb, het is bijvoorbeeld zeer bedreven in het omzeilen van klippen. Het moet (voor iedereen) eigenlijk alleen maar worden doorzien. Citaat:
Ego wil in dat geval tegemoet gekomen worden, erkend worden, voordat het met je verder wil maar ik buig niet voor ego. De crux is, nogmaals maar weer, dat gedegen zelfonderzoek je tegemoet komt in je wantrouwen/achterdocht/argwaan want het lost op. Dus doe het. Citaat:
Citaat:
'Ceci n'est pas un pipe' het is een plaatje van een pijp en niet een betekenis vanuit je perceptie. |
||||||||
7 February 2020, 21:00 | #68 | |
Jubilaris
|
(...)
Daar gaat het dus niet om...
Riedeltjes ontmantelen is een moeiteloze bijzaak. Jij maakt daar een serieuze taak van. Dat komt omdat uit al jouw quotes tot nu toe, jij er blijk van geeft je bezig te houden met een gedegen mentaal onderzoek. Prima, maar het heeft niks van doen met Gedegen zelfonderzoek. Je zit opgesloten in je kundigheid alles te pareren met mentale argumentaties,(Riedeltjes) i.p.v. direct subjectieve constatering, wat korte metten maakt met elk riedeltje. Niet om te kwetsen of belachelijk te maken noch om aan positie te winnen... Maar puur om de eenvoud van het Gedegen zelfonderzoek te tonen. Citaat:
|
|
7 February 2020, 22:11 | #69 | ||||||||||
Jubilaris
|
Citaat:
Waar het op doelt is dat het niet gaat om een plaats te bereiken, maar om uit de plaats te geraken, uit tijd/ruimte zoals jouw forum broer het zou noemen en dat het ontdekken hiervan (het zien wat je bent) niet Rome bereiken is, maar dat het zien is wat je bent, dus niet zien wat je geworden bent. Hoe kan je worden wat je bent? Dat slaat nergens op. Je moet dus nergens naar toe, maar je moet je ontdoen van ergens/ego te zijn. En dat is wel degelijk een heus werkje, een werkje dat ik zeg niet stopt met het zien wat je bent. Wat jij bent, ben ik ook al, en Mihaela ook, dat kan je toch niet ontkennen? Dat je daarom ziet wat je bent, is daarom nog niet aan de orde, daar is werk voor nodig, gedegen, zoals ik het woord begrijp als slaande op voorkomen dat ego met de pluim gaat lopen en zich zo dus lekker op zijn plaats houdt. Citaat:
Citaat:
Het probleem is dat je mij liever blijft zien als een beginnende zoeker, dit houdt jezelf op één of andere manier uit de wind (voor jezelf toch). Je doet maar, maar het is gewoon een vorm van zelfverdediging, en waarom is dat zo broodnodig? Wat wordt er hier met hand en tand beschermd en verdedigd? Zie je? Dat is toch nergens voor nodig als je werkelijk weet wat je bent? Of als het zich dan toch voordoet, waarom het gewoon niet zien zoals het is, aanwijzen en ontkrachten? Dat ondermijnt toch je gezag niet? Integendeel, als dit stopt is het geen enkel gezag waardig. Is dat nou het afronden van gedegen zelfonderzoek. Als dat zo is, dan maak ik er super gedegen zelfonderzoek van, eentje waarin dit voorkomen wordt. Vandaar dat het deel is van het gedegen zelfonderzoek en geen verwerping ervan. Laurens, ik weet wat ik ben, en ik heb hier een weg van verdomd hard werken aan vooraf gehad, maar het werken valt weg in het zien, niet het "gedegen" zelfonderzoek, dat valt best nooit weg, en jij toont "mij" juist waarom dat het best echt niet doet. Daarom laat al die strijd/verdediging toch gewoon varen, en kijk gewoon samen met ons naar ego dat nog steeds de kop durft opsteken, zo moeilijk is dat nu toch echt ook weer niet? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ok, we zijn diep genoeg geraakt. Ik vond het weer maar eens leerrijk, ja Miha, voor mezelf. Ik weet hoe verder. Het ga je goed, Laurens en al de rest. No hard feelings!
7 February 2020, 22:57 | #70 | |||
Kasuaris
|
Citaat:
Is er bij jou wel evolutie wat betreft je houding tegenover dat wat je 'triggert/ beweegt'? Het is niet voor het eerst dat je er tegen aan schopt, of wel? Iedereen herhaalt zich, jij ook. Wat is volgens jou wel veranderd bij jou? Citaat:
Hoe zie jij het bij jezelf 'onderhevig aan zijn', en wat is dan het verschil tussen dat en het ego? Citaat:
Ik meen wat minder snel in de ego-valkuilen te trappen. Mijn reactie is steeds minder fel, ik reageer steeds minder impulsief. Alsof ik de tijd neem om eerst 'te beleven', en dan pas reageer. In wezen is er nog steeds niets veranderd, maar het is sprake van uitdiepen/ steeds dichter bij raken.. Het is wel opletten, want als het ego minder macht heeft, komt toch weer iets nieuw daar in plaats van. |
|||