Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 February 2012, 14:13   #191
Ogenblik-sem
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Kunnen jullie mij uitleggen wat dat is: zelfgevoel of ik-gevoel?
Het zelfgevoel is MIJN doenerschap.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2012, 14:21   #192
Ulla
Jubilaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Dat kan idd (het is mogelijk)

Maar het gaat niet om interpretatie, het gaat om feiten.
Feiten die bloot komen te liggen wanneer het terdege onderzocht is.
Het is geen, zoals geregeld beweerd wordt, slechts 'n woordspelletje.

Het is wel bekend dat wanneer het niet terdege onderzocht werd en/?f begrepen, dat dit 'n zeer heikel punt blijft.

Logisch.
Dat de aarde rond is, was dat ooit ook.
Ook feiten zijn relatief te interpreteren.
Dat de aarde rond is is ook maar een bedachte interpratie.
De vorm van de aarde blijft qua woord rond, maar je kunt deze vorm ook vierkant noemen. Dat is wat ik bedoel, je kunt zeggen, niemand schaatst, omdat je ziet dat Bewustzijn werkt door de mens. Je kunt ook zeggen, iemand schaatst en kunt daarom nog zien dat Bewustzijn werkt door de mens.

Hoe je iets ook noemt, rond of vierkant, iemand of niemand, het is en blijft interpretatie van wat er is en niet verandert. Jij hangt je op aan het niemand gebeuren, een ander hangt zich op aan het iemand gebeuren.

Het waargenomene bestaat bij de gratie van de waarnemer. Is er geen waarnemer, kan ook geen iemand of niemand waargenomen worden. En zelf dat het niet uit maakt wordt niet meer waar genomen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2012, 14:48   #193
Paul
Asprirant lid

Paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat komt, wat mij betreft, al meer in de richting.

Maar toch is de vraag dan: wie/wat is die iemand dan wanneer je tegelijkertijd zegt: 'Een doener in de handen van God of Bewustzijn?'
? ?
Paul is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2012, 14:53   #194
Vagebond
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Nee, dat klopt niet.
Tenminste niet als je niet uit bent op mierenneukerij over het woordje 'schaatsen.'
Je mag er wat mij betreft ook een ander woordje voor in de plaats zetten hoor Obenblik-sem, mij maakt een woordje hier of daar niet zo uit, dus geen sprake van miereneukerij.....

Waarom klopt volgens jou mijn uitspraak niet Ogenblik-sem?
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2012, 15:12   #195
Ogenblik-sem
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ook feiten zijn relatief te interpreteren.
Dat de aarde rond is is ook maar een bedachte interpratie.
De vorm van de aarde blijft qua woord rond, maar je kunt deze vorm ook vierkant noemen. Dat is wat ik bedoel, je kunt zeggen, niemand schaatst, omdat je ziet dat Bewustzijn werkt door de mens. Je kunt ook zeggen, iemand schaatst en kunt daarom nog zien dat Bewustzijn werkt door de mens.

Hoe je iets ook noemt, rond of vierkant, iemand of niemand, het is en blijft interpretatie van wat er is en niet verandert. Jij hangt je op aan het niemand gebeuren, een ander hangt zich op aan het iemand gebeuren.
Dat is 't levens groot verschil in be-leven.
Het gaat immers om de lasten en het lijden van (de) iemand.
Wanneer gezien wordt dat er niemand is dan zijn er geen lasten en geen lijden aan iemand.
Lasten en lijden kunnen zich enkel maar aan iemand voordoen.
Pijn is weer 'n andere kwestie.

Citaat:
Het waargenomene bestaat bij de gratie van de waarnemer. Is er geen waarnemer, kan ook geen iemand of niemand waargenomen worden. En zelf dat het niet uit maakt wordt niet meer waar genomen.
Ook hier is de vraag: wie/wat neemt er waar?

Ik las daaromtrent een treffende uitspraak van Caine:

"mijn ogen zien helemaal niets......, toch heb ik geen enkele moeite met lezen of pijltjes gooien in een dartbord."
Oud 12 February 2012, 15:12   #196
Vagebond
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Bekijk bericht
Natuurlijk is er sprake van iemand die schaatst. De vraag is alleen of deze schaatser (doener) het doenerschap opeist. Een doener in de handen van God of Bewustzijn, wordt namelijk één met de handeling, je zou zo bezien dus kunnen zeggen, de schaatser wordt het schaatsen. Hij blijft een schaatser zo lang hij blijft vasthouden aan de illusie zelf de regie over zijn leven te hebben, ergo er zelf voor gekozen te hebben om te gaan schaatsen.
Nou ik weet toch zeker dat ik met de kou van de afgelopen dagen er zelf voor gekozen heb bij de potkachel te blijven zitten en het schaatsen en de schaatsters enkel en alleen op het heerlijke beeldscherm van mijn tv voorbij heb zien schuiven. Daar kwam wat mij betreft verder geen God of het één of ander ander mystiek wezen, tenzij ik het zelf was , bij te pas.
Oud 12 February 2012, 15:13   #197
Ogenblik-sem
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Bekijk bericht
? ?
wie is dan de doener?
Oud 12 February 2012, 15:32   #198
Frederiki
Asprirant lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Kunnen jullie mij uitleggen wat dat is: zelfgevoel of ik-gevoel?
Wat een vraag!
Zelfgevoel? Heel simpel: dat ik het ben die dit allemaal beleef.
Twijfel jij aan je zelf misschien?
Wat denk je dat je bent? Een koe of een os?
Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 12 February 2012, 15:47   #199
Vagebond
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Wanneer gezien wordt dat er niemand is dan zijn er geen lasten en geen lijden aan iemand.
Goh en een stukje terug zei je nog dat mijn uitspraak niet klopte. Hoe zit dat nu Ogenblik-sem....want ik ben de weg inmiddels kwijt geraakt mbt wat nu wel of niet klopt volgens jou?

Oh wacht even, ik zie al waar het schuurt, je hebt het over wanneer gezien wordt....

Er is dus iemand die ziet dat er niemand is en dat veroorzaakt dan dat er geen lijden en lasten meer zijn, jaja.

Nu volgens mij is het zo dat er dan alleen nog maar door iemand gezien is dat er niemand is. Er is dan dus nog wel degelijk een iemand, maar nu een iemand die zegt:" ik heb gezien dat er niemand is en daarom is last en het lijden een illusie.

En hoe nu verder Ogenblik-sem want volgens mij is dat 'wanneer gezien wordt'.....ect' alleen nog maar iets ergens halverwege of zoiets? Of zie/ervaar jij dat anders.....?

Citaat:
Pijn is weer 'n andere kwestie.
Waarom is pijn een andere kwestie? Ik zie het onderscheid tussen het e.e.a. niet.
Oud 12 February 2012, 16:06   #200
diane
Asprirant lid

diane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
Diana....
Je quote laat 100% duidelijk...... jouw dubbele moraal zien.
De moedeloosheid spat er van af.
Er is niet 'iets' wat alles begrijpt en ziet'.....dat is een verwachting en een wens uit....onmacht.

Sterker nog het is totaal overbodig alles te zien' of te begrijpen, dat begrijpen en zien' word graag gewaardeerd, omdat het een waarborg is voor het bestendigen van geloof in een continuiteit van de zogenaamde innerlijke identiteit. ( Het onbezoedelde Zelf.)

Het gaat om ''GEWAARZIJN'', en dat ''GEWAARZIJN'' heeft niets met zien' noch begrijpen'......dat is allemaal opsmuk.

P.S lees je eigen quotes maar eens na, dan zul je zien dat het mutje vol staat met een dubbele moraal. (vermoedens, verwachtingen en wensen.)

love you to .

O ja.....mijn ogen zien helemaal niets......, toch heb ik geen enkele moeite met lezen of pijltjes gooien in een dartbord.
Vanuit het absolute standpunt heb je gelijk.
Maar "we" leven nog, zijn nog niet dood.
Vanuit het relatieve standpunt is alles óók een manifestatie van Gewaarzijn.
Het is Gewaarzijn wat dénkt dat-het-iemand is, geïdentificeerd dus met het geest/lichaamsysteem. Via gewaarwordingen, waarnemingen, denken en voelen etc. is het werkzaam in en als een "persoon, een "ik".

Zelfs als je aan het darten bent of iets anders waarbij je je ogen moet gebruiken is het never nooit "jij" degene die ziet en/of doet... Maar dat dénk je natuurlijk wel.

Overigens heeft moraal een andere betekenis. Zoek maar op.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon