Zelfkennisforum

Zelfkennisforum (http://www.waarheidvinding.nl/index.php)
-   Gedichten en Poëzie (http://www.waarheidvinding.nl/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Luisteren is meer dan horen (http://www.waarheidvinding.nl/showthread.php?t=2852)

Ulla 3 mei 2016 20:10

Luisteren is meer dan horen

Luisteren is tijd durven verliezen
De ander laten uitpraten
Geen oplossingen geven
maar stapvoets met de ander op weg te gaan.
Niet jouw tempo opdringen,
maar het zijnde volgen.
Niet jouw antwoord geven,
maar hem 't zijne laten vinden.
In het luisteren ervaart de ander,
dat je van hem houdt. (ik zou zeggen, dat Liefde IS)
Wie durft te luisteren voelt niet meer de dwang
om de ander te verlichten,
maar begint in te zien (hier stond geloven)
dat het luisteren zelf al het licht is.

Deze kwam ik vandaag voorbij en sprak mij meteen aan.
Een verademing en zo mooi om te lezen.

( Ik kon de bron niet achterhalen, hij staat op meerdere sites zonder auteur.
De naam Eric Zijnen werd genoemd, maar men was zich er niet zeker van. )

Mihaela 3 mei 2016 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ulla (Bericht 105480)
De ander laten uitpraten
Geen oplossingen geven
maar het zijnde volgen.

En je hebt niet door dat jij met deze tekst
'iemand' een hint wilt geven? Ben je echt zo na?ef?

Mihaela 3 mei 2016 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ulla (Bericht 105480)
De ander laten uitpraten
Geen oplossingen geven
maar het zijnde volgen.

Dit is zo een zoetsappig tekstje. Het heeft niets mee te maken met een bewust mens.
Betuttelend, alsof je naar iemand luistert die hulpeloos is, daardoor ongelijkwaardig.
Is dit een hulpverlenerslijn?

Tijd verliezen? Wat is dat voor een onzin?
Tempo volgen van de ander? Als een blinde begeleider bedoel je?

Ulla 3 mei 2016 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela (Bericht 105481)
En je hebt niet door dat jij met deze tekst
'iamand' een hint wilt geven? Ben je echt zo na?ef?

Ik zou zelfs erg dom zijn, als ik niet doorhad dat het zo overkomt.

Een van de eerste dingen die ik las, nadat ik na een lekker dagje zwembad en tuin middag op mijn laptop was beland. Een synchrone gebeurtenis, een antwoord passend op ons gehikhak.

Geen reden om het te laten, alleen omdat het zo zal worden opgevat. Voor mij is dit een antwoord, de oplossing in plaats van moeizame conversaties die wij hier soms voeren. En gelijktijdig nam ik mij voor, hier nog meer op te gaan letten in mijn dagelijks leven. We doen het beiden hoor.

Ulla 3 mei 2016 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela (Bericht 105482)
Dit is zo een zoetsappig tekstje. Het heeft niets mee te maken met een bewust mens.
Betuttelend, alsof je naar iemand luistert die hulpeloos is, daardoor ongelijkwaardig.
Is dit een hulpverlenerslijn?

Tijd verliezen? Wat is dat voor een onzin?
Tempo volgen van de ander? Als een blinde begeleider bedoel je?

Het gaat over luisteren. In dit topic kun je gedichten delen die je aanspreken.

Mihaela 3 mei 2016 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ulla (Bericht 105483)
Ik zou zelfs erg dom zijn, als ik niet doorhad dat het zo overkomt.

Een van de eerste dingen die ik las, nadat ik na een lekker dagje zwembad en tuin middag op mijn laptop was beland. Een synchrone gebeurtenis, een antwoord passend op ons gehikhak.

Geen reden om het te laten, alleen omdat het zo zal worden opgevat. Voor mji is dit een antwoord, de oplossing in plaats van moeizame conversaties die wij hier soms voeren. En gelijktijdig nam ik mij voor, hier nog meer op te gaan letten in mijn dagelijks leven. We doen het beiden hoor.

Het is niet een kwestie van niet luisteren Ulla. Het is simpelweg andere keuzes maken.
Ik begrijp altijd wat je zegt, wat je bedoelt, wat jij je wenst, en wat jij hoopt.
Ik ga daar bewust geen gehoor aan geven, omdat dit allemaal bij jou op ego- niveau speelt, en daar heb ik geen zin meer in.
Ik ga dus niet beschaafd en lieflijk doen, of geduldig en belangstellend opstellen.

Het was geen synchroniciteit, je bent blijkbaar aangesloten op een paar socialmedia gelegenheden zoals:Facebook, en zweverige fora' s.
Het had net zo goed een ander tekst kunnen zijn. Ze lijken allemaal op elkaar, en ze zouden allemaal bruikbaar zijn geweest.
In zo een situatie van Ego-gestoei zijn alle zweverige teksten treffend. Als de eerste tekst het thema compassie had gehad, of vrede, had jij dat ook treffend gevonden.

Ik ontken niet dat ik aan mee doe, zeker doe ik dat. Volop.

Ulla 3 mei 2016 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela (Bericht 105487)
Het is niet een kwestie van niet luisteren Ulla. Het is simpelweg andere keuzes maken.
Ik begrijp altijd wat je zegt, wat je bedoelt, wat jij je wenst, en wat jij hoopt.
Ik ga daar bewust geen gehoor aan geven, omdat dit allemaal bij jou op ego- niveau speelt, en daar heb ik geen zin meer in.
Ik ga dus niet beschaafd en lieflijk doen, of geduldig en belangstellend opstellen.

Het was geen synchroniciteit, je bent blijkbaar aangesloten op een paar socialmedia gelegenheden zoals:Facebook, en zweverige fora' s.
Het had net zo goed een ander tekst kunnen zijn. Ze lijken allemaal op elkaar, en ze zouden allemaal bruikbaar zijn geweest.
In zo een situatie van Ego-gestoei zijn alle zweverige teksten treffend. Als de eerste tekst het thema compassie had gehad, of vrede, had jij dat ook treffend gevonden.

Ik ontken niet dat ik aan mee doe, zeker doe ik dat. Volop.

...

Maria 4 mei 2016 00:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela (Bericht 105487)

Je verwacht het niet he

Ulla 4 mei 2016 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maria (Bericht 105491)
Nee, dat is wel duidelijk. Ik vind je tekst hardvochtig, liefdeloos en vooringenomen. Ik betwijfel of je weet wat Ulla zegt, bedoelt, wenst en hoopt. Er is hier op dit forum kennelijk geen ontkomen aan jouw mening. Jammer, het zou fijn zijn als je ook eens even stil was.

Echt luisteren heeft overigens niets te maken met zoetzappig en lieftallig. Dat is nu juist het misverstand. Het gedicht is geplaatst door een site die gaat over de Gordon methode. Ik ben altijd blij verrast als ik die tegen kom, ik heb daar ooit een opleiding binnen mijn beroepsopleiding in gedaan. Het boek ben ik al jaren kwijt. Ik heb daar toen zoveel aan gehad. In begin lijkt het een wat overdreven methode, maar op een gegeven moment krijg je door waar het echt om gaat en wordt het een natuurlijk proces. Het is gewoon een verademing. gesprekken te voeren waarin geluisterd wordt. Dan stroomt de energie echt en ook dat kunnen felle discussies zijn. Maar echt mooi. Echte openheid en confrontaties (met je spiegels) die wat brengen....en zeker geen egostrijd.

Maria 4 mei 2016 01:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ulla (Bericht 105493)
Echt luisteren heeft overigens niets te maken met zoetzappig en lieftallig. Dat is nu juist het misverstand. Het gedicht is geplaatst door een site die gaat over de Gordon methode. Ik ben altijd blij verrast als ik die tegen kom, ik heb daar ooit een opleiding binnen mijn beroepsopleiding in gedaan. Het boek ben ik al jaren kwijt. Ik heb daar toen zoveel aan gehad. In begin lijkt het een wat overdreven methode, maar op een gegeven moment krijg je door waar het echt om gaat en wordt het een natuurlijk proces. Het is gewoon een verademing. gesprekken te voeren waarin geluisterd wordt. Dan stroomt de energie echt en ook dat kunnen felle discussies zijn. Maar echt mooi. Echte openheid en confrontaties (met je spiegels) die wat brengen....en zeker geen egostrijd.

I know. Zo kan het ook inderdaad.

Ik had overigens net mijn tekst aangepast, maar ik ben gesnapt want je had me al gequote. Oei oei oei.

Ulla 4 mei 2016 01:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maria (Bericht 105497)
I know. Zo kan het ook inderdaad.

Ik had overigens net mijn tekst aangepast, maar ik ben gesnapt want je had me al gequote. Oei oei oei.

Ja, ik zie het nu. Het geeft niet toch? Ik neem geen enkel blad meer voor mijn mond. (tenminste als ik het zinnig vind om wat te zeggen) Ik ben blij dat ik het een of ander heb overleefd. Ik begrijp er niets van soms, maar Liefde overwint echt alles. Als je niet blijft hangen in je ego leed. Als ik iets weet is het dat wel. En dat is alles andere dan zoetzappig. Dit gedoe daarentegen is maar gepruts. Maar blijkbaar gaat alles door, zelfs het gepruts.

Looro 4 mei 2016 07:26

Citaat:

...op een gegeven moment krijg je door waar het echt om gaat en wordt het een natuurlijk proces...

GlAd !! Een fijne dag Ulla

Ulla 4 mei 2016 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Looro (Bericht 105504)
GlAd !! Een fijne dag Ulla

Djw Looro FlOwErS Iedereen een fijne dag. Zonnetje! DaNcE

Mihaela 4 mei 2016 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maria (Bericht 105491)
Je verwacht het niet he

Wat bedoel jij daarmee meid?

Mihaela 4 mei 2016 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ulla (Bericht 105499)
Als je niet blijft hangen in je ego leed. .

Je doet niet anders dan dat Ulla.
Je stelt je voor heel even open, en vervolgens schiet je weer in je verdediging, en zoekt steun vanuit je behoefte aan bevestiging.
Vervolgens egotje Maria komt ook met een venijnige- noot tussen. De tekst heeft ze verwijderd, maar haar energie kleeft nog aan het draadje.. En het is echt geen liefdevolle energie. Geraffineerd hoe ze jou haar vuilewerk laat doen.
Jullie zijn lachwekkend met jullie praatjes over luisteren en liefde.

Voel en luister Ulla, stop met elkaar steunen in jullie blindheid.

Maria 4 mei 2016 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela (Bericht 105507)
Wat bedoel jij daarmee meid?

Dat was ironisch bedoeld. Nav je laatste zin: "Ik ga dus niet beschaafd en lieflijk doen, of geduldig en belangstellend opstellen."

Mihaela 4 mei 2016 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maria (Bericht 105510)
Dat was ironisch bedoeld. Nav je laatste zin: "Ik ga dus niet beschaafd en lieflijk doen, of geduldig en belangstellend opstellen."

Het voelt voor mij beter, transparanter, als men directer is. Onder een beschaafde laag, kan soms irritatie en boosheid schuilen. Ik kan dat niet hendelen.

Mihaela 4 mei 2016 10:16

Ik ben op oorlogspad.

Wat ik opmerkte bij Maria en Ulla, en wat ik de laatste paar dagen noemde, sta ik nog steeds achter de inhoud. De ladind waarmee ik dat bracht, was totaal niet in verhouding/ proportie.

Maria 4 mei 2016 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela (Bericht 105512)
Ik ben op oorlogspad.

Wat ik opmerkte bij Maria en Ulla, en wat ik de laatste paar dagen noemde, sta ik nog steeds achter de inhoud. De ladind waarmee ik dat bracht, was totaal niet in verhouding/ proportie.

OK.

Ulla 4 mei 2016 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela (Bericht 105511)
Het voelt voor mij beter, transparanter, als men directer is. Onder een beschaafde laag, kan soms irritatie en boosheid schuilen. Ik kan dat niet hendelen.

Hierin kan ik je volgen. Ik ben echter niet op oorlogspad, ik ben ook niet beschaafd, ik gedraag me wel soms zo. Als ik boos of ge?rriteerd ben laat ik dat blijken maar ik ben dat alles niet.

Met ego leed bedoelde ik een situatie in mijn leven..ik heb zelden geleden in mijn leven voor mijn gevoel, ondanks een bijzonder turbulent leven, maar dit was gewoon niet te handelen.

Ik handel dus ook niets, ik voel zeker wel en ik laat het over me heen komen. Zo lost leed steeds meer op, en ik sta er verbaasd over want in begin wilde ik alleen maar dood. Niets voor mij. Juist of ook die issues (karaktereigenschappen) waar jij bij mij steeds op hamert, hebben ervoor gezorgd dat ik nergens in ben blijven hangen. Iedereen had het begrepen maar ik zou het ego?stisch vinden, als de zorg voor mens en dier in mijn omgeving eraan ten onder was gegaan. Dan was er nog veel meer leed geweest, want iedereen had het zo al bijzonder moeilijk. Ik vind het voldoende mijn neigingen te kennen en zolang ze niemand hinderen, hoef ik daar niet zo veel mee.

Elke dag verbaas ik mij tegenwoordig, hoe dankbaar ik kan zijn, voor het zonnetje, mijn dieren, enz. Naast het verdriet, wat er ook nog is. Soms huil ik met een oog en lach met het andere en knuffel al diegenen die mij dierbaar zijn... ik ben tegenwoordig erg dankbaar dat ik dit (ook mentaal) heb overleefd. daarom ervaar ik dat wat wij hier in dit en voorgaande draadje doen nog maar als gepruts.

Een storm in een glas water. Voor mij dan, voor jou mag het anders voelen. Hier heb ik respect voor, maar het betreft mij niet. Het is echt jouw ding.

Ulla 4 mei 2016 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela (Bericht 105509)
JGeraffineerd hoe ze jou haar vuilewerk laat doen.
Jullie zijn lachwekkend met jullie praatjes over luisteren en liefde.

Voel en luister Ulla, stop met elkaar steunen in jullie blindheid.

Als je een issue hebt met mij, los je dat met mij op of niet. Als je een issue hebt met Maria, los je dat maar met haar op. Of niet.

habbuthabnot 4 mei 2016 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ulla (Bericht 105516)
Als je een issue hebt met mij, los je dat met mij op of niet. Als je een issue hebt met Maria, los je dat maar met haar op. Of niet.

@Michaila
....en als je helemaal geen issues hebt kun je altijd nog bij mij terecht..!

Dan kunnen we met iets serieus beginnen!

Mihaela 4 mei 2016 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot (Bericht 105526)
@Michaila
....en als je helemaal geen issues hebt kun je altijd nog bij mij terecht..!

Dan kunnen we met iets serieus beginnen!

Dat impliceert dat jij geen issues meer hebt..

habbuthabnot 4 mei 2016 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela (Bericht 105532)
Dat impliceert dat jij geen issues meer hebt..

Ohhhh zucht, nee dommie, ik heb er juist heel veel, daarom kun je als je zonder zit, bij mij terecht!

Krijg je gratis en voor niks een hele zak vol nieuwe....!!

Mars 5 mei 2016 00:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot (Bericht 105535)
Ohhhh zucht, nee dommie, ik heb er juist heel veel, daarom kun je als je zonder zit, bij mij terecht!

Krijg je gratis en voor niks een hele zak vol nieuwe....!!

En waarom kunnen we pas met nieuwe issues aan iets serieus beginnen ?

habbuthabnot 5 mei 2016 00:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mars (Bericht 105537)

...omdat het ditmaal SERIEUZE issues zijn natuurlijk....!!

habbuthabnot 5 mei 2016 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mars (Bericht 105537)

...en ze krijgt er een zak tissues bij.......voor tegen het huilen!!

Mars 5 mei 2016 00:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot (Bericht 105540)
...omdat het ditmaal SERIEUZE issues zijn natuurlijk....!!

Nou, gaarne ??n serieus issue alstublieft.

habbuthabnot 5 mei 2016 00:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mars (Bericht 105542)

Komt voor de bakker.

habbuthabnot 5 mei 2016 00:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mars (Bericht 105542)

Even wat anders...
Zeg, waar zijn jouw 'stripes' eigenlijk?

Mars 5 mei 2016 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot (Bericht 105544)
Even wat anders...
Zeg, waar zijn jouw 'stripes' eigenlijk?

Heb ze niet verdiend.
Niet verder gekomen dan tlv-schutter.

habbuthabnot 5 mei 2016 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mars (Bericht 105563)
Heb ze niet verdiend.
Niet verder gekomen dan tlv-schutter.

Ah, duidelijk.

Mihaela 5 mei 2016 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot (Bericht 105544)
Even wat anders...

Niets dervan. Even bij de les blijven.
Noem een serieus issue, misschien blijkt dat ik ook zo een heb ergens op zolder opgeborgen..

habbuthabnot 5 mei 2016 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela (Bericht 105568)
Niets dervan. Even bij de les blijven.
Noem een serieus issue, misschien blijkt dat ik ook zo een heb ergens op zolder opgeborgen..

Ga dan eerst even kijken op de zolder van je bewustzijn........

Issues blijven issues, ook al liggen ze op zolder.

Of in de kelder, je weet maar nooit!

Mihaela 5 mei 2016 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot (Bericht 105540)
...omdat het ditmaal serieuze issues zijn natuurlijk....!!

.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot (Bericht 105569)
issues blijven issues

.

katerie 6 januari 2018 02:36

Citaat:

Echt luisteren heeft overigens niets te maken met zoetzappig en lieftallig. Dat is nu juist het misverstand. Het gedicht is geplaatst door een site die gaat over de Gordon methode. Ik ben altijd blij verrast als ik die tegen kom, ik heb daar ooit een opleiding binnen mijn beroepsopleiding in gedaan. Het boek ben ik al jaren kwijt. Ik heb daar toen zoveel aan gehad.

Ik had je gedicht al in mei vorig jaar opgeslagen in een tekstbestand op mijn computer (met de link naar dit topic erbij). Ik herkende er meteen Gordon in.
Zojuist las ik dit artikel over depressieve jongeren (link) waarin wordt gewezen naar de verantwoordelijke die we hebben om allemaal samen naar elkaar te luisteren.
Ik stuurde het per email door naar mijn zoon met het door jou geplaatste gedicht erbij.
Mijn zoon weet dat ik officieel Gordon trainer ben geweest en heeft zelf een zoontje van 2,5 jaar inmiddels.
Mijn zoon zelf was één jaar oud toen ik op het spoor van Gordon kwam.
Zo mooi en ontroerend om horen en zien voor mij dat hij zonder te weten de Gordon methode doorgeeft. Dat betekend dat ik het goed heb overgebracht.
Hij leest nu zelf af en toe in luisteren naar kinderen van Gordon en herkent glimlachend hoe ik heel zijn leven met hem gecommuniceerd heb ik alle situaties.
GlAd

Citaat:

In begin lijkt het een wat overdreven methode, maar op een gegeven moment krijg je door waar het echt om gaat en wordt het een natuurlijk proces. Het is gewoon een verademing. gesprekken te voeren waarin geluisterd wordt. Dan stroomt de energie echt en ook dat kunnen felle discussies zijn. Maar echt mooi. Echte openheid en confrontaties (met je spiegels) die wat brengen....en zeker geen egostrijd.

Klopt helemaal.
Heeft enkele jaren geduurd eer ik de methode onder de knie kreeg. Ik had dan ook niemand, maar dan ook niemand in mijn omgeving als voorbeeld die echt kon luisteren. De eerste mens die ik ontmoette die dat wel kon was een psychiater waar ik noodgedwongen naartoe ging omdat ik begon te hyperventileren als gevolg van zware stress en op scheiden stond van de moeder van mijn zoon.
Ik begreep op dat moment niet wat er gebeurde, achteraf begreep ik dat deze psychiater niets anders deed dan echt luisteren, waardoor ik opgelucht buitenging. Tijdens een kort voorafgaand telefonisch gesprek vooraf vroeg hij met alles mee te brengen wat hem iets kon leren over mij. Ik bracht een 30-tal zware filosofische boeken mee én Gordon's 'Luisteren naar kinderen' dat ik toen net gekocht had. Na de empatisch luisteren sessie met hem zei hij me al die zware boeken weg te leggen en me slechts bezig te houden met Gordon's boek daar ik een zoontje van één jaar had.
Zelf voor het eerst ondervonden wat echt luisteren kan betekenen voor iemand heb ik me op Gordon's lectuur gegooid, alle boeken gekocht, verslonden, en uiteindelijk twee keer een volledige week training erover gaan volgen in Nederland bij http://www.gordontraining.nl

Inmiddels heb ik er drie jaar intense studie opzitten van Byron Katie's werk en heb ik aangenaam verrast deze uit haar boeken bijgehouden:
Citaat:

Een experiment in echt luisteren

Breng een dag door met alleen maar naar anderen luisteren. Laat hun woorden naar binnen stromen zonder je eigen gedachten eraan toe te voegen. Je kunt onderzoeken of het klopt dat mensen tijdens het praten stap voor stap dichter in de buurt komen van wat ze eigenlijk bedoelen en dat je ze het best helpt door alleen maar te luisteren. Laat tot je doordringen wat ze zeggen zonder je af te vragen wat ze eigenlijk willen zeggen. Vertrouw erop dat je het zult begrijpen als ze klaar zijn met praten. Als je, hardop of in je hoofd, een zin voor ze wilt afmaken, houd jezelf dan tegen.

Je zult versteld staan van de pareltjes die uit de mond van anderen komen als je ze de kans geeft hun gedachten volledig uit te spreken zonder ze te onderbreken. Soms krijg je een volkomen nieuwe persoon te zien (zeker als het toevallig gaat om iemand met wie je getrouwd bent). Misschien kom je tot de conclusie dat je toen je dacht dat je die ander echt kende alleen maar je gedachten over wie hij of zij was hebt bevestigd. Sommige simpele misverstanden lossen vanzelf op. Zo vertelde een vriend van mij dat zijn collega altijd zo geïrriteerd tegen hem deed. Op een dag liet mijn vriend hem uitspreken zonder hem te onderbreken of te helpen en die collega was zo opgelucht dat hij mijn vriend, zonder een spoor van irritatie, vertelde hoe graag hij met hem werkte.

Jouw beeld van de ander wordt beperkt door wat je denkt te weten. Als je gewoon luistert zal die persoon niet bij je vooroordeel passen. Het opwindende is dat je meestal iemand leert kennen die veel wijzer en vriendelijker is dan je had verwacht. Misschien smelten ook de ideeën over wie jíj bent wel weg. Je wordt een echte luisteraar, een open en oprecht geïnteresseerde persoon. Misschien word jij ook wel wijzer en vriendelijker dan je dacht. Het is niet moeilijk om geïnteresseerd te zijn als mensen je blijven verrassen en je laten zien dat ze meer te bieden hebben dan jij had verwacht.

Als je luistert in de ware zin van het woord voel je je in het begin misschien gedesoriënteerd. De identiteit die je met zoveel moeite probeert hoog te houden valt in duigen. Je zult niet meer die persoon zijn die tijdens een gesprek haar mentale archief doorzocht in afwachting van een kans om de ander te interrumperen en indruk te maken. Die persoon blijkt niet meer te zijn geweest dan een last, een obstakel dat een ware ontmoeting in de weg stond. Als je werkelijk luistert ontmoet je iemand van wie je niet wist dat je het was, iemand van wie je niet wist dat je hem kende.

Uittreksel van: Byron Katie. 'Ik heb je liefde nodig, is dat waar?'. iBooks.
HeArTs

Ulla 11 januari 2018 02:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door katerie (Bericht 115093)
Ik had je gedicht al in mei vorig jaar opgeslagen in een tekstbestand op mijn computer (met de link naar dit topic erbij). Ik herkende er meteen Gordon in.
Zojuist las ik dit artikel over depressieve jongeren (link) waarin wordt gewezen naar de verantwoordelijke die we hebben om allemaal samen naar elkaar te luisteren.
Ik stuurde het per email door naar mijn zoon met het door jou geplaatste gedicht erbij.
Mijn zoon weet dat ik officieel Gordon trainer ben geweest en heeft zelf een zoontje van 2,5 jaar inmiddels.
Mijn zoon zelf was één jaar oud toen ik op het spoor van Gordon kwam.
Zo mooi en ontroerend om horen en zien voor mij dat hij zonder te weten de Gordon methode doorgeeft. Dat betekend dat ik het goed heb overgebracht.
Hij leest nu zelf af en toe in luisteren naar kinderen van Gordon en herkent glimlachend hoe ik heel zijn leven met hem gecommuniceerd heb ik alle situaties.
GlAd

Klopt helemaal.
Heeft enkele jaren geduurd eer ik de methode onder de knie kreeg. Ik had dan ook niemand, maar dan ook niemand in mijn omgeving als voorbeeld die echt kon luisteren. De eerste mens die ik ontmoette die dat wel kon was een psychiater waar ik noodgedwongen naartoe ging omdat ik begon te hyperventileren als gevolg van zware stress en op scheiden stond van de moeder van mijn zoon.
Ik begreep op dat moment niet wat er gebeurde, achteraf begreep ik dat deze psychiater niets anders deed dan echt luisteren, waardoor ik opgelucht buitenging. Tijdens een kort voorafgaand telefonisch gesprek vooraf vroeg hij met alles mee te brengen wat hem iets kon leren over mij. Ik bracht een 30-tal zware filosofische boeken mee én Gordon's 'Luisteren naar kinderen' dat ik toen net gekocht had. Na de empatisch luisteren sessie met hem zei hij me al die zware boeken weg te leggen en me slechts bezig te houden met Gordon's boek daar ik een zoontje van één jaar had.
Zelf voor het eerst ondervonden wat echt luisteren kan betekenen voor iemand heb ik me op Gordon's lectuur gegooid, alle boeken gekocht, verslonden, en uiteindelijk twee keer een volledige week training erover gaan volgen in Nederland bij http://www.gordontraining.nl

Inmiddels heb ik er drie jaar intense studie opzitten van Byron Katie's werk en heb ik aangenaam verrast deze uit haar boeken bijgehouden:

HeArTs

oh hey je hebt toch wat te melden. Even lezen dan. Altijd fijn een wat diepgaander gesprek te voeren.

Ulla 8 februari 2018 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door katerie (Bericht 115093)
Ik had je gedicht al in mei vorig jaar opgeslagen in een tekstbestand op mijn computer (met de link naar dit topic erbij). Ik herkende er meteen Gordon in.HeArTs

Lees dit net weer. Over welk gedicht heb je het hier? En ik zie dat ik niet heb gereageerd, dacht van wel. Dus sorry. Dat ga ik nog doen.

katerie 8 februari 2018 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ulla (Bericht 116145)
Lees dit net weer. Over welk gedicht heb je het hier?

Over dat in bericht #1 van dit topic.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ulla (Bericht 116145)
En ik zie dat ik niet heb gereageerd, dacht van wel. Dus sorry. Dat ga ik nog doen.

Geen erg hoor. Het is hier weer zo druk op het forum dat zelfs ik vergeet links en rechts te antwoorden. Het is niet meer bij te houden.

Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:21.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.