|
Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
17 April 2021, 13:38 | #1 | |||||
Jubilaris
|
Twee vormen van 'zoeken' *
Forumlid Rob schreef vandaag over twee vormen van 'zoeken'.
Citaat:
De twee vormen volgens Rob zijn: 1) wat je in essentie bent 2) de voortdurende (persoonlijke) ontwikkeling als onderdeel van dat wat altijd in verandering (ontwikkeling) is. Zoeken naar de 1ste vorm kan afgerond worden, zoeken naar de 2de vorm nooit? Als dit juist is zou dat heel wat discussies ophelderen op dit forum. Want zoals we ook vandaag hieronder weer zien in de discussie tussen Laurens en Dorje, is er nog sprake van een doorpakken op de afronding volgens Dorje. Citaat:
17 April 2021, 15:21 | #2 | |
Geen lid
|
Citaat:
De vraag is waarom je bezig bent/blijft gedane uitspraken te vergelijken. De twee onderzoeken waar je het over hebt is het onderzoek naar 'wie' je bent en het onderzoek naar 'wat' je bent. Als zijnde een vat vol tegenstellingen kun je blijven zoeken naar wie je bent. Het onderzoek naar 'wat' je bent houdt op wanneer het gevonden is en je 'weet' wat je bent. Dorje meent dat op deze laatste toch nog een afronding mogelijk is. |
|
17 April 2021, 16:43 | #3 | |
Vicaris
|
Citaat:
|
|
17 April 2021, 17:22 | #4 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Daar is dat GZO nou juist voor. Raden naar wat 'zijn' is op een forum helpt niemand verder. Ook 'existentie' helpt je geen meter verder. Dan gebruik je een ander woord.
17 April 2021, 17:32 | #5 | |
Actuaris
|
Citaat:
Ik vind dit heel bijzonder Nowee. Het lijkt net of we van 2 verschillende planeten afkomstig zijn. De vraag 'wie of wat we in essentie zijn' heb ik niet bedacht. Het is DE vraag die onze broeders en zusters al eeuwen voor ons zich gesteld hebben en waar alle grote religies en filosofieën uit Oost en West over gaan. Het is heel basaal het begin van de zoektocht voor een zoeker die zich afvraagt: ik word geboren en ik ga dood, ... is dat dan alles? En dan komt vrijwel automatisch (of na enig onderzoek) de vraag boven: ben ik deze verschijning die voortdurend verandert en opkomt en weer verdwijnt ... of ben ik / is er nog iets anders? |
|
17 April 2021, 18:08 | #6 | |
Vicaris
|
Citaat:
|
|
17 April 2021, 20:35 | #7 | |
Vicaris
|
Citaat:
|
|
17 April 2021, 20:40 | #8 | |
Jubilaris
|
Citaat:
|
|
17 April 2021, 23:56 | #9 | |
Vicaris
|
Citaat:
18 April 2021, 05:01 | #10 | |
Vicaris
|
Citaat:
De vraag die je stelt "wat is de essentie van wat je bent" is een eindeloze loop waaruit je niet tot een klaar en duidelijk antwoord komt. Je vraagt van twee delen een verklaring te geven van het één door het ander en omgekeerd. Je wil essentie verklaren met het zijn en vervolgens het zijn als een apart iets aan de kant zetten. De oorsprong van onze taal is in een Indo-Germaanse omgeving tot bloei gekomen. De oorsprong van het woord (de stof van een gedachte) lichaam is "lig en chaam" wat zoveel betekent als "lijf van het zijn", vlees van het zijn. Van oorsprong zagen de mensen zichzelf als een eenheid van zijn onder twee aspecten, namelijk als een stof van vlees en als een stof van geest, van denken, van bewustzijn. In oorsprong wisten de mensen dat er niets anders was dan deze eenheid van zijn en de verklaring die zij zochten was een afdoende verklaring vinden voor de natuur van het zijn. Het dualisme tussen essentie en existentie is pas enkele honderden jaren oud en is door Descartes als een laatste redmiddel aan de man gebracht om de religie met de opgang van de natuurwetenschappen te verbinden door een radicale scheiding tussen denken en ervaring in te voeren. De strijd tussen monisme en dualisme is nog niet gestreden aangezien nog steeds de vraag wordt gesteld wat nu juist de essentie is van wat ik ben. Het zien van twee vormen van zoeken is zich ingraven in de strijd om het eigen denken en voorstellen te behouden. Het gedegen zelfonderzoek zoals het hier aangeprezen wordt is een zelfbedrog, een gedachte experiment van het eigen gelijk. De vraag tenslotte waar het zelfonderzoek zich van bedient is de vraag naar een afdoende verklaring voor de natuur zoals deze is. Wat is natuur, daarover ging het van in het begin. Essentie en existentie als verklaringen zijn uitvindingen om een welbepaalde agenda uit te voeren. Zelf onderzoeken is uitgaan van de natuur, van de eenheid die natuur is. |
|
|
|
Soortgelijke discussies | ||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
Thomas evangelie: de twee één maken | Anna | Advaita | 51 | 11 February 2021 00:51 |
Niet-twee | Bassie | Advaita | 10 | 2 February 2021 21:42 |
A-Dvaita: geen twee | Sam | Advaita | 2 | 12 January 2021 23:35 |