Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 juli 2020, 21:24   #241
Mihaela
Singularis

Standaard

Hoi Marie, hoe gaat het met je?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 31 juli 2020, 22:57   #242
Guido
Jubilaris

Standaard (...)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Het gedegen zelfonderzoek brengt zelfstandigheid met zich mee, een bereidheid dit onderzoek volwaardig uit te voeren.

Eenmaal voorbij het bevestigen en/of ontkennen van subjectieve hypnose is er klaarte en duidelijkheid omtrent onmiddellijkheid.

De ban van het eerste onderwerp (ego) wordt doorbroken in het afronden van gedegen zelfonderzoek.

...
(...)
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2020, 12:48   #243
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guustflater Bekijk bericht
Je bent er dus nog niet...

jouw ik zal verdwijnen wanneer het jou gegeven is dat te laten verdwijnen, eerder niet.

je 'ik' afzweren is onzin. Er valt geen 'ik' af te zweren.
Je hoofd zit vol begrippen en je tracht het allemaal te begrijpen maar 'verlicht’ worden zou je kunnen omschrijven als het ontdekken van het verblindende feit dat er helemaal niets te begrijpen valt. En dat de ‘verzamelaar’ en de ‘begrijper’ en het ‘toch-nogniet-verlichte-ik’ allemaal nog thuishoren in de wereld van begrippen.'
Ik zoek de waarheid; niet de verlichting, want zelfs verlicht zijn is voor mij geen eindpunt maar waarschijnlijk de start van een nieuw beginpunt...
Jullie schrijven mij allerlei intenties toe die ik niet heb; mijn ik is mijn ik zoals elke levend wezen, van de kleinste luis tot de grootste olifant enkel via zijn ik interfeert met het geheel en of jullie dat nu willen of niet; jullie zullen die waarheid niet verkrachten met jullie uitleg dat vasthouden aan ik enkel het werk van 'ego' zou zijn die alleen zichzelf ziet en het geheel niet zonder zichzelf zou kunnen voorstellen... Ik kan mij het geheel heel goed zonder mijzelf voorstellen; maar of ik wil of niet, ik ben een deel van dat geheel... en ik neem deel aan dat geheel enkel en alleen door mijn 'ik', gewild of niet...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2020, 13:04   #244
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Het ego, moet oplossen en verdwijnen, de eeuwige essentie, die het leven is, blijft voortduren.
Bij diegenen die over de drempel van de dood van het ego gaan, wordt de sluier opgelicht van de illusie van gescheidenheid om volledig te worden ondergedompeld in een piekervaring van totale eenheid. Wanneer er geen verdeeldheid meer is in de perceptie, recupereren we volledig de herinnering omtrent waar we vandaan komen en waar we naartoe gaan.

In deze ontmoeting met het absolute, in deze mystieke ervaring bij uitstek waar de waarnemer versmelt met wat hij waarneemt en waar het bewustzijn zich bewust wordt van zichzelf, gebeurt er een verandering van de “Gestalt”: waar we voorheen het goddelijke vanuit het menselijke ervoeren, ervaren we over de drempel van de dood van het ego het menselijke vanuit het goddelijke. Diegene die over de drempel van de dood van het ego gaat kijkt voor een moment door de ogen van God of de Schepping waarbij hij versmelt in de totaliteit van het huidige moment.
Klink mooi en daar ga ik voor een stuk in mee... Maar nog maals wie ervaart hier???
Oud 1 augustus 2020, 13:05   #245
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Hoi Marie, hoe gaat het met je?
Opper best; voor de eerste keer lijkt het mij dat er hier op het forum over de kern van de zaken wordt gediscuteerd...

En jij Michaela; ik heb de indruk dat het voor jou ook beter gaat...?
Oud 1 augustus 2020, 14:10   #246
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Opper best; voor de eerste keer lijkt het mij dat er hier op het forum over de kern van de zaken wordt gediscuteerd...
Oke. Ik meende iets op te merken, maar dan zal dat je enthousiasme zijn geweest. Geniet ervan..
Citaat:
En jij Michaela; ik heb de indruk dat het voor jou ook beter gaat...?
Wat betreft het delen van ideeën, gaat mijn voorkeur uit naar een gesprek waarin niet alleen ideeën worden besproken op een vechtlustige manier, maar ook daadwerkelijk het hebben van contact. Je kan het 'verstilling' noemen.
Dat ervoer ik wel in het korte gesprek met Iona, dus het kan wel, en voor mij is dan 'voldoende' voor nu.

Ik vond op een bepaald moment leuk om te zien dat het forum weer bezocht wordt, en er een paar mensen tegelijkertijd ingelogd waren.
Leuk als het forum weer bruist.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2020, 14:56   #247
Guustflater
Vicaris

Guustflater's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zoek de waarheid; niet de verlichting, want zelfs verlicht zijn is voor mij geen eindpunt maar waarschijnlijk de start van een nieuw beginpunt...
Waarheid zal jou getoond worden wanneer je verdwenen, opgelost, bent.
Het idee van verlichting is van het allergrootste belang. Alleen al het weten dat die mogelijkheid bestaat is genoeg om je hele perspectief te veranderen.

Citaat:
Klink mooi en daar ga ik voor een stuk in mee... Maar nog maals wie ervaart hier???
Dàt, wat vooraf gaat aan alles, ervaart zichzelf, zodra het 'wie', wat ervoor zat, verdwenen, opgelost is.
Maak je ego zo klein als je kunt, leer nederig te zijn, laat hooghartigheid varen, met andere woorden: Onderzoek je denken op waarheid en zodra de tijd rijp is zal Shiva je genadig zijn.

Shiva betekent: genadig, stralend.
Het vernietigen van het heelal door de god Shiva wordt als daad van genade gezien, daar vernietiging voorafgaat aan schepping. Shiva is tevens de absolute liefde voor het ‘Ik ben’ in de mens. Als vernietiger zorgt Hij voor de totale destructie van het ego.
Oud 2 augustus 2020, 09:13   #248
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Er is veel te doen om de terugkoppeling naar het subject. En dit blijft maar verwarring en mist geven. Op zich niets aan de hand, deze verwarring en mist doet zich voor in de wereld of de werkelijkheid van subject en object, en het is juist die wereld die de waan is waarop ego zijn illusie onderhoudt:

Citaat:
De realiteit, de werkelijkheid is de waan waarbij ego de illusie onderhoudt.
Je kan ego niet achterlaten tenzij je de waan-zin wil verkennen.
Onderzoek van ego is de omstandigheid onderzoeken waar en hoe ego onderwerp verleent. Deze omstandigheid kenmerkt zich als subjectieve hypnose, een volkomen gebiologeerd zijn in en door het onderwerp.
Maar zoals hierboven staat gaat het niet zozeer om de terugkoppeling naar subject op te heffen, maar om de hypnose, het volkomen gebiologeerd zijn in en door het onderwerp te doorbreken. Zo wordt het echter niet voorgesteld en dit geeft veel verwarring en ook weerstand. Logisch, want die/dat wat aanwijst kan dat maar doen door het verschijnsel subject. De aanwijzing op zich is dus al een terugkoppeling naar subject: "ik wijs aan". Als gedaan wordt alsof die terugkoppeling niet gebeurt, dan komt de aanwijzing heel gewrongen over en niet echt waarheidsgetrouw.

De terugkoppeling naar subject kan niet opgeheven worden, en al zeker niet als er aanwijzing wil zijn. Misschien wel als men zich terugtrekt in een grot, hoewel... . Ook dit terugtrekken gebeurt nog steeds in die wereld, die werkelijkheid, in het schouwspel.

Nu, om de subjectieve hypnose te kunnen zien, moet de terugkoppeling eerst even opgeheven worden, dat is zeker. Het gedegen zelfonderzoek is hier op het forum de Het van Het aanwijzing hiervoor: het onderzoek van ego als de omstandigheid onderzoeken waar en hoe ego onderwerp verleent.

Citaat:
Het gedegen zelfonderzoek brengt zelfstandigheid met zich mee, een bereidheid dit onderzoek volwaardig uit te voeren.

Eenmaal voorbij het bevestigen en/of ontkennen van subjectieve hypnose is er klaarte en duidelijkheid omtrent onmiddellijkheid.

De ban van het eerste onderwerp (ego) wordt doorbroken in het afronden van gedegen zelfonderzoek.
Het afronden is dan de ban van ego, de omstandigheid die zich als subjectieve hypnose voordoet, het volkomen gebiologeerd zijn in en door het onderwerp, op te heffen. Maar niet de terugkoppeling naar subject zelf. Het is de ban, de hypnose die opgeheven dient te worden. Moest terugkoppeling naar subject automatisch hypnose geven, dan zat er maar één ding op: nooit meer terugkoppelen naar subject, gedaan met aanwijzen, gedaan met het forum, enkel stilte... . Doordat er toch terugkoppelen naar subject blijft plaats vinden, is het geen zaak hier blind voor te worden, maar zaak het te blijven zien. Dan is het ook geen probleem. En wordt communicatie terug helder, eenvoudig, en juist ontdaan van verdoezelen hypnose.

Toch wordt alles dat ruikt naar terugkoppeling naar subject in de no go zone geduwd, in de "niet doorgepakt zone", in de zone van "het gedegen zelfonderzoek nog niet eens aangevangen te hebben".

Het is aan de ene kant begrijpelijk. Eens de subjectieve hypnose is doorzien en opgeheven, is elke terugkoppeling naar subject een gevaar voor het weer verliezen van dit zien, voor een terugkeer naar de subjectieve hypnose. Nu ja, het afronden voorkomt dit voorgoed, doordat elke terugkoppeling naar subject voorgoed en definitief opgeheven is. Maar dan krijg je dit forum, dit schouwspel hier, deze wereld/werkelijkheid waarin het gedegen zelfonderzoek aangewezen wordt alsof dit aanwijzen zelf zou gebeuren zonder terugkoppeling naar subject.

Dan krijg je natuurlijk eigenaardige toestanden, zoals het schouwspel hier steeds laat zien: gekibbel over gekibbel. Ook al is de waan hiervan gezien, de waan doet zich nog steeds wel voor, ook in het aanwijzen, waardoor het aanwijzen zijn aanwijzing mist, met alle bekende gevolgen hier van dien. Tenminste als deze terugkoppeling naar subject niet (meer) wordt gezien of als het verdoezeld wordt alsof het er niet meer zou zijn. Dit niet zien, dit verdoezelen, opent juist de deur weer voor de hypnose: het opnieuw speelbal worden van het subject, het subject dat toch onvermijdelijk weer verschijnt.

Gedegen zelfonderzoek lijkt dan eerder te stranden in de "zogezegde" opheffing van terugkoppeling naar subject. Elke terugkoppeling zij het bij de aanwijzer, zij het bij de aangewezenen, mag dan echt wel niet meer. Met alle gevolgen van dien: mist, onzichtbaar maken door elke terugkoppeling naar subject te verdoezelen, aanwijzen dat alles van de wereld komt, en daarbij missen dat het subject dat dit aanwijst zelf ook van de wereld komt, zoals bij wijze van voorbeeld:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Je kunt niet verwijzen of duiden naar iets? voorbij of voorafgaand aan de 'wereld', omdat alle duiding/verwijzing onvermijdelijk van de 'wereld' komt of is.
...Zo ook de verwijzer!

Maar dit (deze subjectieve terugkoppeling die toch blijft verschijnen) hoeft geen probleem te zijn, zolang het maar gezien is en gezien blijft. Dat wat gezien is, is uit de hypnose. Dan zijn er geen puntjes (...) meer nodig, dan zijn mist en ingewikkelde zinsconstructies niet meer nodig, dan is autoriteit-zijn nergens meer voor nodig.
Dat maakt alles veel minder complex en gewrongen, en toch tast het het deze onmiddellijkheid niet meer aan met de hypnose.

Maar als dit (het verschijnen van subject) niet (meer) gezien wordt, dan krijg je een heel bizarre verschijning: speelbal die speelbal aanwijst. Niet-meer-zien die de noodzaak-van-zien aanwijst. Niet-meer-de-terugkoppeling-naar-subject-zien die elke terugkoppeling-naar-subject aanwijst als de hypnose. Absurd! En vooral: helemaal niet nodig.

Het is niet nodig verschijnen van subject op te heffen of te verbergen, het is gewoon nodig het verschijnen ervan te zien voor wat het werkelijk is op het moment dat het verschijnt: enkel verschijnsel, maar wel verschijnend. Dan wordt de verschijning, zelfs van subject, de aanwijzing zelf, een aanwijzing van waar het echt om gaat, in plaats van een afwijzing van de schijnbare andere, door het niet zien van de ene die afwijst: speelbal die speelbal afwijst.

M.a.w. het komt er niet alleen op aan het verzinsel te doorzien:

Citaat:
Doorzie dat verzinsel en Gedegen zelfonderzoek kan een aanvang hebben.
Het komt er ook op aan terug kunnen koppelen naar verzinsel zonder er verstrikt in te raken, terug te koppelen naar het verzinsel om het doorzien van het verzinsel juist aan te kunnen wijzen binnen het verzinsel, zonder blind te worden voor deze terugkoppeling, zonder van terugkoppelen een taboe te maken, zonder de terugkoppeling weg te moffelen, zonder te doen alsof er geen terugkoppeling meer is.
Als er geen subject meer verschijnt dat aanwijst, dan kan dit forum opgedoekt worden.

Citaat:
Zoiets zeggen bv ''Wat ik ben is in de 'wereld' maar niet van de 'wereld'' is zowel als verklaring/vertaling/'ervaring/beleving van de 'wereld', hoe zou je anders tot die expressie kunnen komen?
Klopt, maar hetzelfde geldt voor de Guido die verschijnt met bovenstaande reactie, hoe zou Guido anders tot expressie kunnen komen? Zowel blind staren op de expressie als blind zijn voor de expressie is de aanwijzing missen. En dat geldt zowel voor Guido die strand in de expressie van het zinnetje in plaats van de aanwijzing ervan te zien, als Guido die strand in het blind zijn van eigen expressie, en daardoor de aanwijzing van het verschijnen van Guido mist.

En ook hier:

Citaat:
Alle goeroes die waren, zijn of nog komen verwijzen allemaal naar een mogelijk bereiken/realiseren , constateren van 'Wat je zou zijn of bent.
Het blind staren op de expressie van de guru en de woorden die de guru gebruikt, een expressie die, zeer correct, in de wereld gebeurt, is de aanwijzing weer missen. Als je blind bent voor de eigen expressie, dan ben je ook blind voor de aanwijzing in elke andere expressie. Aan de andere kant, als je niet blind bent voor de eigen expressie, dan kan ook deze een aanwijzing worden, en dan kan elke expressie een aanwijzing worden, zelfs een expressie van Trump. Dan is er geen kruistocht tegen expressies meer nodig. Dan is afwijzen niet meer nodig en kan echt aanwijzen aanvangen.
Oud 2 augustus 2020, 11:06   #249
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Dàt, wat vooraf gaat aan alles, ervaart zichzelf, zodra het 'wie', wat ervoor zat, verdwenen, opgelost is.
Maak je ego zo klein als je kunt, leer nederig te zijn, laat hooghartigheid varen, met andere woorden: Onderzoek je denken op waarheid en zodra de tijd rijp is zal Shiva je genadig zijn.
En als dat wat vooraf gaat nu juist 'ik' is... Geen 'ik' in afgescheidenheid, maar 'ik' in volheid van het Leven...
Oud 2 augustus 2020, 11:28   #250
Iona
Actuaris

Standaard

Citaat:
...
Iona is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon