|
Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie | Weergave |
9 November 2024, 10:08 | #1 | ||||||
Jubilaris
|
Interessante verenigbaarheid
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niettemin blijft het allemaal maar geleuter en wordt er ondertussen niks gedaan.
9 November 2024, 11:20 | #2 | |
Jubilaris
|
Citaat:
In deze staat valt de illusie van een afzonderlijk, controlerend "ik" weg. Het idee dat er een persoonlijk "ik" is dat alles probeert te beheersen, zorgt voor weerstand tegen het leven en creëert lijden. Zodra dit wegvalt, blijft er een staat over die in harmonie is met de natuurlijke flow van het bestaan. In die natuurlijke staat wordt elk moment volledig geaccepteerd zoals het is, zonder de wens om het anders te maken of ertegen te vechten. Lijden ontstaat namelijk door het verzet tegen wat is, door onze gehechtheid aan verlangens en angsten, door het willen controleren van onze omstandigheden en gevoelens. Wanneer die impulsen losgelaten worden, blijft er een diepe vrede over, omdat er geen strijd meer is tussen de werkelijkheid en onze ideeën daarover. Mystici beschrijven deze staat als een gevoel van vervulling dat van binnenuit komt, onafhankelijk van omstandigheden. Het is een staat van helderheid, vrijheid, en stilte waarin lijden eenvoudigweg niet kan bestaan, omdat er geen gehechtheid, geen verzet en geen angst voor verlies is.
9 November 2024, 11:29 | #3 | |||
Jubilaris
|
Citaat:
De natuurlijke staat is niet het gegeven van waaruit het ander volgt (dat de ik illusie wegvalt). Zoals vaker gezegd Balsekar heeft Nisargadatta vertaald want die was de Engelse taal niet machtig en kraaide sindsdien de woorden van Nisargadatta na waar hij (kennelijk) helemaal niks van heeft begrepen. Dat er velen zijn, zoals Balsekar, die het oorspronkelijke gedachtengoed onbegrepen nakraaien, wil helemaal niet zeggen dat het dan ook waarheid bevat. Neo advaitisten redeneren vanaf het vernomen resultaat dat het 'ik' niet bestaat over deze ongekende hoedanigheid alsof ze getuigen van een intrinsiek weten maar gewoon psychologische aspecten vertolken. Citaat:
Citaat:
10 November 2024, 10:25 | #4 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Zo is het volstrekt onjuist dat realisaties persoonlijk zijn en dit is niet de eerste keer dat ik dit tegenspreek. Herhaaldelijk wordt dat gesteld en zo'n AI verklaring is natuurlijk koren op de molen van een Wannabee gerealiseerde wanneer de eigen realisatie niet overeenkomt met een andere. Realisatie kenmerkt zich juist door afwezigheid van de persoon. Het realisatie 'beleven' beweegt zich op het terrein van zowel het persoonlijke als het veranderlijke en juist dat ben je niet.
10 November 2024, 10:36 | #5 | |
Jubilaris
|
Citaat:
10 November 2024, 10:41 | #6 | |||||
Jubilaris
|
Ik zou graag een link hebben naar deze specifieke quote, want ik vind het een waardevolle bijdrage, maar die mogelijkheid is er niet. De bron vermelding gaat niet alleen naar deze quote maar naar een gehele bladzijde van dit draadje. Dus knip en plak ik het naar hier.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat: