Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 september 2011, 11:01   #31
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik kan er niet mee zitten, hoe meer hoe beter Aad.

Welkom terug.
Dat heet zelf/egobevestiging.

Veel plezier daarmee.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2011, 11:37   #32
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aad Bekijk bericht
Dat heet zelf/egobevestiging.

Veel plezier daarmee.
Dank je Aad al heb ik daar zonder je wens ook al veel van.
Ik ben nu bijvoorbeeld met veel plezier m'n nieuwe harde schijf aan het installeren en wanneer er vervolgens weer iets tegenzit wordt ik heel erg boos tot ik inzie dat ik weer eens iets stoms gedaan heb. Dat irritatie of boos worden er de aanleiding van is dat het h??l erg verkeerd gaat uitpakken en dat het boos worden dus niet helpt, dat het zelfs averechts werkt, waarna het weer rustig wordt.

Zo gaat dat waarom zou ik het anders willen ?

Als dat ego is of zelf/egobevestiging dan mag dat er zijn. Ik lijdt dan kennelijk niet aan het zitten in de achtbaan van het ego.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2011, 12:18   #33
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Dank je Aad al heb ik daar zonder je wens ook al veel van.
Ik ben nu bijvoorbeeld met veel plezier m'n nieuwe harde schijf aan het installeren en wanneer er vervolgens weer iets tegenzit wordt ik heel erg boos tot ik inzie dat ik weer eens iets stoms gedaan heb. Dat irritatie of boos worden er de aanleiding van is dat het h??l erg verkeerd gaat uitpakken en dat het boos worden dus niet helpt, dat het zelfs averechts werkt, waarna het weer rustig wordt.

Zo gaat dat waarom zou ik het anders willen ?

Als dat ego is of zelf/egobevestiging dan mag dat er zijn. Ik lijdt dan kennelijk niet aan het zitten in de achtbaan van het ego.
Renoir maar voornamelijk tegen het heelal,

Het gevoel van 'tegenzitten' is al ontstaan vanuit ego/niet in het moment zitten.

Uit het ego/verwachtingspatroon ontstaat boosheid, irritatie.

Dat steeds meer inzien zorgt er vanzelf voor dat 'dat moment van inzien' zich steeds meer verschuift richting het 'in het moment blijven/niet uit het moment raken'.

Zo gaat dat.

Mits er geen ego is die zichzelf blijft bevestigen/goedpraten.
Oud 18 september 2011, 12:36   #34
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Renoir maar voornamelijk tegen het heelal,

Het gevoel van 'tegenzitten' is al ontstaan vanuit ego/niet in het moment zitten.

Uit het ego/verwachtingspatroon ontstaat boosheid, irritatie.

Dat steeds meer inzien zorgt er vanzelf voor dat 'dat moment van inzien' zich steeds meer verschuift richting het 'in het moment blijven/niet uit het moment raken'.

Zo gaat dat.

Mits er geen ego is die zichzelf blijft bevestigen/goedpraten.
Hoezo heelal, je wordt hier gehoord ?

Ach welnee man, het gevoel van tegenzitten is er al als je tegen een straffe wind moet opfietsen. Dat je dat lastig vindt om te doen daar heeft het ego toch geen flikker mee te maken. Als vervolgens door de kracht m'n trapper afbreekt en ik irritatie ervaar heeft het ego daar toch niks mee van doen.

Het 'moment' nu is dat specifieke moment van aanwezigheid dat er is dat kan met een vervelend gevoel van tegenwind zijn, dat kan met een gevoel van irritatie over het afbreken van de trapper zijn.

Die elementen zitten toch in dat specifiek op dat moment ondervonden nu.

Het feit dat je redeneert dat dat niet mag, hetgeen altijd achteraf is, is een moment dat je nu hebt. Oeps het is alweer voorbij, maar je wilt het vasthouden, het typeren als niet goed, als zijnde van het ego.

Als het ego er is is dat het nu, zonder ego is dat het nu, het nu is iedere keer nieuw met alles wat het kan bevatten wat er op dat moment is.

Je hebt het over goedpraten, dat is een redenering achteraf in het Nu van nu.
Oud 18 september 2011, 13:05   #35
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Hoezo heelal, je wordt hier gehoord ?

Ach welnee man, het gevoel van tegenzitten is er al als je tegen een straffe wind moet opfietsen. Dat je dat lastig vindt om te doen daar heeft het ego toch geen flikker mee te maken. Als vervolgens door de kracht m'n trapper afbreekt en ik irritatie ervaar heeft het ego daar toch niks mee van doen.

Het 'moment' nu is dat specifieke moment van aanwezigheid dat er is dat kan met een vervelend gevoel van tegenwind zijn, dat kan met een gevoel van irritatie over het afbreken van de trapper zijn.

Die elementen zitten toch in dat specifiek op dat moment ondervonden nu.

Het feit dat je redeneert dat dat niet mag, hetgeen altijd achteraf is, is een moment dat je nu hebt. Oeps het is alweer voorbij, maar je wilt het vasthouden, het typeren als niet goed, als zijnde van het ego.

Als het ego er is is dat het nu, zonder ego is dat het nu, het nu is iedere keer nieuw met alles wat het kan bevatten wat er op dat moment is.

Je hebt het over goedpraten, dat is een redenering achteraf in het Nu van nu.
Enkel tegen het heelal,

Het 'moment NU' is dat er fietsen met tegenwind is en als er een tapper afbreekt dan ga je lopen met tegenwind.

Door niet te blijven bij wat IS (tegenwind en trapper afbreken) heet ego en ego is niets anders dan weerstand bij wat IS en daaruit onstaat irritatie, etc.

Is er eenmaal een ego gevormd en is daar bv irritatie uit ontstaan dan heeft het geen zin om tegen wat er al door het ego ontstaan is te gaan strijden. Dat is enkel weer het ego wat strijdt tegen egogedrag.

Met een beetje mazzel word je je bewust van wat er werkelijk is, tegenwind en een afgebroken trapper en lost het ego met zijn uitingen/gedachtenbundels ontstaan uit weerstand met wat IS, zich door die bewustwording als vanzelf op.

Een goede vraag zou kunnen zijn; hoe ontstaat nu die weerstand met wat IS?
Oud 18 september 2011, 13:34   #36
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Enkel tegen het heelal,

Het 'moment NU' is dat er fietsen met tegenwind is en als er een tapper afbreekt dan ga je lopen met tegenwind.

Door niet te blijven bij wat IS (tegenwind en trapper afbreken) heet ego en ego is niets anders dan weerstand bij wat IS en daaruit onstaat irritatie, etc.

Is er eenmaal een ego gevormd en is daar bv irritatie uit ontstaan dan heeft het geen zin om tegen wat er al door het ego ontstaan is te gaan strijden. Dat is enkel weer het ego wat strijdt tegen egogedrag.

Met een beetje mazzel word je je bewust van wat er werkelijk is, tegenwind en een afgebroken trapper en lost het ego met zijn uitingen/gedachtenbundels ontstaan uit weerstand met wat IS, zich door die bewustwording als vanzelf op.

Een goede vraag zou kunnen zijn; hoe ontstaat nu die weerstand met wat IS?
Dat zie je dan verkeerd, er is geen weerstand met wat is.

De boost van energie die me kwam opzoeken en die ik vertaalde als irritatie heeft me inmiddels weer verlaten en vervolgens loop ik, net als jij, verder. We hebben immers weinig andere keus is het niet ? Je komt namelijk nooit om de werkelijkheid heen. Ook niet om de werkelijkheid dat je ge?rriteerd bent geraakt over een afgebroken trapper.

Als ik niet meer ge?rriteerd mag zijn ben ik liever niet gerealiseerd, maar ja, zoals gezegd, om de realiteit kom je niet heen h? ?

Waarom zou je ieder (levens)vraagstuk moeten uitmelken en er de oorzaak van vinden ? Wat voor een doel moet het hebben te ontdekken dat er ergens voor iets wel een oorzaak ligt. Het gaat nooit om de ervaring maar des te meer om de vinder.
Oud 26 september 2011, 16:52   #37
Renoir
Forumbaas

Renoir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Renoir, wil je mij uitschrijven aub.

Gebruikersnaam = Aad

Wachtwoord = anus.

Ik herken mezelf hier niet meer en heb een nieuwe hobby ontdekt.

Lieve mensen, wees een beetje lief voor jezelf.

Die bewuste keuze heb je.
Je wordt bedankt Aad, dankzij het openlijk prijs geven van je wachtwoord is er iemand zo leuk geweest om namens jou in te loggen en heeft een aantal van je berichten gewist.
Gelukkig kon ik de IP's blokkeren en nog het een en ander herstellen.

Leuk afscheidscadeau Aad, ik hoop dat je het een beetje naar de zin hebt gehad en dit geen wraakactie.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon