Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Andersdenkenden

Andersdenkenden Leden die ondanks weerwoord onverstoorbaar blijven doordrammen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 oktober 2015, 21:05   #11
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dat ze niet in jouw straatje passen dat had ik al verwacht.
Ook hier maak je weer de omgekeerde wereld van, het is dat het ego niet past.
Oud 29 oktober 2015, 21:07   #12
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Tsss?jij bent zolang als ik je 'ken' ego aan het bestrijden.
Wat de erfzonde is voor de katholieken is ego voor jou.
Je zit helemaal in de wereld van goed en kwaad.
Je interpreteert alles verkeerd dus hoe kun je nou weten waar ik mee bezig ben. Ik doe niks anders dan jouw interpretaties rectificeren. Ik maak de nukken van ego voor je zichtbaar om je te laten zien hoe dat jouw leven beheerst maar je weigert je ogen open te doen. Het is ego dat vertaalt in bestrijden want strijden is zijn manier van omgaan met ego. Maar tegen wie zeg ik dat, hoe vaak is dit je al niet voorgehouden en hoe vaak heb je vervolgens geweigerd mee te kijken.
Oud 29 oktober 2015, 21:12   #13
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Robert: Maar het verlangen naar de vernietiging van het ego houdt het ego nou juist in leven.

Ramesh: Kijk, dat is nu de grap. Dat is de goddelijke grap. Het ego is goddelijke hypnose. Waar komt het ego vandaan? Dat is de vraag, toch? Iedereen zegt dat het ego het probleem is. Het enige wat je hoeft te doen is 'je' ego opgeven. Maar niemand vertelt je hoe je 'je' ego moet opgeven. 'Jij' bent het ego! Het 'ik' is het ego, en het ego gaat geen zelfmoord plegen. Het ego kan alleen maar afkomstig zijn uit dezelfde Bron waaruit alles afkomstig is. De fysieke manifestatie is afkomstig uit de Bron. Het denkbeeldige 'ik' is afkomstig uit de Bron.
Waarom heeft de Bron het denkbeeldige 'ik' gecreeerd? Omdat intermenselijke relaties zonder 'ik' niet mogelijk zijn. En zonder intermenselijke relaties is het leven zoals we dat kennen niet mogelijk. Om het leven zoals we dat kennen mogelijk te maken mogelijk te maken moeten er intermenselijke relaties plaatsvinden. En daarvoor is het ego nodig. Ego betekent gewoon de creatie, door middel van goddelijke hypnose, van het gevoel dat 'ik' een doener ben en een afzonderlijk wezen dat controle heeft over dit lichaam. Maar alles wat in werkelijkheid bestaat is het lichaam-geest-organisme en de energie die daar doorheen stroomt.
Dat is de basis, net als bij een elektrisch apparaat en de stroom die daar doorheen gaat. Maar als het elektrische apparaat gehypnotiseerd zou zijn, zou het denken in termen van 'ik' die de boterham roostert, 'ik' die iets mengt, 'ik' die licht geeft. In feite is er alleen maar de elektriciteit en het apparaat. Hier gaat het om hetzelfde de Bron, God of Energie, en het lichaam-geest-organisme dat de Energie, of God, laat functioneren. God heeft het ego dus gecreeerd, en het is ook God die in sommige gevallen het geleidelijke proces van de vernietiging van het ego in gang zet.
Ik heb nog nooit zoveel baarlijke nonsens bij elkaar gefantaseerd zien staan. Ik kan er niet eens ??n ding uitpikken wat beantwoord aan de resultaten van waarheidvinding. Niets daarvan doet dat al heeft ie bij de laatste frase wel de klok horen luiden, want hier staat ook dat de 'ik' niet bestaat, maar weet ie toch net niet helemaal precies waar de klepel hangt.

Iemand die jarenlang heeft vertaald voor iemand die onderricht heeft gegeven zegt 'vergeet het onderricht'. Wel logisch eigenlijk voor iemand die amper weet waar die het over heeft, wat zou die ook moeten onderrichten.
Oud 29 oktober 2015, 21:38   #14
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Jij promoot zijn inzichten.
Zijn inzichten komen aardig overeen met die van mij.
Oud 29 oktober 2015, 21:39   #15
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet zo snel onder de indruk van al die goeroe' s.
Maar dit is toch wel een verbluffend inzicht.
Het is helemaal waar wat hij hier zegt.
Door de strijd tegen ego komt het ego juist tot zijn recht!
Je kunt niet ontsnappen aan ego door dag in, dag uit te roepen dat ego niet bestaat.

Citaat:
@Laurens: De beste man is al dood, dus te promoten valt er niks.
Maar zijn inzichten zijn iig uniek!
Dat ze niet in jouw straatje passen dat had ik al verwacht.
Want jij bent van mening dat je al heel wat bent in spiriland en als Balsekar gelijk heeft dan ben je nog net zo ver als toen je begon?.

En als iemand die verder is dan jij kan ik je melden dat de inzichten van Balsekar de moeite waard zijn om te vernemen.

En nu:

Citaat:
@Theo: Dat is al zo vaak gezegd man, het is geen bestrijden maar onderzoeken...
Even een woordje aan alle eventuele mee-lezertjes van dit topic gericht over "de strijd" tegen het ego.
Ook mijn vlaamse ziener gebruikte in de 25 jaar dat ik hem ken die woorden.
Een jaar of 13 geleden heb ik hem op TV gekregen, een een clip daarvan heb ik verkort op zijn site gezet. Toevallig hoor je het hem daarin zeggen > Ziener op TV in afrit 9
(ingekorte versie)
.

Enkele jaren later kwam ik dan toevallig Balsekar op het spoor tijdens mijn eerste reis naar India.
3 maanden later terug in Vlaanderen was het eerste dat ik deed met mijn ziener over Balsekar gaan spreken en legde hem voor dat Balsekar niet over een strijd met het ego spreekt terwijl hij dat wel doet.
Waarop mijn ziener antwoordde dat het een manier van spreken is.
Waarop ik weer zei dat Balsekar uitlegde dat de manier van spreken over "een strijd met het ego" wel zeer verwarrend kan zijn.
Mijn ziener zag daar wel wat is, en liet sindsdien zijn eerder "ouderwetse manier" van spreken over strijd met het ego aangaan weg.

Citaat:
According to Ramesh, many spiritual Masters instruct their disciples to "kill the ego" which results in a lot of confusion. In striking contrast, the point of his teaching was that it 'converts' the ego. With this teaching it can be observed, from one's own personal experience, the simple truth as enunciated by the Buddha that "Events happen, deeds are done, but there is no individual doer thereof."

http://www.rameshbalsekar.com/the-teaching.html
Oud 29 oktober 2015, 21:40   #16
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je interpreteert alles verkeerd dus hoe kun je nou weten waar ik mee bezig ben. Ik doe niks anders dan jouw interpretaties rectificeren. Ik maak de nukken van ego voor je zichtbaar om je te laten zien hoe dat jouw leven beheerst maar je weigert je ogen open te doen. Het is ego dat vertaalt in bestrijden want strijden is zijn manier van omgaan met ego. Maar tegen wie zeg ik dat, hoe vaak is dit je al niet voorgehouden en hoe vaak heb je vervolgens geweigerd mee te kijken.
Je hoeft mij ego helemaal niet uit te leggen.
Daar heb ik nooit om gevraagd.
Oud 29 oktober 2015, 21:43   #17
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand die jarenlang heeft vertaald voor iemand die onderricht heeft gegeven zegt 'vergeet het onderricht'. Wel logisch eigenlijk voor iemand die amper weet waar die het over heeft, wat zou die ook moeten onderrichten.
Ja, ja, blijf jij maar spotten met Balsekar. Zo kennen we jou.
Mijn ziener zit anders in elkaar. Die omarmde en integreerde de wijsheid van Balsekar.
Deze van Balsekar heeft hij in het groot bij hem thuis tegen de muur gehangen.

Citaat:
DE WIJZE LEEFT IN DE DUALITEIT;
DE DOORSNEE MENS LEEFT IN DUALISME; DUALISME WIL ZEGGEN KIEZEN.
DE DUALITEIT ACCEPTEREN IS VERLICHTING;

R. Balsekar.
Maar die heb jij al van dag ??n hier dat ik hier aankwam en postte niet begrepen en typisch jij, kan je dan enkel nog bespotten wie en wat je niet begrijpt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
1 juli 2014, 18:02

De loze kreten zijn hier die van Balsekar een van de vertalers die heeft zitten meeluisteren bij Marahaj en heeft gedacht wat hij kan dat kan ik ook.

Is dat een hersendode of zo dat ie denkt dat niet iedereen in dualiteit leeft? Je hebt helemaal geen keus, je leeft in dualiteit of leeft niet. Wat een geouwehoer.
Oud 29 oktober 2015, 21:47   #18
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht

Enkele jaren later kwam ik dan toevallig Balsekar op het spoor tijdens mijn eerste reis naar India.
3 maanden later terug in Vlaanderen was het eerste dat ik deed met mijn ziener over Balsekar gaan spreken en legde hem voor dat Balsekar niet over een strijd met het ego spreekt terwijl hij dat wel doet.
Waarop mijn ziener antwoordde dat het een manier van spreken is.
Waarop ik weer zei dat Balsekar uitlegde dat de manier van spreken over "een strijd met het ego" wel zeer verwarrend kan zijn.
Mijn ziener zag daar wel wat is, en liet sindsdien zijn eerder "ouderwetse manier" van spreken over strijd met het ego aangaan weg.

De kwestie is ook best wel lastig. Doch iedereen weet: alles wat je aandacht geeft, dat groeit. Je hoeft dan ook alleen maar ego te laten zijn!
Er valt niks aan te onderzoeken, behalve dan puur het waarnemen.

Maar wat team advaita doet is elimineren. Men zegt dus nadrukkelijk tegen zichzelf in de spiegel: jij bestaat niet! En zoals we hier dagelijks zien: ego laat zich niet weg-elimineren. Dat is dus de strijd waar ik het over heb tegen Laurens. Maar dat ontkent hij natuurlijk weer glashard. Anders valt zijn kaartenhuis in elkaar?.
Oud 29 oktober 2015, 21:52   #19
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Je hoeft mij ego helemaal niet uit te leggen.
Daar heb ik nooit om gevraagd.
Prima graag zelfs, hou je dan ook op onzin te verkopen waar ik op moet reageren?
Oud 29 oktober 2015, 21:53   #20
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Prima graag zelfs, hou je dan ook op onzin te verkopen waar ik op moet reageren?
Je mag mij best negeren hoor. Graag zelfs.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon