|
Waar gaat het hier verder ook nog over? Wat is er hier zoal aan de orde. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
3 March 2012, 15:02 | #61 |
Vicaris
|
Om terug te gaan op angst...
Wat me de laatste dagen veel bezig houd is het begrip overgave. Overgave aan 'het leven', dat beter weet dan ik wat ik nodig heb en de juiste dingen op mijn pad brengt. Die ik enkel hoef te volgen. En te vertrouwen op dat leven en mezelf. Liefhebben, vertrouwen, overgave. En tegelijkertijd heb ik het gevoel gebroken te worden. Alsof iets of iemand mijn spirit wil breken. Mijn ik, mijn zijn. Maar het is vooral mijn angst en mijn ego. Zo klein als ik me voel, zo groot wil ik zijn/doen. De wereld verbeteren, mensen gelukkiger laten zijn. Maar wat ik doe is vasthouden. Vasthouden aan het oude, aan de angst, aan het kleine. Aan controle. Bang voor overgave zet ik mezelf gevangen. Bang voor overgave ga ik vechten. Bang mezelf te verliezen, zet ik mezelf op slot. Ik kan niets meer verliezen dus, want ik ben het al kwijt. Op twee bijzondere momenten mocht ik een kaart trekken. Dit was Maria. De eerste keer intrigeerde het me al, de tweede keer nog meer. Deze keer kreeg ik het advies om Maria op een blaadje te schrijven en met dit papiertje tussen mijn handen te mediteren. Ik voelde het zeer direct bij mijn hart binnen komen. Ik voel me uitgenodigd dicht bij mijn innerlijke zijn te komen en om me over te geven hieraan. En dat maakt heel wat in me wakker dus. Ik kreeg ook het advies naar het Mariapark in Meersel-Dreef (België) te gaan. Dit staat voor vanmiddag op de planning. Ik ben benieuwd.. |
3 March 2012, 19:09 | #62 |
Asprirant lid
|
Ha... Hoogstraten! Ben je een grensbewoonster?
|
3 March 2012, 20:02 | #63 |
Asprirant lid
|
Ramana Maharshi heeft interessante dingen gezegd over 'overgave'.
Je moet dat maar lezen als je dat wil. Ik herinner me een eerder ironische opmerking van hem: "De mensen zijn best bereid om God te danken voor de goede dingen die hen overkomen, maar ze vergeten God evenzeer te danken voor de slechte dingen die hen overkomen!" Misschien heb je hier iets aan. |
3 March 2012, 20:17 | #64 |
Vicaris
|
Dank je.
En ja, ik woon nabij de grens, aan de Nederlandse kant. |
4 March 2012, 11:49 | #65 | |
Vicaris
|
Dit stukje even naar dit topic:
Citaat:
Zuiverheid, wijsheid, deemoed, geloof, toewijding, gehoorzaamheid, armoede geduld, barmhartigheid en compassie. Welke van deze hoort/horen nu bij overgave? Overgave aan dat wat het leven je te bieden heeft? Mijn antwoord op dit moment is toewijding, maar ik vraag me af of dat antwoord juist en compleet is. Ik kan nog niet evenveel met al deze tien deugden. Degene die nu het meest voor mij leven, zijn ook degene waar ik gisteren in dat park veel mee bezig was met dit gebedssnoer in mijn handen. Dat vind ik nu achteraf gezien wel grappig, omdat ik toen geheel de betekenis van dat snoer nog niet wist. |
|
4 March 2012, 12:32 | #66 | |
Vicaris
|
Citaat:
Ik zie de 10 deugden eerder het gevolg zijn van "overgave aan het leven" en dan dus alle 10 en niet zozeer een paar. |
|
4 March 2012, 13:03 | #67 |
Vicaris
|
|