|
Overige religie Gnosis, geschriften |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
30 November 2010, 14:34 | #1 | |
Missionaris
|
Spirituele carierre.
Spirituele carriere: huichelarij der betweters
Citaat:
Omdat je leven en wederwaardigheden, in jouw ogen, zo geweldig zijn wil je anderen overtuigen hetzelfde te doen. Maar niet iedereen is behept met kindmechanismen en angsten zodat het gevolg kan zijn dat er nodeloos gewroet gaat worden in randverschijnselen die je niet blijkt te bezitten en die er allesbehalve toe doen. Het effect ervan kan zijn dat je meer vervuld gaat raken van je complexiteit. Dat heeft als plezierige bijkomstigheid dat het je wegvoert van je leegte, want je leegte onder ogen komen is je werkelijke angst. Dus priegel je maar al te graag in de marge. Ik ben, zoals al eens gezegd, ook met een aantal vrienden op pad gegaan, een is er inmiddels miljonair omdat hij geobsedeerd is geraakt bij het zien van een van de verlokkingen die een zoeker op z'n pad kan tegenkomen, een ander is verstart in de overtuiging dat zoiets fenomenaals toch niet voor hem is weggelegd en prijst degenen die middels bekendheid zo'n staat kunnen voorwenden. De derde heeft alles achter zich gelaten en is een ongecompliceerd leven begonnen in het buitenland, en ik ben een karakter met lichaam waarin het leven zich in z'n onbestemdheid aan zichzelf voordoet. Het enige wat ik kan meegeven is dat je helemaal niets bent van al hetgeen wat je denkt. Dat betekend dat ideeën omtrent jezelf gedoemd zijn te verdwijnen, hetgeen ze uiteindelijk allemaal toch doen nadat ze *tig keer zijn veranderd. Het zou aan mij kunnen zijn dat ik alles wat je omtrent jezelf te berde brengt in twijfel ga trekken. Het euvel is alleen dat je als zijnde een idee in feite van je eigen waan moet worden afgebracht waarin je een rotsvast geloof hebt ontwikkeld. Je laat je niets afnemen want het resultaat van een verminderd idee omtrent jezelf is een beangstigende leegheid. In tegenstelling tot Bert ben ik van mening dat het niet kan bestaan om elkaar in vriendelijkheid te strippen. Het ontdoen van een vermeend zelf is bepaald geen zachtzinnig proces en kan niet gelijktijdig plaatsvinden door het voeden van een gehechtheid ermee. Spreekwoordelijk is het te vergelijken met die zachte heelmeesters en het maken van stinkende wonden. Het is flink in- en doorhakken om niet halverwege met een forse aangerichte schade opgezadeld te zitten, hetgeen met name juist dan kan gebeuren wanneer zo'n proces in een soort van blind vertrouwen is aangegaan. Het proces is een 'zelf' ontdekken, letterlijk een ontdoen van bedekking door dat zelf, een ander kan dat niet voor je doen. Een ander kan je prikkelen tot het aangaan van dat proces, je continu blijven herinneren aan het feit dat je alleen maar bewustzijn bent en niet al die lagen waarmee je bent bedekt. Meestal gaat het ego al voor je afwegen wat ie er beter van wordt, of er iets te halen valt bij Jan of Tolle en ja die welbespraaktheid of die helderheid die wil je wel, dan kun je de strijd aangaan op een forum met degenen die zeggen het beter te weten. Het verhoogd je aanzien. Dus Bert citeert verkeerd wanneer hij aanhaalt 'dat de Heer onze Redder in Zijn dagen korte metten maakt met soortgelijke lieden door hen de mantel uit te vegen ten overstaan van velen die zich op hun beurt beschaamd en klein voelden in het allesvernietigende licht van de Waarheid'. De Heer zal je de mantel uitvegen wanneer je het kleine wetende zelf verkiest boven het licht van de Waarheid en anderen daarmee op een dwaalspoor brengt en wanneer je dienaar bent van Waarheid kan er geen sprake zijn van een 'eigen' oog. Waarheid kent geen eigen, noch splinters noch balken. Het vergaat je inderdaad slecht wanneer je je nek uitsteekt omwille van Waarheid, omdat Waarheid niet populair is, getuige de geringe deelname aan dit forum, we sussen elkaar liever in slaap op een forum dan dienaar zijn van Waarheid. Maar zolang je jezelf ziet als subject ben je nog helemaal niet in staat om in verkondigers van Waarheid 'geen subjecten' te zien. Een belangrijke graadmeter. |
|
1 December 2010, 14:41 | #2 |
Asprirant lid
|
Het gilde der 'internet-guru's; de in digitale anonimiteit zich suf tikkende waarheidverkondigers zijn de hedendaagse betweters. Dit gilde is van alle tijden.
Het praat elkaar soms na, dan weer tegen, en iedereen slaat zich op de borst het te weten. Al dat gekakel dient de onmacht. Leden van het gilde hebben elkaar ook nodig, want als ze niet over 'de waarheid' kunnen vertellen is hun bestaan leeg en betekenisloos. |
1 December 2010, 20:41 | #3 | |
Actuaris
|
Citaat:
Ik vind dat jij wel aangenaam over 'de waarheid' kan vertellen, Jan. Moet je vaker doen ... |
|
1 December 2010, 22:00 | #4 |
Asprirant lid
|
|
1 December 2010, 23:10 | #5 | |
Missionaris
|
Citaat:
Uit hoe je dit bijvoorbeeld schrijft Jan is af te leiden in hoeverre je in je woord vertegenwoordigd bent door datgene waarin doorschemert hoe geraakt je bent. Er is meer te zien dan dat je geen hoge pet op hebt van internetgoeroes. Je laat zien je bevinding met behulp van een plastisch voorstellingsvermogen voor anderen in te vullen en dat je in beslag wordt genomen door een vooroordeel gekenmerkt door frustratie waardoor je ook de boodschap, die zonder persoonsaanzien alleen maar dienstig is, mist. De wereld is vol tegenstrijdigheden en het is waar dat (te) velen doende zijn met waarschuwen niet in valkuilen te trappen, het naar eigen inzicht verklaren van de essentie, het tonen van belemmerende factoren, het promoten van onbekommerdheid, geluk of pure levensvreugde (alsof afwezigheid van een duaal aspect iets met essentie te maken zou hebben). De moeilijkheid en het frustrerende is inderdaad om uit dit alles de rode draad te destilleren, die niet zozeer langs het bekritiseren van het gangbare loopt alswel zoiets als het doorschouwen op Waarheid. |
|
2 December 2010, 02:48 | #6 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
'Het bekritiseren van het gangbare' is denk ik o.a aanleiding geweest dat je vandaag van een andere site bent verwijderd, waar je onder de schuilnaam 'Gargamel' een 'vinger in de pap' dacht te hebben. Zo gaat dat. Ten aanzien van mij ventileer je hier een aantal aannames die ik laat voor wat ze zijn. Je opent je psychologische trucendoos waarmee je vervolgens al knedend en maserend hetgeen geschreven is, al manipulerend naar je hand zet. Als het inderdaad zo voor jou is, en ik gebruik je eigen woorden, dat het moeilijk en frustrerend is om uit dit alles de rode draad te destileren, dan zou het denkbaar zijn dat je tóch eerst zélf die moeilijkheid en frustratie achter laat. Het destilatieproces heeft tijd nodig, ik gun je die van harte. Zo ik je ook de rijping die er op volgt toewens! |
|
2 December 2010, 10:46 | #7 | |
Missionaris
|
Citaat:
|
|
5 December 2010, 01:55 | #8 | |
Asprirant lid
|
Citaat:
Renoir, als ik je goed begrijp in je laatste zin is je onderzoek nog niet ten einde gebracht. Mooi, dat is het hier ook niet helemaal. |
|
5 December 2010, 11:18 | #9 |
Missionaris
|
Nou er is wat voor verbetering vatbaar, maar het is niet zo dat wanneer het doorzien is er nog allemaal jantjes opgeruimd moeten worden. Met het doorzien wordt ook alles dat nog dwars ligt probleemloos doorzien. Wanneer het daarentegen nog triggerd als iets dat 'mij' parten speelt, is het dat niet.
|
25 December 2010, 22:45 | #10 | |||||
Missionaris
|
Citaat van Anja **********
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Spirituele verlichting | diane | Niet verlicht | 147 | 15 October 2017 15:36 |
Ego en Het Spirituele Pad (10/7/09) | Renoir | Overige religie | 10 | 25 June 2010 03:31 |