Zelfkennisforum

Zelfkennisforum (https://www.waarheidvinding.nl/index.php)
-   Wat is zelfkennis (https://www.waarheidvinding.nl/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Psychiatrie (https://www.waarheidvinding.nl/showthread.php?t=2541)

Esradha 20 maart 2015 07:20

Psychiatrie

Hoe groot kan de waan van de dag worden op het moment dat manie en psychose om de hoek komen kijken? Gisteren van dichtbij meegemaakt, ik weet er voor mezelf even niet goed raad mee, wat is het dat zo buiten zinnen raakt? Biochemisch gezien zijn de hersenen verstoord en kunnen heel rare dingen ontstaan. Het maakt waarheid ineens heel dubieus (zij heeft het nog nooit zo helder gezien als nu) en het wie, je persoonlijkheid, zo weinig zeggend, gedrag kan compleet omslaan als je hersenen een loopje met je nemen.

Maar die biochemie is ook niet het volledige antwoord, dan waren wij slechts een speelbal van onze hersenen. Vanuit het kader van dit forum, het zelfonderzoek, het wie en wat, hoe kijken jullie tegen dit soort psychiatrische verschijnselen aan?

Natan 20 maart 2015 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esradha (Bericht 92222)
hoe kijken jullie tegen dit soort psychiatrische verschijnselen aan?

Geestelijk?

Esradha 20 maart 2015 08:21

Vanuit het kader waarin we hier op het forum met elkaar praten.

Natan 20 maart 2015 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esradha (Bericht 92224)

Geest en brein zijn een en toch weer niet.
Je bent ook niet je pc, ook al kan ie behoorlijke kuren hebben, waaraan je misschien zelfs debet hebt of jezelfs aan stoort.

marie 20 maart 2015 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esradha (Bericht 92224)

Er wordt hier voortdurend gezegd dat we alles moeten loslaten en sommigen zeggen zelfs dat we in het ravijn moeten springen...
Maar kan het zijn dat datgene wat je absoluut niet wou zien en wat je wou verborgen houden, vooral voor jezelf, in je gezicht ontploftte?

Waren het je hersenen die een loopje namen met jou of ben jij het die de hele tijd een loopje neemt met je hersenen?

Wat ik zeg zijn veronderstellingen; ik ken jou niet en het is aan jou om te weten of het wel of niet kant of wal raakt..., ik zal de laatste zijn om je op iets vast te pinnen...

Rob 22 maart 2015 06:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esradha (Bericht 92222)
Hoe groot kan de waan van de dag worden op het moment dat manie en psychose om de hoek komen kijken? Gisteren van dichtbij meegemaakt, ik weet er voor mezelf even niet goed raad mee, wat is het dat zo buiten zinnen raakt? Biochemisch gezien zijn de hersenen verstoord en kunnen heel rare dingen ontstaan. Het maakt waarheid ineens heel dubieus (zij heeft het nog nooit zo helder gezien als nu) en het wie, je persoonlijkheid, zo weinig zeggend, gedrag kan compleet omslaan als je hersenen een loopje met je nemen.

Maar die biochemie is ook niet het volledige antwoord, dan waren wij slechts een speelbal van onze hersenen. Vanuit het kader van dit forum, het zelfonderzoek, het wie en wat, hoe kijken jullie tegen dit soort psychiatrische verschijnselen aan?

Het is me niet duidelijk wat nu precies je vraag is.

Vanuit het kader van dit forum is er niets over te zeggen. En vanuit de psychiatrie (als vak) wel het eea ander, maar geen definitieve antwoorden. Men probeert al tientallen jaren om psychische aandoeningen te verklaren en van daar uit een behandeling aan te bieden. Soms met succes maar meestal om het lijden te verzachten.

Het bijzondere is dat wanen en hallucinaties ook op te roepen zijn, b.v. door het gebruik van bepaalde stoffen maar ook daar is niet zo heel veel te zeggen over het precieze effect omdat dat van persoon tot persoon blijkt te verschillen.

Esradha 22 maart 2015 08:25

Mijn vraag was, wat is het dat zo buiten zinnen raakt. Ik vond het zo onwerkelijk om haar zo te zien en kon het niet vatten in het kader van wie en wat we zijn. Maar eigenlijk weet ik het ook wel en laat het vooral de veranderlijkheid van de wie zien, die zich ineens op zo'n andere manier uit. En is onze waargenomen waarheid heel relatief, wat voor mij bizar is, is voor haar nog nooit zo helder geweest.

Op neurologisch gebied kunnen zoveel bizarre dingen ontstaan dat tegelijkertijd de vraag rijst, wat zijn we dan dat niet be?nvloedt wordt door de werking van onze hersenen?

Natan 22 maart 2015 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esradha (Bericht 92240)

Op neurologisch gebied kunnen zoveel bizarre dingen ontstaan dat tegelijkertijd de vraag rijst, wat zijn we dan dat niet be?nvloedt wordt door de werking van onze hersenen?

'Ik ben'?

marie 22 maart 2015 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esradha (Bericht 92240)
Mijn vraag was, wat is het dat zo buiten zinnen raakt. Ik vond het zo onwerkelijk om haar zo te zien en kon het niet vatten in het kader van wie en wat we zijn. Maar eigenlijk weet ik het ook wel en laat het vooral de veranderlijkheid van de wie zien, die zich ineens op zo'n andere manier uit. En is onze waargenomen waarheid heel relatief, wat voor mij bizar is, is voor haar nog nooit zo helder geweest.

Je spreekt over een andere persoon die jij in crises hebt gezien. Waaruit leidt je af dat het voor haar zo helder was en dat ze zich niet eerder verward voelde?

Esradha 22 maart 2015 09:21

Omdat ze dat zegt.

Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 10:56.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.