Zelfkennisforum

Zelfkennisforum (http://www.waarheidvinding.nl/index.php)
-   Stel je even voor (http://www.waarheidvinding.nl/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Nieuw pionnetje op dit spelbord (http://www.waarheidvinding.nl/showthread.php?t=1710)

Pionne 7 mei 2013 08:17

Nieuw pionnetje op dit spelbord

Hallo, ik ben nieuw hier, onder de naam Pionne. Achter dit pionnetje schuilt 'n vrouw, 48 jaar. Ik leid een tamelijk standaard leven, met partner, drie kinderen en zo wat werk hier en daar (vooral thuis, als zelfstandige).

Ik kan veel delen en uitwisselen met de buren, de ouders op het schoolplein en een enkele vriend(in), maar helaas niet mijn diepste verlangens, passies en interesses. Mijn interesses liggen op het vlak van de hersenwetenschap, psychologie, filosofie, geschiedenis, het vroege christendom, en bij vlagen lees ik over moderne fysica en astronomie, waar ik l?ng niet alles van begrijp (ik heb het niet over niet astrologie h??! WiNk). Voor de duidelijkheid en volledigheid: al het bovenstaande is hobbymatig.

Ik houd enorm van mensen, van --vluchtig-- contact, maar leef graag een teruggetrokken bestaan (simpel gezegd: ik ben een huismus).

Ik ben (een milde!) athe?st en wars van zweverigheid. Ik onderzoek graag de menselijke geest en beweegredenen en wil daarin heel ver gaan. Tot op de 'naakte waarheid', zeg maar. Maskers af en muurtjes om, eerlijk tot op het bot. Ik vind zo graag mensen tegenover mij die deze uitdaging samen met mij willen aangaan, en ik heb de hoop opgevat dat ik deze mensen hier misschien zal vinden? De idee?n van (o.a.) C.G. Jung intrigeren mij (binnen dit kader).

O, en over het 'ego' gesproken, ik zie het ego als een noodzakelijk pionnetje om in te kunnen zetten op het spelbord des levens. Je hebt daarin nou eenmaal een zekere strategie nodig. Zo zie ik dat? Persoonlijk doe ik dit --dus!-- echter w?l graag op een bewuste manier (nou ja, zo bewust mogelijk dan?).

(Excuses trouwens voor de vele 'ikjes' die ik gebruik in mijn tekst.)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Niets
Dat je maar een leuke tijd hier moge hebben en wat kan leren.

Dankjewel Niets (in een ander topic), dit vat perfect samen wat ik hier kom doen! GlAd

Met vriendelijke groeten en tot spreeks,

Pionne

Freerider 7 mei 2013 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pionne
Ik ben (een milde!) athe?st en wars van zweverigheid.

Kan je me uitleggen wat een milde atheist is? Een atheist gelooft niet in het bovennatuurlijke. Dat lijkt mij maar voor 1 uitleg vatbaar. Zou je ruimte houden voor je weet het maar nooit, dan ben je agnost.

Citaat:

Athe?st:
Iemand die gelooft dat er geen God is
Citaat:

Agnost:
iemand die het niet mogelijk acht om het bestaan of niet-bestaan van hogere machten aan te tonen

Pionne 7 mei 2013 08:49

Ha Niets,

Dank voor je vraag. Ik ben wel zo bescheiden dat ik toegeef dat ik het ni?t-bestaan van hogere machten niet kan aantonen. Uiter??rd niet, zou ik er zelfs aan willen toevoegen! GlAd

Mijn 'athe?sme' geldt vooral in het kader van de grote wereldgodsdiensten als het christendom, het jodendom en de islam. Het geloof in een 'alwetend en heersend' (mans)persoon, die invloed heeft op de wereld, die wat 'vindt' van wat wij aanrommelen hier. Zo'n 'plastische god' dus.

Misschien ben ik agnost, maar ik denk toch dat ik ietsje verder ga doordat ik die hogere machten dan wel niet uitsluit (want dat kan ik in al mijn nietigheid niet!), maar toch onwaarschijnlijk acht. Vooralsnog?

Pionne 7 mei 2013 08:51

O, en met dat 'milde' bedoel ik dat ik mij niet kan vinden in de 'zurigheid' van beroemde athe?sten als Dani?l Dennet en Richard Dawkins.

Freerider 7 mei 2013 10:55

Citaat:

Dank voor je vraag. Ik ben wel zo bescheiden dat ik toegeef dat ik het ni?t-bestaan van hogere machten niet kan aantonen. Uiter??rd niet, zou ik er zelfs aan willen toevoegen!

Mijn 'athe?sme' geldt vooral in het kader van de grote wereldgodsdiensten als het christendom, het jodendom en de islam. Het geloof in een 'alwetend en heersend' (mans)persoon, die invloed heeft op de wereld, die wat 'vindt' van wat wij aanrommelen hier. Zo'n 'plastische god' dus.

Misschien ben ik agnost, maar ik denk toch dat ik ietsje verder ga doordat ik die hogere machten dan wel niet uitsluit (want dat kan ik in al mijn nietigheid niet!), maar toch onwaarschijnlijk acht. Vooralsnog?

Dan is een milde atheist een agnost denk ik. Ook weer duidelijk:)

Citaat:

O, en met dat 'milde' bedoel ik dat ik mij niet kan vinden in de 'zurigheid' van beroemde athe?sten als Dani?l Dennet en Richard Dawkins.

Dat zijn vermakelijke clowns. Kennelijk hebben ze het nodig om zich ergens tegen af te zetten. Zouden ze aan hun bewust-zijn twijfelen, dat ze dat doen?
(ik schop tegen religie aan, dus ik besta)

Freerider 7 mei 2013 11:00

Vergeef me mijn onuitputtelijke nieuwsgierigheid, maar ik heb nog 1 vraag.

Citaat:

Ik kan veel delen en uitwisselen met de buren, de ouders op het schoolplein en een enkele vriend(in), maar helaas niet mijn diepste verlangens, passies en interesses.

Hoe kan dat? Is er niemand te vinden waar je dat mee kan delen? Of is het schroom? Of heb je nooit iemand gevonden die je volledig vertrouw?

Pionne 7 mei 2013 13:40

Onuitputtelijke nieuwsgierigheid is niet iets om iemand te vergeven, het is iets om aan te moedigen! In mijn ogen dan, h??! WiNk

Ik geniet nu al van jouw vragen, want ze zetten me op een mooie manier verder aan het denken. GlAd

Ik zie zoveel ego-gedoe bij mijzelf, zoveel 'kleinzieligheid', zoveel inspanning die ik mij getroost om voor de dag te komen zoals ik graag gezien word? en zie anderen datzelfde doen. Ik schaam me daar op zich helemaal niet voor, wat betreft mijzelf, ik kijk er met open interesse naar. Maar wat ik wil, is het d??r nou juist over hebben met mensen (een enkeling --buiten mijn partner-- is genoeg!), omdat ik het intrigerend vind. Een soort pure eerlijkheid betrachten jegens elkaar. Hoe ultiem leerzaam zal dat zijn! Maar anderen lijken daar helemaal niet mee bezig te willen. Ze geven er meestal blijk van zichzelf niet eens zonder masker te willen bekijken, laat staan dat ze het voor anderen durven of willen afzetten!

Kortom, of het zozeer een gebrek aan vertrouwen is in de mensen die ik tegenkom, vraag ik mij af. ik heb vooral het speld-in-hooiberg-gevoel. Mensen die zodanig onderzoekend en eerlijk willen zijn naar zichzelf heb ik helaas in mijn omgeving tot op heden niet kunnen ontdekken? (of het moet mijn partner zijn, hij w?l. Hoe waardevol is dat op zich!) Het voelt een beetje als het hebben van een zeer exotische passie, zoals je die bijv. kunt hebben voor het leven van een zeldzame zeeslak in de Golf van Aden. Wie boeit het verder?! UnKnOw

Een beetje schroom om de diepte in te gaan (d?ze diepte), die voel ik ook wel hoor. (Scherpe vraag van jou!) Misschien is het een soort 'mentale preutsheid'? Met de enkele vriend(in) die ik heb, durf ik misschien wel niet verder? Het lijkt soms makkelijker dan maar helemaal nieuwe mensen te zoeken ervoor. Met de huidige contacten staan de grenzen en muurtjes al zo vast... Je moet dan de stilzwijgend ontstane taboes (die uit respect voor elkaars --vermeende-- grenzen zijn ontstaan) gaan doorbreken. Snap je wat ik bedoel?

Freerider 7 mei 2013 16:12

Citaat:

Snap je wat ik bedoel?

Misschien een beetje. Als je de diepte in wilt gaan is eerlijkheid een absolute voorwaarde. Maar je kan alleen eerlijkheid verwachten als je het zelf ook bent.
Wat je zelf bent, zul je altijd ontmoeten. Het trekt elkaar aan.

En om in eerlijkheid naar een ander te treden vereist dat je zelf eerlijk bent.
Om een vriend te krijgen moet je er een (kunnen) zijn.
Allereerst moet je dus eerlijk zijn tegenover jezelf. Dus op momenten dat je aan introspectie doet mag je jezelf niet ontzien. Commentaar op de buurman is gemakkelijk, commentaar op jezelf is moeilijker.

Het is verleidelijk om jezelf naar de buitenwereld te presenteren op een gunstige manier. Maar dan trek je de verkeerde mensen aan.

Maar iig heb je dat gevoel van vertrouwelijkheid wel met je partner. Dus dat betekent dat je je wel kan geven en dat je het ook kan herkennen.

Ik denk dat het er niet om gaat hoe jij je naar de buitenwereld presenteert. Waarom al die moeite doen om iets te laten zien wat je toch niet bent?
Waarom trouwens jezelf veroordelen? Waarom mag jij geen ego-gedoe hebben? Juist vrienden accepteren ego-gedoe van elkaar. Zolang je maar weet dat het ego-gedoe is, is er geen enkel probleem.

Ik wil wel de echte Pionne leren kennen, niet dat wat jij graag wilt zijn?..

Hans 7 mei 2013 16:57

Welkom!

Niets meer,....

Virgo 7 mei 2013 19:11

Welkom Pionne! Met de interesses die je hebt kun je hier vast je hart wel ophalen :)
Ik zie sowieso al een gedeelde interesse (C.G. Jung). Wat intrigeert jou in hem? Heb je ook belangstelling voor de oude wijsgeren (zoals Plato, Socrates etc.)?

Veel plezier en zelfkennis toegewenst en das gewoon een kwestie van doen (of zijn) ;)

Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 21:09.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.