Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 maart 2019, 12:06   #91
Tao
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Waarom worden we geboren???
We worden geboren om onszelf te realiseren, om één te worden met het leven.
Maar dat gebeurt niet vanzelf.
Verschillende mensen worden honderd jaar en uiteindelijk, als we het nuchter bekijken, hebben ze door gebrek aan inzicht of weten nooit geleefd.
Ze zijn in het leven gestapt door geboorte, maar ze zijn door een gemis aan ‘wedergeboorte’ niet één kunnen worden met het leven dat ze hebben. Die mensen lopen dus achter het leven aan.

De dood, het tegendeel van geboorte, maakt weer een einde aan dat niet geleefde leven.
Er zijn dus mensen die vanuit dat onbewust geboren worden heel hun leven zo verder blijven leven totdat ze dood gaan.
Ze hebben wel een gedacht van hoe het leven er ongeveer zou moeten uitzien, maar die gedachten blijven altijd bij veronderstellingen.
Dat heeft niets te maken met waarheid. Uiteindelijk is dat illusie, zijn dat de gedachten van het rationeel denken dat bestuurd wordt door het ego.

Die illusies ontstaan als baby, die door het gemis aan bewustzijn en door een gemis aan gezonde intellectuele vermogens zich al van in het begin, om emotioneel te kunnen overleven, een gedacht moest gaan vormen van wat het leven zou kunnen zijn. Hij moest een idee hebben en dat maakt een baby in zijn eigen denkwereld.
Tao is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2019, 12:38   #92
Teh
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Ik ben mijn belangstelling verloren voor uitleg wat identificatie doet. Er zijn wellicht triljarden mogelijkheden om wat-is van uitkomst te voorzien of te laten gebeuren. Elke bestaansvorm is daarvan een voorbeeld en geeft aan die mogelijkheden uiting. Naast spiegelen treden een matrix van factoren op waarin het ego zekerheid van bestaan opneemt.
Onderzoek naar ego en het afronden van onderzoek zoeken geen steun in belangstelling en uitleg in wat-is. Het doorzien van ego doorziet het uit toeval (niets) ontstaan en opkomen van tijd, het opkomen en verdwijnen van tegenstellingen.
Het loskomen uit illusie is als van ander begin, is van onmiddellijkheid. Dit zijn maar woorden. Waar het op aan komt is de mogelijkheid van het doen van onderzoek naar ego.
Uiteindelijk zul je ook je belangstelling verliezen naar de "Wie ben ik?" vraag en de "Wat ben ik?" vraag. Hierdoor is een afronden onmogelijk geworden. Afronden van zelfonderzoek is slechts denkbeeldig. Zolang er nog iemand meent te moeten afronden is er geen afronden.

Na de zelfrealisatie is er het besef dat men zichzelf in vraag dient te houden.
De realisatie brengt met zich mee dat subject (de waarnemer) niet zonder object kan en vice versa. Jouw zelf is identiek aan mijn zelf. Jij neemt mij waar als object, ik neem jou waar als object. Zowel jij als ik zijn als we elkaar ontmoeten zowel subject als object.

Het doen van het onderzoek brengt verandering in je zelf mee. Ego blijkt uiteindelijk een zinloos begrip om bovenstaande reden. Het 'ik' kan niet bepaald worden. En tóch is het er.

Toeval neem ik nergens mee in het onderzoek. Toeval doet de mens raden naar uitkomsten.
Teh is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2019, 12:52   #93
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Teh Bekijk bericht
Het doen van het onderzoek brengt verandering in je zelf mee. Ego blijkt uiteindelijk een zinloos begrip om bovenstaande reden. Het 'ik' kan niet bepaald worden. En tóch is het er.

Toeval neem ik nergens mee in het onderzoek. Toeval doet de mens raden naar uitkomsten.
Zuiver verstandelijk kan het 'ik' niet bepaald worden en toch is het er...
Dus zul je in jezelf elders en dieper moeten gaan zoeken... en ook in dat onderzoek mag je niet alleen afgaan op toeval..., maar het zou lomp zijn het volledig uit te sluiten... want ogenschijnlijke toeval kan dikwijls ogen openen...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2019, 12:54   #94
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tao Bekijk bericht
We worden geboren om onszelf te realiseren, om één te worden met het leven.
We worden geboren en we zullen blijven geboren worden totdat we volwaardig deel geworden zijn van het Zijn waar geboorte en dood overbodig geworden zijn...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2019, 13:02   #95
Tao
Vicaris

Standaard

Citaat:
... want ogenschijnlijke toeval kan dikwijls ogen openen...
Ja, ogenschijnlijke ziekte maakt eerlijk!
Zie meer info op o.a.: http://www.egogenesis.be/emotionele-...iektepatronen/

Over de betekenis van kanker bv, is daar te lezen:
Citaat:
– kanker –
je verteerd voelen door wrok, rancune of diep leed ; onverwerkte trauma’s ;
Zelfontkenning ; hebt je jezelf ‘verloren’ in een ‘ bedreigende maatschappij’ ?
In hoeverre ben je geworteld in jezelf ? In hoeverre ben je tegen jezelf gekeerd ?
Oud 14 maart 2019, 13:08   #96
Tao
Vicaris

Standaard

Citaat:
...waar geboorte en dood overbodig geworden zijn...

We zijn alleen onderweg naar lichamelijke onsterfelijkheid.
Hoeveel reïncarnaties we daarvoor nodig hebben maakt God niet uit, Hij heeft tijd genoeg.
Oud 14 maart 2019, 14:02   #97
Nowee
Jubilaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk zul je ook je belangstelling verliezen naar de "Wie ben ik?" vraag en de "Wat ben ik?" vraag. Hierdoor is een afronden onmogelijk geworden. Afronden van zelfonderzoek is slechts denkbeeldig. Zolang er nog iemand meent te moeten afronden is er geen afronden.

Na de zelfrealisatie is er het besef dat men zichzelf in vraag dient te houden.
De realisatie brengt met zich mee dat subject (de waarnemer) niet zonder object kan en vice versa. Jouw zelf is identiek aan mijn zelf. Jij neemt mij waar als object, ik neem jou waar als object. Zowel jij als ik zijn als we elkaar ontmoeten zowel subject als object.

Het aanhouden aan een besef als lichaam-geest te bestaan, maakt al dat bochtenwerk mogelijk. Je zal er nooit over uitgepraat geraken. Of er iemand is of er is niemand, of er iets is of er is niets, het zinkt allemaal naar de achtergrond als ook het besef aan die constellatie doorzien wordt. Zelfs de herinnering er aan verdwijnt in het afronden van onderzoek naar ego.

Jammer dat je tijd niet meeneemt in je onderzoek.
Tijd, waaraan toeval plaats geeft, het niets dus waaruit de tegenstellingen komen en verdwijnen, maken het waarschijnlijke bestaan mogelijk.
Je zegt toeval niet mee te nemen in je onderzoek waarschijnlijk omdat je dan moet kunnen toegeven dat de uitkomst van zelfrealisatie zoals die gezien wordt, puur giswerk is?
Afronden van onderzoek naar ego is zich losmaken uit het besef als lichaam-geest te bestaan. Als van ander begin heeft niets om voor zelfrealisatie door te gaan, het heeft niets om zich mee te identificeren.
Oud 14 maart 2019, 14:41   #98
Teh
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht

Jammer dat je tijd niet meeneemt in je onderzoek.

Realisatie van het zelf opent het besef dat het zelf zich niet in de tijd bevindt.
Mijn eigen denkbeeldige zelf (zelfbeeld) bevindt zich wél in de tijd.
De tegenstellingen bevinden zich ook in de tijd en veranderen voortdurend.
Ook termen als nu en onmiddelijkheid suggereren een tijdsaanduiding.
Zonder realisatie is het onzinnig om iets buiten de tijd te overwegen.
Omdat ik niet-tijd dan als een tegenstelling ga denken van tijd.
Mijn denken denkt nu eenmaal in tegenstellingen.

Ter verduidelijking, het zelf is niet iets. Het zelf wordt gevormd op het moment dat de waarnemer iets waarneemt. Of ik de waarnemer ben, jij de waarnemer bent of iemand 2000 jaar terug de waarnemer was, dat wordt opgelost door liefde.

Citaat:
Je zegt toeval niet mee te nemen in je onderzoek waarschijnlijk omdat je dan moet kunnen toegeven dat de uitkomst van zelfrealisatie zoals die gezien wordt, puur giswerk is?
De uitkomst van zelfrealisatie als giswerk is raden wat leidt tot een overtuiging. Dat waar we het over hebben is,nogmaals, géén overtuiging.

Ik neem toeval niet (meer) mee omdat ik onderzocht heb welke wetmatigheden het veranderlijke met zich mee brengt. Oorzaak en gevolg vallen te onderzoeken, correspondentie (het gelijke) valt te onderzoeken. Ritme, orde en chaos valt te onderzoeken. Tegenstellingen uiteraard.

Wie meent dat het zelfonderzoek afgedaan kan worden door zich louter op het onveranderlijke te richten (Het stoicijnse waarnemen) doet half werk. Het veranderlijke kan ook onderzocht worden op wetmatigheden. Het zelfonderzoek kent geen haast, men heeft de tijd om rustig stapje voor stapje de zaken te onderzoeken. Door het doen in het onderzoek van het veranderlijke wordt de conclusie getrokken dat toeval niet bestaat.
Teh is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2019, 19:45   #99
Tao
Vicaris

Standaard

Citaat:
...Door het doen in het onderzoek van het veranderlijke wordt de conclusie getrokken dat toeval niet bestaat.
Ware zuivere gnostici zijn mensen die 'weten'.
Zo weten zij o.a. dat alles verbonden is met elkaar en toeval dus niet bestaat.
Oud 15 maart 2019, 07:24   #100
Guido
Jubilaris

Standaard (...)

(...)
Guido is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave