Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Boeken, gedichten, muziek en filmpjes > Boek in beeld

Boek in beeld Boeken gelezen die je wilt aanprijzen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 januari 2021, 00:16   #11
kabu
Geen lid

Standaard Finding Your True Self Again

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
@Peer:
...
Erger nog, men heeft zelfs alles in het werk gesteld om het bewuste beleven van overgangen tussen de verschillende levensstadia zoveel mogelijk naar het onderbewustzijn weg te werken. Het gevolg van dit collectieve verdringingsproces is dat de niet meer ritueel of bewust beleefde overgangsmomenten zich nu op lichamelijk niveau als complicaties en gezondheidsproblemen manifesteren.
Peer, ik schreef je eerder bovenstaande en lag net wat te lezen in mijn e-boek en viel mijn oog hierop...
Citaat:
'In de jaren 50 en begin jaren 60 werden lsd en psilocybine door een groot deel van het psychiatrische establishment beschouwd als wondermiddelen.
De komst van deze twee verbindingen heeft ook te maken met de opkomst van de tegencultuur in de jaren 60, en misschien vooral met de sfeer en de stijl ervan. Voor het eerst in de geschiedenis had de jeugd een eigen overgangsrite: de lsd-trip.
In plaats van de jeugd op te nemen in de wereld van de volwassenen, zoals met overgangsriten altijd het geval was, belandden jongeren met deze rite in een geestestoestand waarvan maar weinig volwassenen wisten dat die bestond. De invloed die dit op de maatschappij had was, zacht uitgedrukt, ontwrichtend.
Aan het eind van de jaren 60 leek er echter een einde te komen aan de sociale en politieke schokgolven die deze moleculen hadden veroorzaakt. De duistere kant van de psychedelica kreeg enorm veel aandacht – slechte trips, psychoses, flashbacks, suïcides – en vanaf 1965 maakte het enthousiasme over dit nieuwe middel plaats voor morele paniek.'

Uittreksel van: Michael Pollan. 'Verruim je geest'.
Wat is onze Westerse kapitalistische cultuur toch ontspoord dat jongeren zich zo verloren voelen.
Ook nu in de 21ste eeuw nog en niet alleen jongeren. Zie...

YouTube / How Culture Makes Us Feel Lost - Dr. Gabor Maté On Finding Your True Self Again
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2021, 09:59   #12
Laurens
Archivaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Euro 36 voor een boek dat je eerst moet aanschaffen, dat geeft te denken over het belang dat deze man heeft. Wanneer hij in dienst is van Waarheid dan behoort zijn gedachtegoed niet hem (een iemand) toe. Zijn woord is dan van iedereen en niet van een paar gefortuneerden die in staat zijn zijn boek aan te schaffen.

Ik heb het boek (uiteraard) niet gelezen dus de vraag is wat hij jou daarvoor laat doen? Niets doen lijkt een optie maar is dat niet, wel aantrekkelijk maar niet haalbaar. Daarvoor een boek moeten lezen is ook doen. Hier op dit forum kun je geheel gratis begeleid worden in gedegen zelfonderzoek.

Citaat:
Hij is afgestudeerd in de weg- en waterbouwkunde aan de Hogere Technische School in Rotterdam en heeft gedurende 11 jaar en laatstelijk als technisch-commercieel consultant gewerkt bij Koninklijke Boskalis Westminster. Daarna heeft hij gewerkt als consultant in organisatie- en management/leiderschaps-ontwikkeling. Hij is lid geweest van de werkgroep Toekomstverkenning van het Platform Beleidsanalyse van het Ministerie van Financiën dat onder voorzitterschap stond van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en heeft gedurende drie en een half jaar een netwerk van tientallen topfunctionarissen uit overheid, bedrijfsleven en wetenschap opgezet en geleid dat als doel het doorgronden van zelfsturing had.
Zo'n staat van dienst moet dan het vertrouwen geven dat deze man het bij het rechte eind heeft en voldoet volkomen aan de ego eisen dat er sprake is van autoriteit, iemand die het kan weten en waar je je met een gerust hart aan kunt overgeven. Waarheidvinding heeft dat niet nodig.
Oud 8 januari 2021, 10:50   #13
Bassie
Mandataris

Standaard

Iemand die zijn boek "de ideale wereld" noemt is sowieso al een bedrieger.
De titel is immers al gelogen.

De schrijver deed er volgens Peer 7 jaar over om verlicht te worden. (En dat terwijl verlichting feitelijk niet bestaat.) De schrijver doet er dus 7 jaar over om iets te bereiken wat niet bestaat en doet de belofte dat u -de lezer- deze utopie nog sneller zult bereiken door het boek te kopen.

Jaja.

Dat Peer geen enkel puntje van kritiek kon verzinnen kenmerkt zijn kritiekloze volgzaamheid in illusies. Als je al een boek leest is het nu juist de bedoeling om wel kritiek te hebben.

Zou ik een boek schrijven over zelfkennis (wat ik niet ga doen) dan zou ik opzettelijk de lezer misleiden. De lezer dient geprikkeld te worden op een of andere manier. De verbeelde persoon immers, die de lezer zelf is, dient afgebroken te worden en dat is feitelijk een onmogelijkheid. Geen enkele schilder gooit zijn 'nachtwacht' in de kachel, geen mens steekt het huis wat hij zelf gebouwd heeft voor zichzelf in de fik.

Voor zelfkennis is dan ook wat anders nodig dan de brandstof van de centraal-gedachte persoonlijkheid. Iets waar de persoon in kwestie zelf niet over beschikt en nergens te koop is.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2021, 22:51   #14
Peer
Actuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Iemand die zijn boek "de ideale wereld" noemt is sowieso al een bedrieger.
De titel is immers al gelogen.

De schrijver deed er volgens Peer 7 jaar over om verlicht te worden. (En dat terwijl verlichting feitelijk niet bestaat.) De schrijver doet er dus 7 jaar over om iets te bereiken wat niet bestaat en doet de belofte dat u -de lezer- deze utopie nog sneller zult bereiken door het boek te kopen.

Jaja.
.
Bassie het boek heet 'Zijn, de ideale wereld' Ik las ergens dat Kabu schreef over het forum, en dan parafraseer ik: het forum is goed zoals het is". Kabu schrijft dat omdat Kabu Zijn is. Het Zijn is goed, het Zijn is het ideaal van de mens.
Peer is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2021, 22:57   #15
Nowee
Dignitaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
Bassie het boek heet 'Zijn, de ideale wereld' Ik las ergens dat Kabu schreef over het forum, en dan parafraseer ik: het forum is goed zoals het is". Kabu schrijft dat omdat Kabu Zijn is. Het Zijn is goed, het Zijn is het ideaal van de mens.
Je had ook kunnen schrijven "Zijn, de ideale drug". Ik parafraseer maar in die zin dat er ook verslaving kan voortvloeien uit een forumdeelname.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2021, 23:00   #16
Peer
Actuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Euro 36 voor een boek dat je eerst moet aanschaffen, dat geeft te denken over het belang dat deze man heeft. Wanneer hij in dienst is van Waarheid dan behoort zijn gedachtegoed niet hem (een iemand) toe. Zijn woord is dan van iedereen en niet van een paar gefortuneerden die in staat zijn zijn boek aan te schaffen.
Zijn denkt daar blijkbaar anders over.

Citaat:
Ik heb het boek (uiteraard) niet gelezen dus de vraag is wat hij jou daarvoor laat doen? Niets doen lijkt een optie maar is dat niet, wel aantrekkelijk maar niet haalbaar. Daarvoor een boek moeten lezen is ook doen. Hier op dit forum kun je geheel gratis begeleid worden in gedegen zelfonderzoek.
Gevoel toelaten is geen doen. Het onderdrukken van gevoel is wél doen. Daar zit de ego-doener tussen. De schrijver noemt het toelaten van gevoel het gemakkelijkste wat er is maar tegelijkertijd het moeilijkste.

Citaat:
Zo'n staat van dienst moet dan het vertrouwen geven dat deze man het bij het rechte eind heeft en voldoet volkomen aan de ego eisen dat er sprake is van autoriteit, iemand die het kan weten en waar je je met een gerust hart aan kunt overgeven. Waarheidvinding heeft dat niet nodig.
De schrijver beseft dat het Zijn in de ogen van een ander er uit kan zien als ego.
Oud 9 januari 2021, 00:14   #17
Bassie
Mandataris

Standaard

Citaat:
Het is een woordgebruik wat niet voor de hand ligt. Idealen zijn het terrein van de zelfbedachte ik. Het zijn kent geen idealen of overtuigingen.

De titel had net zo goed "droog water" genoemd kunnen worden. Als je een boek over Zijn wenst te schrijven, dan lijkt me een goede titel wel een pré.
Oud 9 januari 2021, 00:28   #18
Peer
Actuaris

Standaard

Citaat:
Als je een boek over Zijn wenst te schrijven, dan lijkt me een goede titel wel een pré.
Wat was dan volgens jou een goeie titel geweest Bassie?
Oud 9 januari 2021, 10:48   #19
Bassie
Mandataris

Standaard

Citaat:
Wat was dan volgens jou een goeie titel geweest Bassie?
Geen idee. Als de titel al niet deugt kijk ik het boek niet eens in.
Afgezien daarvan valt er over het zuiver zijn/bewustzijn geen letter te schrijven. Het valt alleen te weten door het (bewust)zijn te zijn.

User Nowee heeft op dit forum een denkbeeldige beschrijving van bewustzijn gegeven. Dat zie ik als een dwaling, wat contraproductief is aan het zelfonderzoek. Vraag je dus af of het ten dienste is van je zelf om het vanuit het denken trachten te begrijpen.
Oud 9 januari 2021, 12:08   #20
Peer
Actuaris

Standaard

Citaat:
Geen idee. Als de titel al niet deugt kijk ik het boek niet eens in.
Afgezien daarvan valt er over het zuiver zijn/bewustzijn geen letter te schrijven. Het valt alleen te weten door het (bewust)zijn te zijn.

User Nowee heeft op dit forum een denkbeeldige beschrijving van bewustzijn gegeven. Dat zie ik als een dwaling, wat contraproductief is aan het zelfonderzoek. Vraag je dus af of het ten dienste is van je zelf om het vanuit het denken trachten te begrijpen.

De titel verwijst naar het ideaal van de mens; Zijn.

Citaat:
"Het Zijn is vrij/los van meningen over goed en kwaad en dus vrij van dogma's die de wil ervan en daarmee het handelen bepalen. Het ego is dat echter niet. Daarom wil dat de ideale wereld definieeren in termen van goed en kwaad en van daaruit het kwaad bestrijden en het goed bevorderen en behouden. Het ego veronderstelt daarmee dat de ideale wereld inde vorm, dus in bepaald gedrag en het effect daarvan te vinden is. Dat is echter een misvatting. Want de harmonie van de ideale wereld is alleen in het vormloze innerlijk te vinden."- Cor Bijl.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon